ברקע הירידה בשיעור התחלואה בנגיף הקורונה והחזרה הכמעט מלאה לשגרה, התארח היום (שלישי) מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, הפרופ' יורם לס בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM וטען כי בכל הנוגע לישראל - הייתה היסטריה גדולה מדי סביב הנגיף: "מסיבוכי שפעת מתים כל חורף בממוצע 1,000 בני אדם".

כספית: מעלים אותך לשידור למרות שיש צעקה גדולה בטוויטר לא לתת לך לדבר; מגל: אבל בן התעקש שתעלה ותגיד לכולם שצדקת.
"המספרים אומרים את זה, זה לא אני".

כספית: בפעם קודמת שעלית עם מספרים והסברת שאין עליה בתמותה, קיבלתי נתונים שהמצב הפוך.
"מספרים מאוד משעממים, אני יודע, אבל מה לעשות? זה מה שקובע. בישראל יש לנו שליש גל, לא גל ראשון, שליש. המספרים פשוטים, מסיבוכי שפעת מתים כל חורף בממוצע 1,000 בני אדם, מסיבוכי קורונה מתו עד עכשיו פחות מ-300, מחלקים וזה שליש. זה מה שהיה לנו עד עכשיו ומי שיגיד לך שאני טועה - שיקום עם מספרים אחרים".

כספית: בארץ המספרים מאוד נמוכים.
"נעבור לאירופה. שם, כמו אצלנו, המגפה נגמרה בימים אלה. שיעורי התמותה באירופה, אני מדבר על מערב אירופה, ב-24 ארצות - המגפה נגמרה. שיעורי התמותה חזרו לנורמה והתמותה בקורונה בממוצע ב-24 ארצות אירופה, בערך ב-20% יותר מהתמותה במגפת השפעת נגיד ב-2017. בשביל 20% יותר לא הורסים את החיים של כ-250 מיליון בני אדם שגרים במערב אירופה".

כספית: כשנתניהו אמר שמדובר ב-350,000 אנשים שמתו כתוצאה מהקורונה, זה 'פייק ניוז'?
"זה נכון, בטח. אתה נבהל מהמספרים אבל אני שוב אומר לך, בוא תיקח את סין. בסין יש מיליארד ו-400 מיליון בני אדם, מתו 3,000 ואחר כך תיקנו ל-4,000 אנשים. בסין כל שנה מתים 10 מיליון בני אדם, מה זה 4,000-3,000 אנשים?"

מגל: איך אתה מסביר את ההתפרצות בניו יורק בקהילה היהודית? הנתונים תואמים?
"השם שמו יתברך עשה שעליך יושבת ברגע זה מערכת חיסון, ולכן אנשים בגילך לא נפגעים. לטובת הקורונה אני יכול להגיד רק דבר אחד, היא באה מהר והולכת מהר. השפעת באה לאט והולכת לאט. זה לוקח 4-3 חודשים.

כספית: אמא של ינון מגל החלימה לפני שבועות ולא התאוששה. אני מסכים איתך בדבר אחד, התגובה הייתה מוגזמת והנזק שייגרם יהיה גדול יותר מהנזק שייגרם מהקורונה. אני לא מסכים איתך בכל הנושא של השפעת; מגל: איטליה קרסה, גם ניו יורק, איך זה שפעת?
"הטעות שלך היא שאתה משחק תפקיד של רופא. רופאים כמוני ואם אתה רוצה כמוך נורא מתעניינים בפרטים הרפואיים ואתה צודק שמבחינת התסמינים הקליניים לקורונה, יש מקום מיוחד יחסית לשפעת. את הציבור זה לא מעניין, הציבור רוצה תשובה לשאלה אחת - האם הקורונה יותר מסוכנת? האם אותי הקורונה תהרוג בסיכוי יותר גדול מאשר שפעת? זה מה שמעניין את הציבור".

מגל: ייתכן ואתה קצת מקל ראש במותם של אנשים מבוגרים?
"קודם כל נסכים שזה מה שמעניין את הציבור, האם הקורונה יותר מסוכנת משפעת, והתשובה היא – לא. הקורונה והשפעת הן באותו סדר גודל של סיכון, יש נקודות בהן השפעת יותר מסוכנת, כי שפעת פוגעת גם באנשים צעירים, היא הורגת גם ילדים. הקורונה למזלנו היא באמת מחלה קשה, היא פוגעת במעט אנשים, כולם, למרות שתביא לי את האחד שאתה מכיר מהטלוויזיה, כולם באזור של העשור השמיני, התשיעי.

מהבחינה הזאת היא יותר טובה מהשפעת. אני מביא לך מספרים כדי לא להתווכח איתך, מספרים שאין עליהם ויכוח. לגבי הזלזול כביכול, תפעיל את השכל שלך ותבין שחברה נורמטיבית משלמת בחיי אדם כדי לחיות חיים נורמטיביים, אחרת תפסיק לטוס במטוסים כי הם נופלים, תתחיל ללכת ברגל לעבודה כי יש תאונות דרכים, תביא ארבעה מיליארד שקלים לסל הבריאות למרות שנותנים רק חצי מיליארד ואנשים מתים, תפרק את צה"ל ולא יהיו חיילים הרוגים. יצאת מדעתך עם כל שטיפת המוח שראש הממשלה שטף".