"תכנית עבריינית רחבת היקף": פרקליטות המיסוי והכלכלה הודיעה היום (שני) לבעלים ויו"ר דירקטוריון חברת אלבר ציי רכב בע"מ, אלי אלעזרא, וכן ולשורת בכירים נוספים בחברה, כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע. בין הבכירים שקיבלו את ההודעה נכללים ינון עמית, ששימש מנכ"ל החברה עד לראשית שנת 2015, אירית פרנקו, שהייתה סמנכ"לית הכספים ורעות בנודיס, מנהלת הרכש.

בנוסף, הודיעה הפרקליטות לבעלי חברת חיים לוי טרייד אין בע"מ ובעלי חברת גלובל אוטומקס בע"מ, דניאל לוי וחיים לוי, כי נשקלת העמדתם לדין גם כן. הודעה נוספת נמסרה לשני עורכי הדין המייצגים את ינון עמית, להם נודע כי הם נחשדים בהדחה בעת בחקירה, שיבוש מהלכי משפט וקשירת קשר לביצוע עבירות.

על פי המידע בכתבי החשדות, המעורבים יזמו "תכנית עבריינית רחבת היקף", אותה רקמו והוציאו לפועל. במסגרת אותם כתבים, בוצעו מספר עבירות על ידי כל חשוד, הכוללות בין היתר קבלת היתרי ייבוא מקביל ורישיונות יבוא במרמה ממשרד התחבורה, זיוף הסכמים עם סוכני הפצת רכב בחו"ל, עבירות הברחה של כלי רכב בניגוד לפקודת המכס, עבירות על חוק מע"מ וחוק מס קנייה, עבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות הלבנת הון.

רשות המיסים: חשד להלבנת הון ועבירות מס באלבר (צילום: פלאש 90)
רשות המיסים: חשד להלבנת הון ועבירות מס באלבר (צילום: פלאש 90)

כמו כן, נכתב כי בשנת 2013 התקבלה בחברה החלטה על הקמת תחום יבוא מקביל של כלי רכב לישראל. עם זאת, נוכח מגבלות חוקיות, יזמה החברה, יחד עם גורמים נוספים, תכנית שמטרתה להונות את משרד התחבורה ולהציג לו מסמכים מזויפים על מנת לקבל היתר ייבוא מקביל לחברה. על פי החשד,המנכ"ל באותה התקופה, ינון עמית, והבעלים, אלי אלעזרא, קשרו קשר לחברת חיים לוי טרייד אין בע"מ והבעלים והמנהל מטעמה, דניאל לוי וחיים לוי, וכן איש עסקים אמריקאי בתחום ענף הרכב, שזייף עבורם מסמכים. 

על בסיס המסמכים המזויפים, הבריחה חברת אלבר מארה"ב לישראל, עד לפתיחת החקירה נגדה בחודש יולי 2015, לא פחות מ-1,839 כלי רכב, שנרכשו תמורת סכום השווה לכ-176 מיליון ש"ח. כמו כן, מהחשד עולה כי אלבר רכשה את כלי הרכב מסוכנויות מקומיות וספקים שונים בעצמה באמצעות מספר רב של חברות, חלקן חברות קש שהוקמו רק לצורך זה, על ידי אותו איש עסקים אמריקאי. לחשדות הללו התווספו טענות להלבנת הון, בסיוע בעליה ומנהליה של חברת חיים לוי טרייד אין, וכן חשד להשתמטות מתשלומי מס ייבוא וכשלים לדווח נכונה את עלויות הרכישה האמתיות. 

ביחס לעורכי דינו של ינון עמית, ירון גולדמן וגיל אייזנברג, אשר ייצגו את המנכ"ל לשעבר בשלבי החקירה הראשוניים של הפרשה, נטען כי לאחר פתיחת חקירתו של עמית, האחרון יצר קשר עם עורכי דינו במטרה לנסות ולהכשיר בדיעבד את החוזה והמסמכים המזויפים, שהוגשו על ידי החברה למשרד התחבורה. לשם כך, בסוף שנת 2015, נסעו עורכי הדין, בשליחותו של מיוצגם, לארה"ב, על מנת לנסות ולהדיח את אותו איש עסקים אמריקאי המעורב בפרשה, להעניק עדות שקר, לפיה החוזה המזויף נחתם על ידו בלבד. 

עו"ד גלעד ברון, ממשרד ברון ושות' שמייצג את דני לוי, חיים לוי, גלובל אוטומקס וחיים לוי טרייד אין – מסר בתגובה: מרשינו קיבלו הבוקר את הודעות השימוע  למרשינו טענות הגנה מהותיות בכל הנוגע לחשדות המיוחסים להם, טענות אשר יובאו בפני הפרקליטות במסגרת הליך שימוע ממצה שבכוונתנו לערוך. אין אלא להצר שהליכים מסוג זה, פוגעים באזרחים גם שנים רבות לאחר החקירה. מרשינו מנהלים פעילות משגשגת בתחום יבוא הרכב המקביל,  ומשמשים כחוד החנית בתחום זה הן בכל הנוגע לקידום הרגולציה ופתיחת השוק לתחרות וימשיכו לעשות כן.

מחברת אלבר נמסר בתגובה: זה מקרה מובהק של הרצחת וגם ירשת". מזה  כחמש שנים ששמם של אלי ואורן אלעזרא שורבב לפרשיית היבוא המקביל, עליו החליט שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שהכריז כי  ישבור את המונופול ובמסגרתו הצליחה אלבר להוזיל את מחירי מכוניות טיוטה בישראל בעשרות אלפי שקלים למכונית . כעת קיבלנו את האפשרות להציג את העובדות בשימוע ולשים קץ לשמועות, בכך שנראה את הראיות, החד משמעיות, שיש בידינו המוכיחות שחור על גבי לבן, כי רב הניסתר על הגלוי בסיפור הזה וכי החברה ובעלי החברה נפלו קורבן להונאה ושמם שורבב לפרשה שהם לא חלק ממנה.