לאחר כחודשיים וחצי של סגירה וימים ארוכים של מאבקים ומחאות, המסעדות, בתי הקפה והברים ייפתחו היום (רביעי) לישיבת לקוחות על פי תקנות "התו הסגול", שגובש על ידי משרדי הבריאות והכלכלה. לפי התקנות יישמר ריחוק של כמטר וחצי בין השולחנות, יוצבו יותר שולחנות בשטחים הציבוריים, יוגשו תפריטים חד־פעמיים ותהיה הקפדה על שמירת כללי ההיגיינה והחיטוי המיוחדים שנקבעו.

מסעדנים ובעלי בתי קפה, שעסקו בימים האחרונים בהכנות קדחתניות לקראת פתיחת העסקים לישיבה, מעריכים שלפחות בתקופה הקרובה תהיה תפוסה גבוהה במרבית המקומות. אלא שלדבריהם, המבחן הגדול יהיה בעוד כחודש, לאחר הגל הראשון של לקוחות שהתגעגעו לישיבה בבית קפה ובמסעדה.

עסקים כמעט כרגיל בפאב הרובינא בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
עסקים כמעט כרגיל בפאב הרובינא בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

"ההתרגשות רבה והתחושה היא כמו של לידה מחדש", סיפר שרון שלומי, הבעלים עם אחיו שי של מסעדות המיט־בר בתל אביב ובהרצליה פיתוח. "הלקוחות מאוד מפרגנים ומתעניינים. טייק אוויי זה נחמד, אבל אין תחליף לחוויית הישיבה". על אתגרי העתיד הוא אומר: "מצד אחד, אין תיירות לארץ. מצד שני, יהיו ישראלים רבים שירצו לפצות את עצמם על ביטול הנסיעות לחו"ל, בישיבה לעתים תכופות יותר במסעדות. הבייס שלנו הוא הקהל הישראלי. התיירים הם הבונוס".

גם בבתי המלון נשלמת ההיערכות לקראת הפתיחה. רשת המלונות של קבוצת האחים נקש תפתח ארבעה מחמשת בתי המלון: הרברט סמואל במגדל האופרה הנושק לטיילת בתל אביב, אוקיינוס בהרצליה, מילוס בים המלח וסטאי בגליל העליון. בהמשך צפוי להיפתח גם מלון הריף באילת. תמהיל הלקוחות בבתי המלון צפוי להשתנות. "היינו מבוססים ברוב המלונות על תיירים מחו"ל, אבל כיוון שאין תיירות לארץ, אנחנו פונים לקהל הישראלי", הסבירו ברשת. "ישראלים רבים שלא ייצאו לחו"ל ירצו לנפוש לפחות בארץ".

בתוך כך, רשות הטבע והגנים הודיעה על פתיחתם מחר של עוד עשרות שמורות טבע וגנים לאומיים. זאת בהמשך לכ־50 אתרים שנפתחו מחדש החודש. בדומה לאתרים שנפתחו עד כה, לציבור המטיילים הכניסה לאתרים תתאפשר רק בהזמנת מקום ותשלום מראש, באמצעות מערכת רישום שהוקמה במיוחד באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.

בין האתרים שייפתחו: הגנים הלאומיים תל באר שבע, עבדת ומבצר נמרוד, שמורת חי בר יטבתה, חי בר רמון ומרכז המבקרים רמון. הנופשים בכנרת לא ממתינים לחג השבועות, ומאיגוד ערים כנרת נמסר כי נכון לאתמול בצהריים בילו ב־15 חופי האיגוד מעל 13 אלף נופשים, כשמתחילת השבוע הגיעו לאגם 55 אלף מטיילים.