אחרי יותר מחודשיים של השבתה מאונס, שדרדרה פיזית ונפשית רבבות קשישים בישראל, יתחילו להיפתח היום בהדרגה ותחת מגבלות חמורות 167 מרכזי היום לקשיש ברחבי הארץ המעניקים טיפולים פרא־רפואיים, הזנה ופעילויות לכ־30 אלף קשישים.

ל"מעריב" נודע כי למרות הסכמה בתחילת השבוע בין משרדי הרווחה והאוצר לממן את העלות הגבוהה של התאמת הפעילות במרכזים וההסעות אליהם לפי דרישות משרד הבריאות, העמותות למען האזרח הוותיק המפעילות את מרכזי היום מתכוונות להמשיך בהשבתה ולהפגין היום נגד הממשלה.

זאת לאחר שמתווה המימון הראשוני שהוצג להם התברר ככזה שלא מעביר את התקציב הנדרש, אלא רק באופן חלקי. בימים הקרובים יתקיימו דיונים על מתווה הפיצוי והמפעילים מזהירים: "ללא הסכמות על מימון מלא ומיידי של ההוצאות הנוספות, ניאלץ לסגור שוב את כל הפעילות". 
באיגוד העמותות למען הזקן בישראל (הל"ב) מעריכים בכ־31 מיליון שקל בחודש את עלות ההתאמות שדורש משרד הבריאות, כל עוד אלה יידרשו הן בתוך המרכזים, בציוד מיגון ותוספת כוח אדם של מטפלים לקבוצות הקשישים המפוצלות בזמן הפעילות, והן בהסעות אליהם, כשכל רכב יכול להסיע עד שלושה קשישים במקום עשרה. 

ההישג של שר הרווחה איציק שמולי מול האוצר השבוע היה בתוספת תקציב של 12 מיליון שקל להיערכות המיידית של המרכזים, אבל במתווה ראשוני של פריסת המימון שהוצג על ידי משרד הרווחה למפעילים התברר כי גם התקציב שסוכם יגיע רק בהמשך הקיץ, וכי הוא אינו מספיק ואינו מכסה את מלוא העלויות.

שמואל קידר, מנכ"ל איגוד העמותות לזקן, אמר ל"מעריב": "סגירתם של מרכזי היום הייתה מכה אנושה לזקנים, וכידוע בדידות מביאה לדיכאון שמוביל למחלות ולמוות. ביום ראשון בערב קיבלנו ממשרד הרווחה אישור לפתוח את מרכזי היום, אבל המתווה שהוצע הוא ללא פיצוי מסודר שיאפשר לנו לפעול בהתאם לכללים של משרד הבריאות". 

ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב, הוסיף: "אנחנו מעריכים את המעורבות של שר הרווחה שמולי ושל אנשי משרדו, אך יחד עם זאת המתווה לא יאפשר לנו לעמוד בכל ההנחיות ויגרום לנו לגירעונות כבדים. אם לא יהיה תקצוב נכון שייקח בחשבון את כל ההיבטים, אי אפשר יהיה להבטיח למבקרים שירות בריא ובטוח".