ב-13 במאי, ביום ביקורו בארץ של מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, מועצת יש"ע התכנסה לישיבה, בה הציגה את "מסמך הקווים האדומים".  בישיבה נאמר כי יש לחשוש ואף להתנגד למתווה הנשיא טראמפ, אשר כולל בתוכו החלת ריבונות ישראלית באזור על כ-33%-30% מהשטח, כש-30% אחוזים משטחי יהודה ושומרון הנמצאים בשטח C, יהיו בהקפאה לשני הצדדים.

יו"ר מועצת יש"ע דויד אלחייני הציג בישיבה את המפה הקונספטואלית המפורטת מתוך תכנית טראמפ, הכוללת את המרחבים עליהם תחיל ישראל את ריבונותה באזור (כ-32%), את השטח הרציף של המדינה הפלסטינית העתידית (כ-68% + פיצוי בתחומי ישראל הריבונית) וכ-19 יישובים ישראליים שיישארו כמובלעות בשטח מחוץ לריבונות ועליהם תחול הקפאת בנייה.

אחרי הדיון וההצבעה הוחלט להתנגד לכל הכרה או הסכמה מכל סוג שהוא, להקמתה של מדינה פלסטינית; להקפאת  ישובים או להגבלות בניה בשום יישוב וכן –למפה בה יהיו ישובים מבודדים במובלעות שיפגעו בהתפתחותם העתידית.

פגישת ראשי מועצת יש''ע עם איילת שקד בנושא הריבונות (צילום: דוברות השרה איילת שקד)
פגישת ראשי מועצת יש''ע עם איילת שקד בנושא הריבונות (צילום: דוברות השרה איילת שקד)

בין 24 חברי מועצת יש"ע שמונה התנגדו ל"תכנית הקווים האדומים" וקראו לתמוך בתוכנית טראמפ במלואה. קבוצת המיעוט הזאת מורכבת מאסף מינצר (אלקנה), יוסי אברהמי (גבעת זאב), חיים מנדל שקד (הר אדר), ניר ברטל (אורנית), עודד רביבי (אפרת), אריה כהן (מגילות ים המלח), שי רוזנצבייג (אלפי מנשה) ואלי שבירו (אריאל). רוב חברי המועצה (16) הצביעו בעד "תכנית הקווים האדומים" וזאת  - מתוך הרצון לקדם את "מפת הסיפוח" המקובלת על רוב מועצת יש"ע ועל הימין בישראל ולפעול בכל דרך אפשרית נגד הקמתה של מדינה פלסטינית כחלק אינטגרלי של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ.

לדברי גורם בכיר במועצת יש"ע, "בשבועות האחרונים אנו מזהים שינוי כיון חד וחריג מצידם של האמריקנים.  בזמן הצגתה של תוכנית המאה של טראמפ, בטקס חגיגי בוושינגטון, מקורבי טראמפ כי המפה שלהם היא טיוטה בלבד וכי הישראלים יהיו אלה שיסרטטו את מפת הריבונות בפועל פנינו לרה"מ נתניהו, התקיימה פגישה איתו במקום, וגם הוא אישר לנו את דברי הצד האמריקאי. גם הוא טען כי ישראל תהיה זאת שתגבש את מפת הגבולות והאמריקנים יסכימו. בחודש האחרון חל שינוי, הצד האמריקני מבהיר כי המפה שהוצגה לנתניהו בוושינגטון היא המפה האמיתית שממחישה את העמדה האמריקנית וכי אנחנו יכולים להציע שינויים, אך לא שינויים דרמטיים". 

ראשי מועצת יש"ע טרם השלימו את עבודת השרטוט של מפת הריבונות על פי גרסתם והשקפתם, אך החליטו לא לחכות ולצאת לפעולה. לדבריהם, נותר זמן קצר מאוד עד המועד של השלמת המפות לקראת חודש יולי וצריך לפעול כדי לשכנע את מקבלי ההחלטות במדינה בכך שעליהם לתמוך במפת הריבונות של ראשי המתנחלים ולא בזאת של נציגי ממשלת טראמפ". 

לשם כך החל מאתמול מקיימים ראשי מועצת יש"ע סדרת פגישות עם השרים וחברי הכנסת מהימין. בין הראשונים להיפגש עם ראשי המתנחלים היו שר ירושלים והמורשת רפי פרץ (הבית היהודי), חברי הכנסת דיכטר וסער (הליכוד) וחברי הכנסת איילת שקד ואופיר סופר (ימינה).

בעקבות הפגישה אמרה ח"כ שקד: "בפגישה עם ראשי מועצת יש"ע הסתבר לי שעד עתה ‎רה"מ נתניהו לא קיבל שום שינוי במפה שאותו הם ביקשו. לנו הוא סירב לתת נגישות לועדת המפות בשנה האחרונה, אבל אפילו את מועצת ישע הוא דוחק? מסתבר שהמפה היא המפה שהאמריקאים הכתיבו ללא תיקונים של נציגי ההתישבות. אנחנו דורשים לראות את המפה ובוודאי נתנגד להקמת מדינה פלסטינית בשאר השטח".

ראש מועצת אפרת עודד רביבי, המשתייך לקבוצת המיעוט בתוך מועצת יש"ע שתומכת בתוכנית טראמפ, הגיב לדברי שקד וקרא לחבריו  "לנהוג בכבוד בנציגי הממשל". לדברי רביבי, "הממשל הנוכחי בארצות הברית הוא הידידותי ביותר לישראל, העברת השגרירות לירושלים, ביטול ההסכמים עם איראן, ההכרה בזכות היהודים גם ביהודה ושומרון וההכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן הם הראייה לכך. עלינו לייצר שיח פתוח ביננו המתיישבים לבין הממשל בארה"ב. כדי ליצור שיח כזה יש לנהוג בכבוד ולהימנע מביטויים כמו "רימו אותנו". אני מאמין בשיח פתוח, מאמין באוזן קשבת של השגריר ושל אנשי הבית הלבן וקורא גם להנהגת מועצת יש"ע להאמין בכך ולפעול בהתאם". אנשי "קבוצת הרוב" במועצת יש"ע מתכוונים להמשיך בסבב פגישותיהם עם חברי הממשלה והכנסת גם בימים הקרובים.