חג השבועות הוא חג של מזונות חלביים, אך בפועל, גם כשרוב המאכלים בארוחת החג מתבססים על מוצרי חלב עדיין יש מקום למאכלים שיוסיפו בריאות לארוחה ויתבססו על מזונות כגון ירקות, דגנים מלאים, קטניות וכמובן דגים, שבארוחה חלבית תופסים באופן טבעי כמעט את מקומו של הבשר. אגב, טונה בקופסה היא דג לכל דבר ושומרת על רוב הערכים התזונתיים של הדג הטרי, וכל זאת ללא תוספת חומרים משמרים. ניתן לשלבה במאכלים קרים, כגון סלטים וממרחים, וגם לחמם אותה ולהגיש כמנה חלבונית בתוספת פסטה או אורז, או להכין מנות חמות, כגון פשטידות, קציצות דגים, וכו’.

כיצד נימנע מאכילת יתר בשולחן החג? 
1. אכלו משהו קטן לפני סעודת החג. לעתים קשה לעמוד מול שפע התבשילים בארוחות החג ואנו עלולים לאכול יותר ממה שרצינו, כלומר בהגזמה. כדי להימנע מכך, מומלץ לא להגיע רעבים לארוחת החג ואפילו לאכול משהו קטן לפני. כשדרגת הרעב גבוהה מדי, היכולת לעמוד בפני פיתויים ולהיות קשובים לתחושת השובע הראשונית נמוכה יותר.

2. בחרו מראש את המאכלים המועדפים עליכם והתמקדו רק בהם. תכנון מראש יכול לאפשר יותר הנאה ופחות תחושת אשם מאכילה מוגזמת. לכן בארוחה כדאי לבחון את המבחר ואז לקחת מה שבאמת מתחשק לנו. אם יש מאכלים שאנחנו מעדיפים לא להגזים באכילתם, אפשר אפילו להרחיק אותם מאיתנו באופן פיזי בשולחן.

3. מלאו את הצלחת פעם אחת ובכמויות מספיקות. כשלוקחים אוכל מצלחות ההגשה המשותפות לכל הסועדים והסועדות לצלחת האישית, כדאי לקחת מראש את הכמות שנראה לנו שתספק אותנו, במקום לקחת בכל פעם קצת לצלחת, היות וזה מקשה עלינו לבקר את הכמות שאנחנו אוכלים.

4. בחרו רק בקינוח האהוב ביותר עליכם. יותר קשה להתמודד עם הימנעות (החלטה לא לאכול) מאשר עם החלטה מה כן לאכול. לכן כשמגיעים לשלב הקינוחים מומלץ לבחור את הקינוח שאנחנו הכי אוהבים, או אם קשה לנו להחליט, אפשר להכין לנו צלחת עם טעימות קטנות מכל מנה.

5. זכרו ליהנות מהחברה ולא רק מהמזון. הכי חשוב שנזכור ליהנות בארוחה גם מהאנשים שסביבנו ולנסות להמעיט מחשיבותו של האוכל באירוע.

הכותבת היא דיאטנית ויועצת התזונה של טונה סטארקיסט