אדוני שר החוץ, ברכות לכניסתך לתפקיד. אני מקווה שהצטיידת בזוג נעלי גולני לקראת הדיונים עם האוצר ויתר הגורמים שעמם תבוא במגע. הכשתם ארסית, ואתה מקבל משרד מסורס עם מערכת חיסונית מוחלשת הודות למר נתניהו. משימתך היא לשקם אותו. מצד שני, מצבו כל כך קשה שמכאן אפשר רק לעלות. אל תניח שראש הממשלה ייתן לך לעבוד, כולל בתחומים שעליהם אתה מופקד, אלא אם כן תפגין עוצמה. אל תהסס לדפוק על השולחן ואפילו לאיים – ראש הממשלה של כולנו כבר הפגין לא אחת יכולת התקפלות מרשימה. ובכן, אדוני, להלן כמה רעיונות שעלו במוחו של פטריוט ששירת את ארצו למעלה מ־40 שנה.

בתחום הפנים־משרדי, הנהלת משרד החוץ היא גוף מקצועי ייחודי, רציני ומסור, אבל כדאי למנות בראשה מנכ”ל חזק מקרב עובדי המשרד, אשר כבר ראה דבר או שניים במערכות המדינה. אל תזניח את ההנהלה כפי שעשו כמה מקודמיך; כדאי שתקפיד על ישיבה שבועית ותשתדל לקיים פגישות אישיות קצרות גם עם הסמנכ”לים. הם ישתוקקו לשתף אותך בכל מה שקורה בתחומי אחריותם והקשר עמך יעצים את אמינותם כלפי חוץ.

אולי תשקול גם הקמת “מועצת זקני שבט” שתורכב משגרירים בדימוס שיוכלו לספק נקודת מבט ייחודית ושקטה. אנא דרוש בכל תוקף ובאופן חד־משמעי השבת התקציבים שנגזלו. סביר שלא תצליח, אבל אם לא תנסה לא תדע. חובה קדושה היא לפתור את משבר השכר ותנאי השירות ולהפסיק, אחת ולתמיד, את התעמרות האוצר בעובדי שירות החוץ. כך תוכל גם לגייס קאדר של עובדים רעננים, כמובן רק דרך קורס הצוערים.

בתחום הבין־משרדי, כדאי למזג את האגף לסחר חוץ במשרד הכלכלה עם משרד החוץ, כפי שנעשה במדינות כמו קנדה, אוסטרליה ודנמרק. אפשר לקלוט במשרד החוץ את בוגרי קורס הנספחים המסחריים, המקביל לקורס הצוערים. פעילות כלכלית היא נשמת אפן של הנציגויות, וממילא יש דלתות ממשלתיות בארצות כהונה שרק שגריר/ה – ולא נספח – יכול/ה לפתוח.

המשרד לעניינים אסטרטגיים הוא יציר פוליטי לצרכים קואליציוניים, ומומלץ למזגו עם משרד החוץ. הוא ממילא אינו יכול לפעול בחו”ל שלא דרך הנציגויות (וכשהוא מנסה, לא פעם נדרשות השגרירויות והקונסוליות “לנקות אחריו”). השרה פרקש־הכהן יכולה להתמנות לתפקיד שרה לעניינים אסטרטגיים במשרד החוץ. זה לא פטנט שהמציא השר גנץ במשרד הביטחון. הבריטים המציאו זאת מזמן ואפילו בדנמרק מכהן מעת לעת במסגרת משרד החוץ שר לפיתוח בינלאומי. גם את משרד התפוצות מומלץ למזג עם משרד החוץ, ואת השרה ינקלביץ’ אפשר למנות לשרה במשרד החוץ.

מה שהיה טוב לאלוף עזר ויצמן שכיהן כשר במשרד החוץ עשוי להתאים גם לשרות פרקש־הכהן וינקלביץ’. ואשר לסמכויותיהן, מוצע לאחד את המרכז למחקר מדיני (אגף המודיעין של משרד החוץ), החטיבה לתכנון מדיני, האגף לעניינים אסטרטגיים (האמון גם על פירוק נשק, איראן וכדומה) יחד עם עובדים נבחרים מהמשרד הנוכחי לעניינים אסטרטגיים. כך ייווצר אגף אסטרטגי חזק ומשמעותי תחת אחריות השרה לעניינים אסטרטגיים במשרד החוץ. את משרד התפוצות כדאי למזג עם המערך לדיפלומטיה ציבורית, תחת אחריות השרה לדיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ.

נושאים מדיניים צריכים להיקבע מול ראש הממשלה. אולם, יש להפנים מלכתחילה כי סוגיית הסיפוח היא הפיל הגדול שבחדר, העשוי לרמוס את החדר (ואת כל הבית). זה פשוט לא יעבוד בזירה הבינלאומית, ואפילו לא בארצות הברית, אם יתחלף הדייר בבית הלבן בעוד מחצית השנה. גם הקהילה היהודית לא תתמוך בנו בסוגיה זו (ראה את מאמרו של אלאן סולו, מבכירי הקהילה המקורב לנשיא אובמה). אני ממליץ בחום גם על קריאה חוזרת בספרו של האלוף יהושפט הרכבי, “חזון, לא פנטזיה” (על מרד בר־כוכבא). את הביקורים הראשונים שלך בחו"ל, כדאי יהיה לקיים בירדן ובמצרים. מיד אחר כך, בארצות הברית, האיחוד האירופי, גרמניה, בריטניה, צרפת, וככל שניתן – גם בנסיכויות המפרץ. גם בביקורים אלה רצוי להתנער מרעיון הסיפוח.

שיקום הקשר עם המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית הוא חיוני. מומלץ שתבקר בהקדם בוושינגטון ותיפגש הן עם הממשל (הרפובליקני) והקונגרס והן עם ג’ו ביידן, הצמרת הדמוקרטית, והמנהיגות היהודית הלא־אורתודוקסית, וזאת גם במטרה לאחות את השסע הנורא עם מחצית העם. כל טוב לך ובהצלחה. 

הכותב הוא עמית מדיניות במיתווים, שגריר ישראל בדימוס וסמנכ"ל במשרד החוץ לשעבר