רוזה הוא יצור מוזר. עבור חלק מאיתנו הוא יחידה שלמה המאפשרת ליהנות מכל העולמות ועבור אחרים הוא חיוור יותר מהצבע שלו. יש ייננים שמאוהבים בו ויגידו לכם שזו כנראה התוצאה הטובה ביותר שאפשר להוציא מענבים אדומים, ויש כאלה שלא מבינים למה להשחית ענבי איכות אם בסוף מקבלים פשרה שהיא לא כאן ולא כאן.
 
יינות מלאי מחשבה ודיוק 
בעשור האחרון עברו יינות הרוזה עברו מהפיכה עולמית, מיינות ורודים אדמדמים חלקם מחומצנים, שנולדו כנגזרת לא מרשימה של יין אדום, ליינות מלאי מחשבה ודיוק, ורודים עד כתמתמים בהירים, יבשים, עדינים ורעננים עד כדי אצילות מרוחקת. במיטבם הם משלבים את הגנטיקה של אביהם אדום הקליפה ואת הרעננות האלגנטית של אימם הבהירה, והתוצאה היא יין דק, משיב נפש ומרתק, מרענן כמו יין לבן ומלא טעמים ככמו אחיו האדומים.

לקחתי רגע לטעימת רוזה קטנה, שכללה יינות אהובים במיוחד הניתנים לרכישה במחיר שווה לכל כיס. האמת, די התקשתי במציאת יינות רוזה מרשימים בקטגוריות המחיר שמתחת לחמישים השקלים, עובדה מעט צורמת בהתחשב באופיו של היין וחוסר הרשמיות שהוא משדר. ועוד משהו קטן לפני שעוברים ליינות: רוזה צריך להיות צעיר וטרי. בודדים יוצאים נשכרים מיישון בבקבוק.

טעימת רוזה בכל הצבעים  (צילום: סנהדרינק)
טעימת רוזה בכל הצבעים (צילום: סנהדרינק)


1. ברקן, רזרב, גולד אדישן 2019
שם לא ממש מוצלח ליין מקסים ומלא נוכחות. לתחושתי התמורה הטובה ביותר מבין היינות הישראליים מתחת לארבעים השקלים. מלבק שמצליח להיות בשל ומתמסר ובאותה עת רענן וחינני. אם תזמינו אותו דרך אתר בלנד, יחד עם עוד שניים מאחיו, תגיעו למחיר מעולה של שלושה בקבוקים ב- 100 ש"ח.

2. קונדה ואלמר, ריוחה, רוזה 2019
דק מימי וכמעט שמימי. יין שירחף לידכם, עד שלא תשימו לב שנגמר הבקבוק. האף מתמלא ניחוח פרי עדין, רימונים, אשכוליות וחמוציות. הפה עדין וקליל. כיף של יין ותמורה מעולה למחיר: שני בקבוקים ב- 75 ש"ח, באתר יין בעיר.

3. וילה וולף' רוזה פינו נואר 2019
כמה אופי יש ביין המקסים הזה, האף שופע תותים ופרחוניות נעימה, המרקם מעודן ואצילי ועושר הטעמים המתגלה לאט לאט חושף את מורכבותו של היין. אחד היינות שתמיד עושים חשק לביס אסייתי או מקסיקני חריף. יופי! המחיר: 57 ₪ באתר דרך היין.

4. ויתקין , מסע ישראלי ורוד 2019
אחד היינות האהובים עלי בישראל. אני מלווה אותו כבר שנים רבות ועוקב אחר התהליך שעבר. הוא התחיל כרוזה טוטי פרוטי שהתאים עד מאד לשם: מסע ורוד ועם השנים לקח אותו היינן אסף פז צעד אחר צעד והפך אותו ליין אלגנטי, מעט בוסרי, דק ויבש וכולו אומר אוכל. המחיר: 65 ₪ ב-Wine Depot. נפלא.

5. לאוסטל קאז, רוזה 2018
 
רוזה מדויק ואיכותי מדרום מערב צרפת, שילוב של סירה וגרנש, פריך ונגיס, הפרי טרי, אפרסקים עם מעט תותים. יבש ומהודק. המחיר: שני בקבוקים ב- 100 ₪ ב-מנו וינו. תמורה אדירה.

6. לה וייה פרם, קוט דה ונטו 2018  
קוט דה ונטו הוא אחד מאזורי היין שנותנים את התמורה הטובה ביותר בדרום עמק הרון. יינות צנועים הנהנים מהשפעת רכס האלפים ומעניקים חווית שתיה מהנה ולא מחייבת. היין פרחוני מעט יחד עם ניחוח תותים ועשביות מרעננת. קחו אותו לחוף הים והוא יגמול לכם בסיפוק רב. המחיר: שני בקבוקים ב- 90 ₪ ב-דרך היין ותמורה אדירה.

7. רוזה קפריס ויניירו, סאן טרופה 2019
פרובאנס העלתה בשנים האחרונות את קרנו של הרוזה בעולם בכלל ובארה"ב בפרט. התנופה העיקרית הגיעה מיקב מירבאל בו שותפים בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי יחד עם משפחת פרין. התוצאה שינתה תוך בציר אחד  את סגנון הרוזה והפרזנטציה שלו. היינות המודרניים קלים, בהירים עד כדי שקופים. פרי רענן ומאד קליל ומרקם מתמסר שילך אתכם לאן שתבחרו. שילוב של ענבי סירה ומעט ורמנטינו, קפריס של סאן טרופה מהווה לטעמי את תמורה נפלאה ליינות מסגנון זה. המחיר: 55 ₪ באתר שר המשקאות. כן ירבו כמותו ובמחירים אפילו מעט נמוכים יותר.

8. כרם שבו, רוזה 2019
זהו הבציר העשירי של הרוזה הנהדר של גבי סדן חברי הטוב מכרם שבו. זהו הרוזה המעניין ביותר שטעמתי השנה, אוהב מאד את החיפוש התמידי אחר זהות וייחוד וזהו אחד היינות שכן מצליחים להעביר אותנטיות ומורכבות מרתקים. נגיש וקל לשתיה אבל מורכב, עמוק ומלא אופי. המחיר: 69 ₪ באתר מבחר המשקאות הופך אותו לאחת התמורות הטובות בארצנו.