האם התיירות תחזור מוקדם משחשבנו? לאחר סיומה של הפגישה בין גורמים ישראלים לבין נציגי מדינות אוסטריה ומונטנגרו, הערב פורסם במהדורת "כאן 11" כי מתקיימים מגעים עם שש מדינות אירופיות, על מנת ליצור מתווה טיסה ללא צורך שהייה בבידוד בזמן החזרה לארץ.

כאמור, בין המדינות המדוברות ניתן למצוא את יוון וקפריסין השכנות, בהם התפרצות הקורונה נחשבת למינורית באופן יחסי, כמו גם מדינות גיאורגיה ומונטנגרו, ואילו באוסטריה כבר דעכה המגיפה באופן משמעותי והיא נחשבת בטוחה למסע.

בתוך כך, דובר רשות שדות התעופה התראיין היום אצל ענת דוידוב ב"איפה הכסף", המשודרת ב-103FM, ברקע חזרתן האפשרית של פעילות הטיסות לחו"ל.

בכירי משרד הבריאות מסיירים היום בנתב"ג. כאילו עושה רושם שתיכף חוזר לטוס, והנה יוון, קפריסין ואיי סיישל וכאלה, אבל לא בדיוק נותנים אישור לדבר הזה.
"כרגע יש על השולחן הרבה החלטות מאוד מורכבות, והחשובה שבהן זו ההחלטה איך יחזרו אותם נוסעים שיוצאים מישראל ורוצים לחזור אליה, לא משנה אם זה כרגע בנופשים או אנשי עסקים. המשימה כרגע היא להסתכל גם על התמונה הכוללת".

כלומר הסיפור הוא גם קורונה. הישראלים שרוצים לחזור, ונגיד היו תקועים בצרפת חצי שנה, אז מה יעשו איתם. כלומר מנסחים כללים כרגע?
"בואי נסתכל רגע על התמונה שמתרחשת בעולם, מרבית מדינות העולם סגורות גם לדרכונים ישראליים. אנחנו סגרנו את שערינו בהחלטה נבונה שלא להכניס לפה דרכונים זרים. כל ישראלי יכול לחזור למדינת ישראל - בסך הכול יש כמעט מדי יום טיסות, אם אלה טיסות החילוץ של ישראייר או אם זו טיסה של יונייטד שמגיעה מארצות הברית, או אתיופיאן מאתיופיה, ואז אפשר להגיע בכל מיני דרכים מאתיופיה".

קודם כל דיברתם על העניין של טיסות, זאת אומרת מה לעשות עם ישראלים שחוזרים מכל מיני מדינות, מה לעשות איתם - כלומר הנוהל הזה.
"הנוהל הזה כרגע עדיין קיים, עד אמצע חודש יוני, מי שחוזר למדינת ישראל מחויב ב-14 יום בידוד, זה דבר ראשון. הסיור בא היום כדי ללמוד על התו הכחול, שהוא מעין תו תקן כמו שעשו תו סגול לקניונים, והוא בא לבחון כמה דברים - את יכולת הקיבולת של נתב"ג להכיל בתוך הנמל X אנשים בגלל הבידוד החברתי, חובת מסכה כמובן, ושרק מי שטס נכנס לטרמינל, והדבר האחרון הוא לבחון את האפשרות לייצר תמונת ראי במדינות שיוגדרו כמדינות ירוקות, כלומר שהתחלואה בהן היא כמו במדינת ישראל, אין בהן התפרצויות של מגפה. לכן כרגע קבעו שסביבנו מי שמאוד מוכן אלה קפריסין ויוון. יש כבר מדינות נוספות על השולחן, שמעתם כבר בימים האחרונים על איי סיישל".

חיטוי מטוס ישראייר (צילום: יח''צ)
חיטוי מטוס ישראייר (צילום: יח''צ)

ממתי מאפשרים את זה? מתישהו ביולי נכון?
"אני מאמין שיוני כבר איננו ריאלי כרגע, יותר ילכו לכיוון של יולי. אנחנו מדברים כרגע על יולי, אבל בתקווה מאוד מאוד גדולה שכבר בימים הקרובים ייכתב איזה שהוא פרוטוקול לכל המשימה הזאת. אין כרגע אף מדינה בעולם שיש לה פרוטוקול תעופתי. כולם מאוד מבולבלים בסוגייה של מדינת ישראל, מה אנחנו הולכים לעשות, לאיזה כיוונים אנחנו הולכים. מסתכלים עלינו בהרבה תחומים, זה אחד המרכזיים שבהם, ולכן אנחנו צריכים לראות איך אנחנו מייצרים בסופו של יום - 1. האם בן אדם שבא לשדה התעופה צריך להיבדק - כן או לא - אגב משרד הבריאות מתנגד לדבר הזה, אני מבין אותו. הוא טוען שכל מה שקשור בעולם הבדיקות כרגע הוא משאב לאומי, צריך להסתכל האם יבוא לפה גל ב'".

אבל כל עוד אין בדיקות סרולוגיות אז באמת לא משנה אם אתה נבדק, כי 3 ימים אחרי זה יכולה להיות לך תוצאה הפוכה. אבל הבעיה היא שאין בדיקה סרולוגית, זה הסיפור.
"לא חסרות בדיקות סרולוגיות בעולם, עוד מעט את יכולה לקנות אותן בארצות הברית ב-9.90".

אבל בר סימן טוב הבטיח שיהיו פה במאות ואלפים, וזה לא קורה.
"אבל ההבטחה הזאת היא לבדוק האם היית חולה. הבדיקה החשובה כרגע שהיא בפרוטוקול הרפואי העולמי היא אחת - זו בדיקת המטושים. אבל השאלה היא האם 'לבזבז' את זה על כאלה שנסעו עכשיו לחו"ל, וחוזרים חזרה לארץ הקודש אחרי שהיו 3 ימים באיי יוון".

בסדר, אז אם אני באה לנתב"ג באמצע יולי ונוסעת ליוון, איך אתנהל? אתה יודע להגיד לי כבר עכשיו?
"כן, כמובן מי שאיננו טס לא יורשה להיכנס לתוך השדה. יבדקו לך חום, מי שיש לו חום לא יורשה להיכנס לתוך הטרמינל".

איך אנחנו יודעים שלא לקחתי אקמול קודם וירד לי החום, אנחנו מכירים את העניינים האלה.
"אני לא בטוח שמישהו ירצה לטוס כשהוא חולה. תחשבי גם שיש עוד מרכיב נוסף שנקרא הביטוח. הביטוח היום הוא מאוד מאוד יקר, אף אחד כרגע גם לא מבטח למצב של קורונה. לכן, אחד הדברים שאני כבר מדבר עליהם בשבועיים האחרונים ושם אותם כנושא כבד משקל - 1. זה נושא של בדיקות ביציאה מישראל, ואז תדעי שכל מי שאיתך בטרמינל נבדק 24 שעות לפני הטיסה. 2. בדיקות בחזרה לישראל. הדבר השלישי והחשוב זה שמי שנוסע איתי יש לו ביטוח גם ביציאה וגם בכניסה לישראל, אם זה תייר על אחת כמה וכמה, שלא מישהו יחלה פה, ואז נצטרך לשלם אלפי דולרים ליום כדי להחיות אותו. דבר נוסף, זה כמובן שבמדינת היעד, קרי המדינות הירוקות, נוהגים באותם תנאים שאנחנו נוהגים בהם - על השמירה של בידוד חברתי, הנושא של ההיגיינה, איך מתנהל בית מלון".

כלומר אף אחד לא מבטיח לי שאם אני מגיעה ליוון לא ישימו אותי בבידוד, או שאתם יודעים מראש שאין?
"ברגע שיוכרז שיש מדינה ירוקה שקוראים לה: 1. יוון. 2. קפריסין, 3. זאת תהיה גיאורגיה וכדומה - מי שיטוס לשם לא ייכנס לבידוד".