בהמשך לחשיפת מעריב, הודיע היום (שני) יו"ר העבודה, השר עמיר פרץ, כי הממשלה תקים קרן הונית מיוחדת של 500 מיליון שקל לצורך מימון תשלום דמי אבטלה לעצמאים. מפרטים שהגיעו לידי מעריב עולה כי מדובר בקרן חד־פעמית, שמימונה ייבחן מחדש בעוד חמש שנים.

ח"כ פרץ ציין כי מדובר ב"תיקון היסטורי", והוסיף: "העצמאים הם חלק חשוב ביותר מהכלכלה הישראלית, הם אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר של המשק ואני גאה להוביל יחד עם שר הרווחה איציק שמולי את הנהגת הצעד הראשון בכלכלה האנושית – דמי אבטלה לעצמאים".

מהביטוח הלאומי נמסר כי הוא לא תומך במתווה כפי שגובש על ידי פרץ, וכי שר הרווחה איציק שמולי מוביל עבודת מטה שתתן מענה לזכויות העצמאים בצורה שונה מזו שהוצעה על ידי שר הכלכלה. 

אמש נערכה ישיבה רבת־משתתפים, בהובלת שר הכלכלה עמיר פרץ, שנועדה להתניע את המהלך. בישיבה השתתפו גם שר העבודה והרווחה איציק שמולי, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר, נשיא ארגון העצמאים (להב) רועי כהן והיועץ הכלכלי של ארגוני העצמאים ד"ר רובי נתנזון.

בישיבה נדונו פרטים נוספים הנוגעים למתווה, הכולל, בין השאר, תשלום שוטף של דמי ביטוח בגובה של 0.25% על ידי העצמאים. הקרן עצמה תנוהל במסגרת המוסד לביטוח לאומי, שמנהלו תומך במהלך.

עמיר פרץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
עמיר פרץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

החשש הגדול באוצר הוא מפני האפשרות שעצמאים ובעלי עסקים קטנים ינצלו לרעה את הקרן החדשה - בין השאר, בכך ש"יפטרו" את עצמם כדי לקבל את דמי האבטלה, ומיד לאחר מכן יקימו מחדש את העסק. כדי למנוע מצב זה, הציג רועי כהן מתווה שבמסגרתו ישולמו דמי האבטלה רק לאחר סגירת התיקים של העסק במע"מ ובמס הכנסה. במקביל יתחייב העצמאי שלא לעבוד במשך חצי שנה, ורק לאחר מכן יותר לו לפתוח עסק חדש או להיות מועסק כשכיר.

בכל מקרה נבחנת האפשרות שבעל עסק קטן שנאלץ לסגור את העסק, יורשה לעבור הכשרה מקצועית או קורסים מיוחדים שיסייעו לו לחזור למעגל העבודה. נזכיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך ביוזמת חקיקה להבטחת תשלום דמי אבטלה לעצמאים. נתניהו התחייב להוביל את החקיקה במסגרת חוק ההסדרים או בחקיקה מהירה ביוזמת הקואליציה.

יוזמת תשלום דמי האבטלה זוכה לתמיכה מקיר לקיר גם על ידי גורמים באופוזיציה. שר הכלכלה החליט להוביל את המהלך לנוכח החשיבות הרבה שהוא מייחס לסקטור העצמאים. לדבריו, מדובר בסקטור התורם לפריון ולתעסוקה במשק, ואין סיבה להפלות אותו לרעה לעומת סקטור השכירים.

קורונה: עסקים סגורים בשוק בירושלים המזרחית (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: עסקים סגורים בשוק בירושלים המזרחית (צילום: מרק ישראל סלם)

למרות כל זאת, את המילה האחרונה בנושא אמור לתת שר האוצר ישראל כ"ץ, שמתמודד עם אילוצים תקציביים קשים. פקידיו באגף התקציבים מנסים לשכנע אותו שזו אינה העת להעניק הטבות לסקטורים שונים מעבר לתמיכה בגובה 94 מיליארד שקל שניתנה לשם חילוץ עסקים מהמשבר. בתגובה לפניית "מעריב", אישר עו"ד כהן את דבר גיבוש המתווה לתשלום דמי אבטלה לעצמאים והביע ביטחון כי היוזמה תאושר.