מאז סוף השבוע הופסק לחלוטין התיאום הביטחוני והאזרחי בין ישראל לרשות הפלסטינית. בעבר היו מקרים שבהם הוכרז על הפסקת התיאום עם ישראל, אך מאחורי הקלעים נותרו חלק מהתיאומים על כנם. הפעם הנתק הוא מוחלט.

למעשה, התיאום הופסק מרמת התיאום שבין דרגי השטח על פעילות של צה"ל באזור הרשות ועד תיאום בנושאי מאבק בפשיעה ומודיעין. אם בעבר כשרכב ישראלי נכנס בטעות לשטח פלסטיני, בין הצדדים נעשה תיאום שאפשר את הוצאת הרכב על ידי שוטרים פלסטינים ומסירתו לידי כוחות צה"ל, עכשיו, במקרה של אירועים כאלה וכן באירועים אחרים ומורכבים הרבה יותר, לא יתקיים קשר ביטחוני בין הצדדים.

עד כה לא נרשמו בשטח אירועים חריגים. בישראל מעריכים כי בשל חוסר התיאום עם ישראל, בכירי מנגנוני הביטחון הורידו פקודה לגורמי השטח להימנע מחיכוך עם כוחות צה"ל כדי לא להוביל להסלמה בשטח, שהרשות הפלסטינית אינה מעוניינת בה.

אבו מאזן (צילום: רויטרס)
אבו מאזן (צילום: רויטרס)

אך החשש במערכת הביטחון כי לנוכח ההחרפה במתיחות בין הצדדים בשל ההחלטה על ניתוק היחסים, ייתכן כי גורמי תנזים ואחרים, שעד כה ברובם לא פעלו נגד כוחות צה"ל, עשויים לתרגם את שינוי המציאות באופן שנותן להם אישור לפעול נגד חיילי צה"ל לנוכח ביטול התיאום.

מלבד זאת, יש בישראל סימני שאלה בנוגע לסוגיות הקשורות לתיאום האזרחי עם הפלסטינים. הופסקה הנפקת היתרי העבודה והסחר, מעבר הסחורות לעזה ויהודה שומרון ואישורים נוספים שנותרו ללא מענה. הפסקת התיאום האזרחי טומנת בחובה מחירים כבדים לרשות הפלסטינית, והיא מאותת שבשלב זה היא מוכנה לשאת בתוצאות. בשלב זה, בישראל נערכים לכמה שבועות לפחות של נתק מוחלט ביחסים בין הצדדים.