רק בשבוע שעבר ציינו בעולם את יום המודעות הבינלאומי לנגישות באתרי אינטרנט. למרות זאת, בבדיקה שנערכה לאחרונה בעמותת נגישות ישראל, התברר כי 130 רשויות מקומיות בישראל לא מפרסמות באתר האינטרנט שלהן אילו שירותים לאזרח ומבני ציבור בתחומן נגישים לאנשים עם מוגבלות. 

עוד התברר כי במקרים רבים אין נגישות מתאימה גם באתרים עצמם. הרשויות כוללות את נהריה, אור עקיבא, צפת, טבריה, אשקלון, ומועצות מקומיות שבהן: טבעון, כפר שמריהו וסביון. נגד רשויות אלו הוגשו תביעות ייצוגיות בגין הפרת חוק הנגישות, שמחייב אותן להנגיש את האתרים לאנשים עם מוגבלויות שונות. עוד עולה כי גם חברות תיירות ופארם, מהמובילות בישראל, אינן מונגשות לשימוש של אנשים עם מוגבלות.

יובל וגנר, יו"ר ומייסד עמותת נגישות ישראל, הוסיף בשיחה עם "מעריב": "ריבוי התביעות מציג מצב עגום של נגישותם של אתרי האינטרנט בישראל. חלק חשוב מאוד בהנגשת האתרים הינו פרסום הצהרה על נגישות האתר ופרסום הסדרי הנגישות של העסק או הארגון. נושא זה בעל חשיבות עליונה, מאחר שהוא מאפשר ללקוח לדעת אם הארגון הנגיש את אתר האינטרנט ואת שירותיו בשטח, ובהתאם לדעת איך להיעזר בהנגשה. חוסר ההנגשה גורם לאי־ודאות ולקשיים רבים". 

עוד מדגיש וגנר: "חשוב להבין שנגישות אינה רק מעשה חברתי רגיש, אלא מעשה עסקי נבון. קהל המטרה הזקוק להנגשה מורכב ממאות אלפי לקוחות עם מוגבלויות. מדובר על כמיליון וחצי אנשים עם מוגבלויות וכמיליון קשישים, שלרבים מהם מוגבלויות שונות".

בעמותה עצמה מסבירים: "רק לאחרונה, עקב משבר הקורונה, יצא לכולנו להבין עד כמה הכרחית הנגישות של הטכנולוגיות לקבלת שירות מרחוק. נגישות זו הכרחית עוד יותר עבור אנשים עם מוגבלות, ובכלל זה קשישים המתקשים לצאת מביתם ולהגיע לקבלת שירות בחנות או ברשות הציבורית. על ידי הנגשת אתרי האינטרנט והאפליקציות ניתן לבצע פעולות רבות וקניות מהבית. אולם כדי שזה יתאפשר, נדרשת נגישות של אתרים בהתאם לתקנות הנגישות". 

עוד נמסר כי בעמותה ממתינים להקמתה של ועדת העבודה והרווחה הקבועה של הכנסת ה־23 על מנת להביא בפניה - "את ממדי המחדל, כפי שעולה מהבדיקה שנערכה".