מי שצריכה עזרה זו לא הקהילה היהודית בניו יורק, מי שזקוקה בדחיפות לסיוע זו מדינת ישראל. זהו המסר שעולה בשיחות עם בכירים יהודים בניו יורק. "ממה שאני שומע מידידים בישראל וממה שקראתי במידיה האמריקאית על מעמד פתיחת משפטו של ראש הממשלה נתניהו, אני מתחיל לחשוב שישראל זקוקה בדחיפות לעצה טובה ולהדרכה כיצד לשמור את אופיה הדמוקרטי", אמר בשיחה עמו בכיר יהודי, פעיל מוערך בקהילה בניו יורק. "אני שומע את זה מעמיתיי בהנהגת הקהילה".

משיחות עם יהודים בכירים, רבנים, עסקנים ופעילים קהילתיים משתמע כי עולה דאגה אמיתית למה שמוגדר בשיחות "עתיד הדמוקרטיה בישראל", ו"המוניטין המפורסמים של מערכת המשפט שלה". אחדים מהדוברים אף מדברים על "חרדה מפני מלחמת  אזרחים בישראל". מסתבר כי ההתבטאויות של ראש הממשלה בגנות מערכת המשפט בישראל, ובמיוחד העובדה שיחס הבוז והביטול שהוא מגלה ומפגין נגד וכלפי הגורמים הבכירים במערכת המשפט, קיבלו תמיכה ואהדה מצד שרים וצמרת הליכוד, עוררו הלם בקרב יהודים בכירים, המזוהים וידועים כבעלי דעה והשפעה בקהילה. "זה עצוב מאוד. אני לא זוכר רגשות וגילויי דאגה לתדמיתה של ישראל כמדינת חוק וסדר ולשם שלה כדמוקרטיה", אמר בשיחה עמי מנהיג יהודי, דמות ידועה בקהילה שכיהן עד לא כבר בראש ארגון יהודי מרכזי.      

בשיחות מזכירים בכירים יהודים את הידיעות והדיווחים שבישראל שוררת דאגה וחרדה מהיקף הנפגעים והנפטרים ממגיפת הקורונה בקרב יהודי ארה"ב, במיוחד בקהילה בניו יורק. עסקנים קהילתיים ורבנים הגיבו באדישות ובמקרה הגרוע בלגלוג לדיווחים שבישראל קמו ארגונים שבעקבות אסון מגיפת הקורונה יוזמים מפעלי עזרה וסיוע ליהודי ניו יורק. גם הידיעה כי בממשלה החדשה מונתה שרת תפוצות, עוררה יותר תמיהות ושאלות לצפוי מהמינוי מבחינה פרקטית מאשר תקוות מיוחדות. המשפט שלא במהרה יישכח בקרב בכירים יהודים הוא של הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, דני דיין, שבהגיבו על הדאגה בישראל מפגיעת נגיף הקורונה בקרב יהודי אמריקה הצהיר: "מתוך 120 ח"כים אין אחד שמתעניין ביהודי התפוצות".

"אם גורם יהודי מהשמאל בקהילה היה מתבטא במלים של נתניהו בהתקפה השערורייתית שלו נגד מערכת המשפט הממסד היהודי והדיפלומטים הישראלים היו מאשימים את הגורם הזה כאננטישמי", אומר אריק יופה, מי שכיהן כנשיא התנועה הרפורמית, "אבל כראש ממשלה מתבטא כך, התגובה היא שתיקה". "אני לא מתפלא על ההתנהלות של אנשי הליכוד. אבל כשבני גנץ ועמיר פרץ שותקים זה נורא. בושו והכלמו", הוסיף. לדברי יופה, "יהודי אמריקה עדיין לא התעוררו למה שקרה בישראל עם פתיחת המשפט. כבר מזמן הם עייפים מבנימין נתניהו ולא אוהבים אותו. זו לא הפעם הראשונה שכשקורה סקנדל פוליטי בישראל. ההבדל הפעם הוא, שהדמוקרטה בישראל מאויימת ובסכנה".

תהליך הרכבת הממשלה החדשה לא עורר עניין מיוחד בקרב הקהילה. שמות השרים החדשים אינם ידועים בקהילה, אבל החדשות בעתונים מובילים בארה"ב ובתוכניות החדשות של ערוצי טלוויזיה מרכזיים שדיווחו בהרחבה שראש ממשלה בישראל עומד למשפט כנאשם במרמה ובקבלת שוחד, הפכו לנושא שיחה מרכזי בקרב בכירים בקהילה. "צריכים לחשוב איך, כיצד ובמה אפשר וצריך לסייע לישראל לעבור תקופה קשה ומסוכנת לאופיה הדמוקרטי", אמר בכיר יהודי, פעיל ותיק וידוע בקהילה. "אני יודע, זה נשמע מוזר, אבל אני רציני".