בניית בר ביתי היא מלאכה מאתגרת, אך מהנה, שדרכה תוכלו להיחשף לעולם של תרבויות מרתקות וסיפורים עלומים. בדרך להרכבת הבר הביתי אפשר ללכת לאיבוד בין  הרצון לאגור אינסוף מוצרי אלכוהול לבין האמת הפרקטית. רצוי להתמקד במשקאות ובקוקטיילים שאתם אוהבים במיוחד ולהתחיל מפה את האוסף. פרקו את הקוקטיילים האהובים עליכם למרכיבים. ברוב הקוקטיילים משתמשים בשני סוגי משקאות, אלכוהול בסיסי וליקר או תוסף ממשקה קל. קנו את המרכיבים במחירים הממוצעים בשוק והכינו עצמכם לעונג צרוף.

ג'ין לבנטין - מילק אנד האני  (צילום: יח''צ)
ג'ין לבנטין - מילק אנד האני (צילום: יח''צ)

ג'ין: מה הסיפור
80% מהקוקטיילים בעולם מורכבים מג'ין, אותו לרוב מערבבים עם מי טוניק, משקאות ליים ועוד. הכול התחיל בשנת 1568 כשפרצה מלחמת 80 השנים בין הולנד לספרד. החיילים ההולנדים סבלו בזמן המלחמה מבריאות לקויה בשל התנאים הסניטריים הגרועים. מחלות עיכול ומחלות כליות הפכו למגפה. שמע על כך פרנסיסקוס סילביוס, רופא הולנדי מאוניברסיטת ליידן, והחליט לנסות לרקוח לחיילים תרופה שתעזור להם להתמודד עם בעיות העיכול ועם הבעיות בדרכי השתן. לשם כך מהל באלכוהול, המשמש כחומר מאלחש, שמן שהפיק מצמח הערער (Juniperus)), המשמש כחומר משתן. הדוקטור חשב ששילובם של השניים יספק מזור טוב לכאבים.

שיהיה לכם לתרופות  
הניסוי הניב תוצאה נוספת, שהדוקטור הטוב לא חזה: שמן הערער עידן מעט את טעם הלוואי של התזקיק האלכוהולי והפך את התרופה לטעימה. ד"ר סילביוס קרא לשיקוי החדש חנייבר, והחל לייצר אותו בכמויות גדולות למען החיילים. חיש מהר הגיעה ה"תרופה" גם אל חובבי אלכוהול אחרים, כאלה שלא סבלו משום בעיות והשאר היסטוריה. מאוחר יותר, לאחר הזיקוק, הוסיפו לתזקיק גם תבלינים כגון קינמון, ג'ינג'ר, אנג'ליקה, קימל, הל, ציפורן וכוסברה וכן בוטנים, קליפות הדרים ושאר פרחים, צמחים ושורשים.  

ג'ין The botanist (צילום: יח''צ)
ג'ין The botanist (צילום: יח''צ)


רשימת קניות
בשנים האחרונות ניתן למצוא על מדפי חנויות האלכוהול מגוון ענק של מותגי ג'ין מרעננים, הרבה מהם איכותיים מאוד שכיף לשתות אותם גם "נקי" או עם כמה קוביות קרח. לקוקטיילים שאינם ג׳ין וטוניק לא חובה לקנות ג׳ין יקר מדי, אפשר להשתמש בג׳ין באיכות בסיסית.
 
מוצרים נלווים
מי טוניק, ורמוט לבן, סודה, ליים או לימון

איפה לשמור 
בבר הביתי, לא מצריך קירור, אם כי יש כאלה שאוהבים לשתות את הג'ין קר מהמקרר.

איך לשתות
מדובר בג׳וקר בתחום הקוקטיילים, המתערבב יפה עם שלל סוגי ליקרים, סירופים ומיצים. הרוב הגדול מכיר ואוהב את הקוקטייל הקלאסי הפשוט ג'ין & טוניק.

שימושים נוספים
קוקטיילים. לא פחות ולא יותר. ביניהם:
 
ג'ין אנד טוניק - כמנהג הבריטים. אפשר למצוא היום סוגי טוניק שונים ולהתאימם לג'ין האהוב עליכם. 

מרטיני - הקוקטייל הקלאסי ביותר, שמעולם לא איבד את הפופולריות שלו, ואף זכה לכוס קוקטייל מיוחדת שנקראת על שמו. ווינסטון צ'רצ'יל אהב את הקוקטייל שלו יבש מאוד מאוד. הוא נהג למלא את כוסו בג'ין, הניח את בקבוק הוורמוט על השולחן, נעץ בו את עיניו ולגם את הג'ין.

סינגפור סלינג, שהיה להיט גדול בשנות ה-80. בסרט "קוקטייל" מדקלם בריאן פלניגן, הבעלים של הבר, שיר שכתב ובו הוא מזכיר את קוקטייל הסינגפור סלינג.

גיבסון - בן דודו של המרטיני, אותו אוהבים לשתות הגברים בסדרה "מד מן". 

פיצג'רלד -  שנולד כמחווה לאחד מגדולי הסופרים האמריקנים, סקוט פיצג'רלד.

ג'ין ביפאיטר פינק  (צילום: יח''צ)
ג'ין ביפאיטר פינק (צילום: יח''צ)


משקה הבית: מרטיני
מרטיני היא משפחת קוקטיילים קלאסיים על בסיס ג'ין. האגדה מספרת כי המרטיני הומצא בערך בשנת 1850. מסופר על כורה זהב מצליח בקליפורניה, שהתעשר ועשה את דרכו מהמכרה לביתו שבסן פרנסיסקו. העיירה הראשונה שאליה הגיע בר המזל הייתה מרטינס. הכורה ביקש לחגוג והזמין מהמוזג שמפניה, אבל בבר קטן בעיירה נידחת בחוף המערבי כמובן לא הייתה שמפניה. הברמן הציע לו משקה "טוב יותר" כפיצוי והגיש לו את ה- Martinez Special. הכורה כל כך התלהב, שהזמין את כל הבר למשקה על חשבונו.
 
כשהגיע לסן פרנסיסקו נכנס לבר מקומי וביקש את המשקה שאהב, אך הברמן במקום כמובן לא הכיר אותו. הכורה הסביר לו איך להכין אותו, הברמן ניסה והתאהב, הכין אותו לחבריו וללקוחותיו והפיץ את שמעו מפה לאוזן. עם הזמן שונה שמו של המשקה וקוצר למרטיני.

החומרים (לכוס מרטיני אחת) 
60 מ"ל ג'ין  
10 מ"ל ורמוט לבן יבש  
קרח 
זית ירוק על קיסם לקישוט

מה עושים
ממלאים את הכוס בקרח. מוזגים את הג'ין ואת הוורמוט לשייקר עם קרח ומערבבים בעזרת כפית עד שהשייקר הופך להיות קר. מוציאים את הקרח מהכוס, מסננים לתוכה את הקוקטייל ומקשטים בזית ירוק על קיסם.

כמות הוורמוט ביחס לג'ין תקבע את רמת היובש של הקוקטייל. ככל שיחס הוורמוט בקוקטייל נמוך יותר, כך הוא נחשב יבש יותר. בקוקטייל "דריי מרטיני" - מרטיני יבש, מוסיפים לג'ין רק טיפות בודדות של ורמוט. אם נחליף את הזית הירוק בבצלצל פנינה, הקוקטייל ייקרא גיבסון.  

משהו לקינוח:
 
הסופרת דורותי פרקר, חברתו הקבועה לשתייה של הקומיקאי הרפו מרקס, התפרסמה בשיר שחיברה לכבוד הקוקטייל הנודע: 

"אני אוהבת לשתות כוסית מרטיני,  
שתיים לכל היותר,  
בשלישית אני מתחת לשולחן,   
ברביעית - מתחת למארח". 


המתכון וצילום הקוקטייל, מתוך הספר "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים" מאת מירה איתן