העקומה התיישרה אבל המגיפה עוד פה, חיה ובועטת. הכוונה היא לא לנגיף שהגיע אלינו ללא התראה מוקדמת, ושאיתו הצלחנו להתמודד די בהצלחה. הכוונה היא למגיפה הכלכלית. היא כאן, ואם לא נעשה מהלכים על מנת לצמצם ולהעלים אותה, ההשלכות שלה יהיו הרבה יותר חמורות.

לנגיף קורונה יימצא חיסון במוקדם או במאוחר. טובי המוחות בעולם דואגים לכך במאמץ חוצה יבשות. העניין הכלכלי הוא בעיה שלנו, פרטית, ועלינו לתת פתרונות לאותם מובטלים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים שמציאות חייהם השתנתה בין רגע. כללי המשחק במשק השתנו והשפע התעסוקתי אינו קיים עוד כבעבר.

משרות רבות יוחלפו בטכנולוגיה, בשל הריחוק החברתי, ועובדים ייאלצו לחפש פתרונות תעסוקה אחרים. יותר ממיליון מובטלים, בעלי עסקים שנאלצו לסגור את מפעל חייהם, צעירים שנפלטו ממערכת החינוך ויוצאים לשוק העבודה ללא הכשרה, וכמובן לא נשכח את האוכלוסיות המוחלשות ששילובן בשוק העבודה בשגרה הוא דבר לא פשוט – כל זאת מאיים להטביע אותנו בצונאמי כלכלי שמדינת ישראל מעולם לא חוותה.

קורונה: עסקים סגורים בשוק בירושלים המזרחית (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: עסקים סגורים בשוק בירושלים המזרחית (צילום: מרק ישראל סלם)

הנתונים שפורסמו על ידי גורמי המקצוע מדברים בעד עצמם. מרבית דורשי העבודה, כמעט 90%, דיווחו כי הוצאו לחל”ת, וכ־7% דיווחו שפוטרו מעבודתם. שיעור האבטלה זינק ועומד על כ־25%. בשירות התעסוקה מעריכים כי 30%־25%, אשר נפלטו ממקומות העבודה בתקופת המשבר, לא יחזרו לעבוד בסיומו. היום שאחרי משבר הקורונה, לא ידמה ולו במעט לתקופה שקדמה לו

אז מה עושים? דבר ראשון, יש לקדם את הצעת חוק דמי האבטלה, שהנחתי על שולחן הכנסת, עבור המשתתפים בהכשרה מקצועית. הצעת החוק מדברת על כך שתבוטל ההפחתה בדמי האבטלה בשיעור של 30% לכלל המשתתפים בהכשרה המקצועית.

בנוסף, מוצע שלא להחיל על משתתף בהכשרה המקצועית את ההוראות הנוגעות לתקופה המרבית לדמי אבטלה ולתחילת תשלום דמי אבטלה, ובלבד שהתחיל את ההכשרה במהלך שישה חודשים מהיום הקובע. המטרה היא לעודד השתתפות בהכשרה המקצועית ולתקן את המצב הקיים שמהווה תמריץ שלילי להשתתף בהכשרה. דבר שני הוא לגבש תוכנית סדורה שתיתן מענה מיוחד למובטלים ותסייע להם לחזור לשוק התעסוקה כמה שיותר מהר.

קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, תגובש רשימת מקצועות נדרשים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ושירות התעסוקה ותעודכן מעת לעת. כדי לגבש תוכנית הכשרה מקצועית במקצועות הנדרשים, יוקם מרכז מיוחד לצורך העניין. מרכז זה יהיה דינמי ומותאם לצורכי המשק בהווה. האחריות על תפעול הפרויקט הלאומי להבראה ושיקומו של המשק תוטל על שירות התעסוקה שינהיג את הפרויקט.

אני מקווה ומאמינה שפתרונות אלו שציינתי, ואותם אני מקדמת בימים אלו, לאחר בדיקה מעמיקה בצורכי התעסוקה בישראל, יעניקו את האור בקצה המנהרה למובטלים בעידוד חזרתם למעגל העבודה. 

הכותבת היא חברת כנסת מטעם הליכוד וחברה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות