"ירושלים היא לא רק בירת ישראל, היא גם מתחרה ראויה על תואר בירת הסטארטאפים", מציין רומן לוי, מייסד ומנכ"ל רשת Urban Place, לרגל יום ירושלים שצוין בסוף השבוע.

רשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place, המפעילה מתחם ליזמים, סטארטאפים וחברות הייטק בבירה הירושלמית, מכילה פסיפס של ההייטק הישראלי, עם מגוון סוגי חברות במספר תחומים ומגוון של אוכלוסיות ומגזרים, חילונים, חרדים, יהודים וערבים.

"בשנה וחצי האחרונות הצטרפו אלינו למתחם עשרות סטארטאפים, שרוצים להצטרף למהפכה שמובילאיי הירושלמית חוללה, כל אחד בתחומו", מוסיף לוי, "אחד התחומים הצומחים לאחרונה ביזמות הירושלמית הוא תחום החינוך והלמידה, החל מפיתוחים של משחקי למידה לילדים המפתחים את הכישורים הקוגניטיביים וכלה בפיתוחים לפיקוח על גלישה בטוחה של ילדים באינטרנט. האווירה הירושלמית, שהיא שילוב של פסטורליות, קדושה ונינוחות, היא ללא ספק קרקע פורה לחדוות היצירה הירושלמית שממנה נהנים אותם יזמים".

עסקת הענק של מובילאיי, שנרכשה על ידי אינטל ב־15 מיליארד דולר בשנת 2017, הרכישה הכי גדולה בהיסטוריה של תעשיית ההייטק הישראלית - שמה את ירושלים על המפה. החברה, שמשרדיה ומרכז הפיתוח שלה ממוקמים בירושלים, הפכה את עיר הבירה למרכז "הרכבים האוטונומיים" של אינטל ומרכז הפיתוח הגדול ביותר בישראל המבוסס על טכנולוגיית בינה מלאכותית.

ירושלים נמצאת כיום בעשירייה הפותחת של האקוסיסטם העולמי בתחום מדעי החיים ובין 20 המובילות בתחום הבינה המלאכותית. בירושלים כ־150 סטארטאפים וחברות בתחום מדעי החיים, ובהם חברת אורקם, חד הקרן הראשון והיחיד בתחום הבריאות הדיגיטלית, וחברת הסטארט־אפ אנקיאנו (לשעבר ביוקנסל), מרכז הביו בתוך בית החולים הדסה המשמש כמעבדת הזנק והמטה של אקסלרטור הבריאות הדיגיטלית של IBM. כך על פי נתוני חברת המחקר ג'נום.

"השנה קיימנו אירוע גדול ומשמעותי להעצמת יזמיות באקוסיסטם הירושלמי. חיברנו בין עשרות יזמיות לבין משקיעים", מוסיפה תהילה גרוס, מנהלת המתחם, שנפגשת מדי יום עם היזמים השונים, "אחוז הנשים היזמיות בקהילת הסטארטאפים הולך וגדל לשמחתי, ואנחנו רואים את זה בעיקר בתחום הבריאות. אולי זה קשור לנטייה הנשית למצוא את הטוב בעולם. וזה מתחבר לטוב שמציעה ירושלים - חיבורים אנושיים, וזה משהו שקשה יותר למצוא בקהילת הסטארטאפים התל אביבית, שהיא יותר הומוגנית".