בחזרה לעתיד: אל היוזמה, החדשנות, הערבות ההדדית, ואל ערכי היסוד של הישראליות. יצאנו למסע בזמן, ובדרך גילינו דברים שאנו מקווים שיישארו כאן גם בעתיד

אדון שוקו 

את פרצופם היפה של הישראלים גילינו בתקופת הקורונה גם בפייסבוק. אופק לוי, גנן במקצועו, נתקל יום אחד במודעה של חקלאי שנתקע עם סחורה בגלל המשבר והחליט לשתף אותה אצלו בעמוד כדי לעזור לו. אולם מיד בשבוע הראשון של הסגר הוא הבין שיש המון חקלאים ויצרנים שנתקעו עם סחורה שתלך לפח, והחליט לעשות מעשה. לעמוד "שוקו - שוק חקלאים נפגעי קורונה", היו כבר בשבוע הראשון לפתיחתו כמעט 16 אלף עוקבים. "המטרה הייתה לעזור גם לחקלאים וגם לצרכנים, הבנתי שזה מה שקורה בפייסבוק, וראיתי שיש המון אנשים שזקוקים לעזרה", הוא מספר, "מכיוון שאני עובד במקצוע חיוני והמשכתי לעבוד, גייסתי חברים נוספים שיעזרו לי עם תפעול העמוד. מצאנו את עצמנו מטפלים בעשרות עד מאות פניות בשבוע". העבודה על העמוד היא כמובן בהתנדבות מלאה של כל הנוגעים בדבר, והמטרה היא לחדש את הקשר בין הקונה לחקלאי. "רצינו להיות קצת אולד סקול, הדרך לשכנע אנשים לקנות אצל היצרנים הקטנים והחקלאים היא לספר את הסיפור שלהם. מאחורי כל מלפפון ועגבנייה יש סיפור שלם של משק או של חקלאי, וזה לא סתם עוד יבוא מטורקיה בסופר". השאיפה של אופק וחבריו, גם ביום שאחרי הקורונה, היא להמשיך את תחזוקת העמוד. "חשוב דווקא בימים אלה לחזק את התוצרת הישראלית, אנחנו בהחלט מתכוונים להישאר כאן ולהמשיך להפעיל את המיזם". 

אופק לוי (צילום: פרטי)
אופק לוי (צילום: פרטי)

"השמן של נפתול"

לעודד שהם מ"השמן של נפתול" הגענו דרך עמוד הפייסבוק של אופק. למשפחתו של שהם יש כבר קרוב ל־50 שנה, משק חקלאי במושב שדמות דבורה, מתחת לכפר תבור בגליל. "יש לנו רפת חלב רובוטית, ואנחנו מגדלים 55 דונם של עצי זית. כמעט 100 עצים". מכיוון שהעבודה נעשית עצמאית, בייחוד בתקופת הקורונה, שבה חלו מגבלות רבות, נאלצו במשק להתמודד עם כמות העבודה לצד העובדה שתקופת החגים השנה לא הייתה מוצלחת במיוחד. "התחלנו לעבוד בעיקר מול אנשים פרטיים, מפה לאוזן, והמעגל הלך וגדל וחבר הביא חבר", מספר שהם. לחלוקה מבית לבית בהתאם למגבלות, הם נעזרו במשפחה שמתגוררת במרכז וסייעה להם בחלוקה. "אנחנו בסך הכל צריכים להגיד תודה על מה שיש, זה מה שאנחנו יודעים לעשות, וזו המסורת של המשפחה לאורך דורות". 

השמן של נפתול (צילום: עודד שהם)
השמן של נפתול (צילום: עודד שהם)

מפיננסים לשוק איכרים

קרן צרפתי נימצן אמא לשלושה מתל אביב עבדה עד לפני משבר הקורונה יותר מ־20 שנה כמנהלת שיווק פנסיוני ופיננסי בשוק ההון ועשתה חיל בתחום, עד שהחליטה לפתוח עסק משלה, ואז הגיעה הקורונה ועצרה את כל התוכניות שלה, כך שהיא נאלצה לחשב מסלול חיים מחדש. בעודה ספונה בביתה, היא נתקלה בפוסט בפייסבוק של חקלאי שנפגע מהמשבר וכמעט נאלץ לזרוק את סחורתו. צרפתי התקשרה אליו והציעה לו להביא את הסחורה אליה כדי לסייע לו למכור אותה לחברים. למחרת הוא הגיע עם 80 ארגזים של עגבניות שרי שנמכרו בתוך 20 דקות. ההצלחה המסחררת גרמה לה להתחבר עם חקלאים נוספים, וכך, בכל יום, הגיעו לשכונה משאיות של ירקות ופירות שאותם מכרה לשכנים ולחברים.

עד מהרה הגיעו משאיות של חקלאים לשכונה של קרן כדי למכור את סחורתם. מה שהפך למיזם "שוק איכרים", מתוך רצון לחבק את החקלאים ולסייע להם. צרפתי הבינה שעם הזמן נוצר כוח קנייה אדיר לפלטפורמה, בעיקר כשהחלו לפנות אליה משכונות רבות מתל אביב. לאחרונה קיבלה הצעה מפתיעה לאגד את החקלאים שעובדים איתה במקום מסודר, כשנועם לוי הבעלים של בית האירועים "קמילו" התקשר והציע לה להקים שוק איכרים כחול־לבן המבוסס רק על תוצרת מקומית במתחם שלו. שוק האיכרים, שנפתח ביום שישי הראשון לאחר ההקלות בסגר, משך אליו קרוב ל־1,000 מבקרים והציע גם דוכני אוכל מוכן. ולצידם, באחריות צרפתי, דוכני פירות, ירקות ופרחים של חקלאים מכל רחבי הארץ. השוק יימשך ויפתח מעתה את שעריו בכל יום שישי.

קרן צרפתי (צילום: שאול גולן)
קרן צרפתי (צילום: שאול גולן)

חסה על החסה

ליה גבאי היא מעצבת גרפית ומנהלת דיגיטל עצמאית, שנגמרה לה העבודה בן רגע. "לפני חודש ראיתי פוסט על 250 אלף ראשי חסות שהולכות להיזרק לפח ושיתפתי בפייסבוק שלי, ופתאום היו לי מלא פניות באישי על איך אפשר לתקשר עם הבן אדם ואיך אפשר לעזור. לקח לי שעה להקים את הקבוצה #מצב קורונה, מתוך אמונה שבייחוד בזמנים קשים כאלה, כשלא ידוע עד מתי נהיה במצב הזה והעסקים קורסים. זה הזמן להתאחד, לעזור אחד לשני ולהראות לכולם מה זאת אחווה הישראלית". גבאי מספרת שבכל יום מאז שקמה הקבוצה, היא מקבלת אלפי בקשות עזרה של עסקים כחול־לבן שמפחדים לאבד את הסחורה שלהם. "מצד שני מיליון וחצי איש איבדו את העבודות שלהם ברגע. זו הסיבה שאנחנו מארגנים חבילות ממש אטרקטיביות במחירים הוגני, וכך כולם נהנים".

ליה גבאי (צילום: פרטי)
ליה גבאי (צילום: פרטי)

גבאי מספרת שהחקלאים וגם הצרכנים אוהבים את השילוב שנוצר ביניהם, ויש בכללם עסקים מתוצרת הארץ שאולי מקבלים לראשונה חשיפה והערכה שלא תמיד זכו לה. "אין לדעת מה יהיה ביום שאחרי הקורונה, אני מניחה שתהיה ירידה אבל כרגע משני צדי המטבע בהחלט יש ביקוש להמשך".