המשפט עצמו הוא עובדה מוגמרת. האמרה "לא יהיה כלום כי לא היה כלום" נשארה בעונה הקודמת. בשלב מסוים השאלה "האם זה יגיע עד לבית המשפט?" הוחלפה בשאלה גורלית אחרת: "מתי זה יקרה?". הרי לנתניהו, שנחשב (בצדק) לאומן התקשורת ויחסי הציבור, היה ברור לאורך כל הדרך כי עצם המצב שבו הוא, ראש הממשלה ויו"ר הליכוד, ימצא את עצמו יושב על ספסל הנאשמים, מכיל בתוכו חומר נפץ רב־עוצמה שעלול לגרום נזק תדמיתי ופוליטי אדיר לו, למפלגתו ולימין כולו. 

את המשוואה האולטימטיבית הזאת, ששמה סימן שווה בין המפלגה לבין העומד בראשה, יצר בנימין נתניהו במו ידיו, במשך שנים, תוך מאמץ מתמשך. הליכוד הפך ל"מפלגת נתניהו" והימין הפך ל"גוש של נתניהו".

אומנם המהלך התברר כמעשה נכון מבחינה פוליטית, ואפילו מבריק, והוכיח את עצמו פעם אחר פעם במשך יותר מעשור, אך בעידן החדש, זה של "מדינת ישראל נגד ראש ממשלת ישראל ", התלות הכמעט מוחלטת של המפלגה והגוש במנהיג עלולה לגבות מחיר גבוה מדי. זה לא רק בנימין נתניהו, זה הימין כולו שעומד למבחן שתוצאתו לא ידועה.

ובכל זאת, המועד שבו מתחיל המשפט הוא הזמן האופטימלי עבור נתניהו. עד לא מזמן, בין החששות הגדולים בבלפור עלה החשש שמא המשפט ייפול בתקופת המשא ומתן הקואליציוני. אילו זה היה קורה, עמדתו של נתניהו מול השותפים הקואליציוניים הפוטנציאליים הייתה נחלשת באופן משמעותי. אם כן, עדיף כבר ללכת לבחירות, להעמיד את שאלת האמון במערכת המשפט במרכז השיח, לתקוף את בית המשפט ללא רסן, וכך אולי לזכות ב־61 המנדטים הנכספים לגוש הימין. ללא אחדות, ללא "ראש ממשלה חלופי".

התסריט עלה בשיחות רבות בבלפור. לבסוף הפאזל התחבר אחרת. המשפט מתחיל כאשר המשחק הגדול נגמר. יש קואליציה, אין משא ומתן, יש אפילו ראש ממשלה חלופי טרי (שידע והסכים לכך שאירוע המשפט של שותפו יהיה חלק אינטגרלי מההוויה הפוליטית שלו), ובנימין נתניהו, שהחל מהשבוע ייאלץ לחלק את הלו"ז בין ישיבות הממשלה, הצבעות בכנסת ודיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים, מסתכן פוליטית הרבה פחות ממה שעלול היה.

היום הראשון של המשפט ימחיש את המציאות החדשה של ראש הממשלה נתניהו. לבית המשפט המחוזי הוא יגיע אחרי ישיבת הממשלה שבמהלכה השרים יצביעו, בין היתר, על הקמת משרד ראש ממשלה חלופי. ככה זה ייראה חודשים ארוכים: ערבוב של פוליטי ופלילי. הוא יסתדר עם זה טכנית, בזה אין ספק. נתניהו מסוגל לתפקד בהילוך גבוה, להתרכז במה שצריך, ולעבור לנושא אחר בדיוק מתי שצריך. 

אחרי הרעש הגדול של היום הראשון תגיע השגרה – "שגרת המשפט של נתניהו". המשפט ייכנס לחודשים של דיונים, תשומת הלב של הציבור תעבור לנושאים אחרים. השעון הפוליטי ימשיך לתקתק.