עו"ד יהודה פריד, המייצג את מלכה לייפר, המבוקשת באוסטרליה על התעללות מינית בתלמידותיה, העניק ראיון לאריה אלדד ובן כספית ב-103FM ובו סיפר על החלטת בית המשפט שטוען כי התחזתה לחולת נפש כדי להתחמק מהסגרה מישראל לאוסטרליה.

מה הולך לקרות עכשיו? מתי היא תעלה על המטוס? 
"אנחנו סומכים על בית המשפט, ובטוחים שהצדק יצא לאור, אבל יש הליך משפטי מסודר וחשוב לזכור שהתיק הזה עבר הרבה מאוד תהפוכות כמו שרבים יודעים. נכון לעכשיו נקבע שלקראת סוף חודש יולי יעלה עניין ההסגרה עצמו, כלומר הטענות לעניין ההסגרה עצמה. אם הטענות יתקבלו, זאת אומרת שהיא לא יכולה להיות מוסגרת, אז נגמר הסיפור בבית משפט מחוזי".

אם היא כשירה לעמוד לדין למה היא לא יכולה להיות מוסגרת?
"לא לא לא. בוא נעשה סדר: בדרך כלל כאשר אדם מגיע להסגרה כל השאלה של כשירות לעמוד לדין בכלל לא עולה. זה לא ממש משנה מה אני חושב או לא חושב, החוק הישראלי קובע שבן אדם שלא מסוגל לעמוד לדין אינו מועמד להסגרה. ככה החוק, אבל היום קבעו שכן. בשנת 2016 קבעו שהיא אינה כשירה לעמוד לדין,  וב־2018 נערך עיון חוזר, ובסופו של דבר נקבע כי היא כשירה לעמוד לדין. כלומר, אנחנו רואים פה תיק עם הרבה מאוד תהפוכות".

אז זה לא סוף פסוק מבחינת הכשירות? 
"לא, ואני מתכוון לערער על הכשירות. בית המשפט המחוזי  קבע בשנת 2016 ובהמלצת הפרקליטות שמלכה לייפר אינה כשירה לעמוד לדין, והסתיימו ההליכים. ב־2018 עקב תלונות מסוימות שקבעו שלכאורה מלכה מתחזה בעצם הגישה הפרקליטות עיון חוזר בהחלטה הזו. כלומר, החלטה של אי כשירות לעמוד לדין תמיד יכולה לעמוד במבחן המציאות, ויש לזכור ששנתיים היא הייתה חופשייה".

"העיון החוזרה הזה נתמך על ידי חוות דעת של פסיכיאטר מחוזי, שניים, שקבעו שבדקו אותה והיא כשירה לעמוד לדין. היה תהליך הוכחות ארוך מאוד, ובמסגרתו נחקרו גם הפסיכיאטרים האלה, וגם פסיכיאטרים מטעם ההגנה, ונקבע בסופו של יום שהתביעה לא הצליחה, ובית המשפט פס את חוות דעתם של הפסיכיאטרים המחוזיים".

הדיון בעניינה של לייפר בבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: רויטרס)
הדיון בעניינה של לייפר בבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: רויטרס)

"בשורה התחתונה על פסק הדין בהחלטה שלא מובנת לי ביקשו למנות פאנל בכדי לשמוע עוד דעה. הפאנל היום קבע, ובית המשפט קיבל את דעתו לצערנו, שהיא כשירה לעמוד לדין. עכשיו מגיע החלק השני, שזה החלק הרגיל בהסגרה, שהולך לקרות לקראת יולי ובו דנים בהסגרה עצמה. מכיוון שההחלטה של היום היא החלטת ביניים, ולא ניתן לערער, אנחנו נחכה להחלטת המשפט, ואז נערער".

אתה מאמין שמשיח צידקנו יגיע לפני שהיא תגיע לפני שהיא תגיע לאוסטרליה? 
"זה עניין של אמונה, אבל אני רוצה להגיד עוד הערה חשובה: יפה מאוד שבא מומחה כזה או אחר שקובע את מה שקובע, אבל בשורה התחתונה הגברת עצורה מזה כשנתיים בבית הסוהר נווה תרצה. מידי שבוע היא מטופלת על ידי פסיכיאטרים של שירות בתי הסוהר, והם קובעים שהיא חולת נפש וכושר המציאות שלה לקוי, ובמילים אחרות היא אינה יכולה לעמוד לדין.

בגולת הכותרת נותנים לה טיפול תרופתי אנטי פסיכוטי והפסיכיאטר המחוזי אמר שהוא מסכן חיים ממש. לו הגברת הזו מתחזה מדוע אותם רופאים נותנים לה את הטיפול הזה? את תמונות ההתחזות שלה בית המשפט דחה, וקבע, יש לי גילוי נאות: משוגעים וחולי נפש יכולים לדבר בטלפון, ואפילו ללכת למכולת. לי עצמי יש קליינט שנקבע שהוא לא יכול לעמוד לדין, ותוך כדי הוא סיים תואר באוניברסיטה".