חלומו של כל ילד כמעט הוא להיות כדורגלן מקצועי ולשחק בקבוצות הגדולות בארץ ובעולם וזאת בשל הזוהר העוטף את השחקנים ואת המקצוע.
 
אך כמו בכל דבר בחיים, לא הכל ורוד ולעיתים כדורגלנים נתקלים בלא מעט מהמורות וקשיים, העשויים להשפיע על הקריירה שלהם ועל האפשרות שלהם להתפתח.
 
אחד מאותם הקשיים הוא הדרישה לתשלום "דמי השבחה" או "פיצויים בגין קידום ואימון שחקן".
 
לפניה ישירה אל עורכת דין אלודי קלימי-גורן, לחץ/י כאן

תשלום דמי השבחה במעבר בין קבוצות כדורגל
בכדורגל בדומה לתחום הנדל"ן, במקרה ששחקן מעוניין לעבור מקבוצה אחת לקבוצה אחרת, בתנאים מסוימים, הוא יידרש לשלם דמי השבחה לקבוצה המעבירה. זאת, בדומה לתשלום היטל השבחה שנוהגים לשלם מוכרי דירה בגין תוכניות החלות על המקרקעין שעליהם מצויה דירתם אשר משביחות את הדירה הנמכרת.
 
למרות העובדה כי מדובר במושג שבו אנו נתקלים הרבה, מעטים מאוד האנשים המבינים את הנושא לעומקו ולא בכדי.
 
אף על פי שהוראות סעיף 11(א5) לחוק הספורט, התשמ"ח - 1988 (אותו חוק שמעגן את הדרישה לתשלום דמי ההשבחה) קובעות כי במקרה ומדובר בילד עד גיל 17 שמצטרף לקבוצה, תמסור לו אותה הקבוצה את כל המידע בכתב אודות זכויותיו לפי דין ובכלל זה אפשרות מעבר לקבוצה אחרת והתנאים למעבר, לא כך הם הדברים בפועל.

חוג כדורגל כ"מקפצה" לקריירה מצליחה
פעמים רבות, ילדים האוהבים כדורגל מבקשים להצטרף לקבוצת כדורגל "כחוג", אולם בניגוד ליתר חוגי הילדים, קבוצות הכדורגל אינן רואות את הקבוצה כ"חוג", אלא כמקפצה לקריירה מצליחה. לכן, במקרה שבו ילד יבקש לעבור קבוצה סביר להניח כי הוא יתקל בקשיים, כאשר הקושי הנפוץ ביותר הוא חוסר האפשרות לעבור קבוצה עד לתשלום דמי השבחה לקבוצה המעבירה. 

מדובר בתשלום אשר הורי השחקן והשחקן עצמו לא לקחו בחשבון שיידרשו לשלם כשהסכימו להצטרף לקבוצה. יש לציין כי דמי ההשבחה עשויים להגיע למאות אלפי שקלים וזאת אפילו בגילאים צעירים.

אז מהם "דמי ההשבחה"?
דמי ההשבחה הינם פיצוי שמקבלת הקבוצה אליה השתייך השחקן בגין "אימונו וקידומו של השחקן". מדובר במנגנון המוכר בעולם כולו והמעוגן בתקנוני פיפ"א ובתקנון ההתאחדות לכדורגל. 

דמי ההשבחה הם תשלום כספי שישולם על ידי השחקן ו/או הוריו או הקבוצה אליה מבקש השחקן לעבור, בגין ההשקעה של הקבוצה המעבירה באימון ובקידום השחקן לאורך השנים. זאת, בין אם ההעברה היא מקבוצה אחת לקבוצה אחרת בארץ ובין אם ההעברה היא לקבוצה בחו"ל.

האם כל שחקן יידרש לשלם דמי השבחה?
סעיף 12 לתקנון הרישום של ההתאחדות לכדורגל קובע כי בכל העברה של שחקן מעל גיל 15, הקבוצה המעבירה תהא זכאית לדמי השבחה בגין העברתו.

לאור האמור לעיל, הכלל הינו כי ביחס לכל ילד מעל גיל 15 המעוניין לעבור לקבוצה אחרת, ייאלצו הוריו ו/או הקבוצה אליה יעבור לשלם לקבוצה המעבירה דמי השבחה. כלל זה תקף לכל שחקן עד גיל 24, אזי לא תהא זכאית הקבוצה המעבירה לדמי השבחה בגין העברתו של אותו שחקן, למעט במקרה ומדובר בהעברה ראשונה של השחקן.

כך לדוגמה שחקן אשר שיחק בקבוצה אחת עד גיל 30, מבלי שעבר מעולם לקבוצה אחרת, מבקש לעבור בגיל 30 לקבוצה אחרת, אזי שבמקרה כאמור לאור העובדה כי מדובר בהעברה הראשונה של אותו שחקן, תהא זכאית הקבוצה המעבירה לדמי השבחה.

כך היה עם שוער העבר של הפועל באר שבע ומנכ"ל הקבוצה דהיום, אסי רחמים אשר בשנת 2006 כאשר הוא בן 33 ביקש לעבור ל-מ.ס. אשדוד, כשזו הייתה ההעברה הראשונה שלו. 

כיצד נקבעים דמי ההשבחה?
גובהם של דמי ההשבחה יקבעו על פי הסכמת הצדדים, ובמקרה של אי הסכמה, גובה דמי ההשבחה יקבע על ידי המוסד למעמד השחקן, אשר הינו המוסד האמון על קביעת סכום דמי ההשבחה במקרה של מעבר שחקן מקבוצה לקבוצה.

בבוא הוועדה לדון בקביעת דמי ההשבחה היא מתחשבת במספר קריטריונים שביניהם: מעמד השחקן, גילו של השחקן, מספר ההופעות של השחקן, מספר הקבוצות שבהן שיחק, האם הינו חלק מסגל נבחרת ישראל וכדומה. רשימה זו איננה רשימה ממצה והפוסקים רשאים להסתמך על קריטריונים נוספים לצורך קביעת גובהם של דמי ההשבחה.

נוסף על כך, תקנון הרישום קובע פיצויים מינימליים שלהם תהא זכאית הקבוצה המעבירה, הנקבעים על סמך גיל השחקן ומספר השנים ששיחק באותה הקבוצה. 

הילד מעוניין לשחק כדורגל? ייתכן ותדרשו לשלם דמי השבחה
לסיכום, אם ילדכם מעוניין לשחק כדורגל, קחו בחשבון שעשויות להיות לכך השלכות כספיות, שכן במקרה בו יבקש הילד לעבור מקבוצה אחת לאחרת, אתם עשויים להידרש לשלם דמי השבחה לקבוצה המעבירה. 

נכון שבמקרים מסוימים הקבוצה אליה יעבור הילד עשויה לשלם את דמי ההשבחה ונכון שיש פתרונות כמו הסגר, אבל ברוב המקרים אתם תיאלצו לשלם את דמי ההשבחה העשויים להגיע עד למאות אלפי שקלים או לקטוע את חלומותיו של הילד.

על כן, לפני שאתם חותמים על הסכם עם קבוצה כלשהי, פנו לעורך דין המתמחה בתחום על מנת שיסביר לכם את כל השלכות החתימה.

עורכת דין אלודי קלימי-גורן עוסקת בדיני ספורט ובייצוג שחקני כדורגל. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני ספורט LawGuide.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.