שופטי בג"ץ החליטו היום (שני) בדעת רוב לקבל את העתירה שהוגשה נגד הריסת ביתו של מחמוד עטאונה, אחד המחבלים מהחולייה שרצחה את החייל דביר שורק ז"ל, בפיגוע שהתרחש ב-8 באוגוסט 2019, בין היישובים אפרת ומגדל עוז בגוש עציון.

ההחלטה, שביטלה את הרס הקומה שבה התגורר המחבל מחמוד עטאונה, התקבלה בדעת רוב של שני שופטים, עוזי פוגלמן וענת ברון, מול דעת המיעוט של השופט דוד מינץ. את הביטול נימקו בכך שהרס המבנה אינו מידתי וכי משפחתו של עטאונה שמתגוררת בו "לא הביעה תמיכה במעשיו".

"במקרה שלפנינו, בבית העומד להריסה מתגוררים רעייתו של עטאונה ושלושת ילדיהם הקטינים בני שנתיים, שמונה ו-16. המשיבים אינם טוענים למעורבות כלשהי במעשיו הנפשעים של עטאונה, או לידיעה מצד מי מהם על כוונותיו לרצוח יהודים, ואף לא לתמיכה בדיעבד במעשה הרצח", נכתב בנימוק ההחלטה.

השופט מינץ, שסבר שיש לדחות את העתירה, כתב כי "מכלול החומר מגלה כי החלטת המשיב התבססה תוך לקיחה בחשבון של כלל השיקולים הרלוונטיים, וזאת בהתייחס לנסיבות האירוע ולעובדה שמדובר בפיגוע אכזרי וקשה אשר בו נגדעו חייו של המנוח באיבם".

מעצר החשודים ברצח דביר שורק ז"ל. צילום: דובר צה"ל
מעצר החשודים ברצח דביר שורק ז"ל. צילום: דובר צה"ל

עוד כתב: "להשקפתי יש לברך על הזהירות שננקטה על ידי כל הגורמים במקרה זה, החל משיקול הדעת שהפעיל המשיב, דרך הייעוץ המשפטי שניתן הן על ידי היועץ המשפטי לאיו"ש והן על ידי היועץ המשפט לממשלה, וכלה באישור שניתן על ידי הגורמים המדיניים הבכירים. ודאי שאין לפרש את פרק הזמן שחלף, כמתן החלטה להימנע מהפעלת הסמכות. מוקשה בעיני כיום לראות בעיכוב במתן ההחלטה כגורם העומד לפני המשיבים לרועץ".

כזכור, פיגוע הדקירה התרחש בתחילת חודש אוגוסט, כאשר בסביבות השעה 23:30 דווח על היעדרותו של שורק. גופתו נמצאה כארבע שעות מאוחר יותר, והתברר כי הרצח עצמו התבצע בסביבות השעה 20:30, במרחק של כ־100 מטרים משער הכניסה הראשון בכניסה הצפונית של מגדל עוז, ומאות מטרים ספורים מהישיבה שחזר אליה.

המחבלים - נציר סאלח חליל עצאפרה, בן 24, תושב בית כאחל, פעיל חמאס, וקאסם עארף חליל עצאפרה, בן 30, גם הוא תושב בית כאחל, נעצרו כ-40 שעות לאחר הפיגוע, ולמעצרם קדמו דיווחים רבים על התקדמות בחקירה.

מארגון בצלמו שמייצג את משפחת שורק נמסר: "החלטת בג"ץ הינה פרס ענק לטרור ולמחבלים. לצערנו מדובר בהחלטה אומללה אשר מרסקת את שארית ההרתעה שנותרה ותגרום לגל פיגועים נוסף. מדובר לצערינו בהיפוך גמור, מרדיפת המחבלים והריסת הבתים שקידם שר הביטחון לשעבר בנט. נפעל מיידית לדיון חוזר. וכן לחקיקת חוק שאוסר על בגץ להתערב בנושאים ביטחוניים".