"בכל תקופת הסגר כשישבתי בבית, חשבתי על הרגע שאשב בבית קפה וסוף-סוף הוא הגיע", המחיש הבוקר (רביעי) ישראל נחום (63) מרמת גן, שהגיע לקפה יוליה הנושק לנמל תל אביב ולים, את התחושות המרגשות של בעלי עסקים, עובדים ואורחים, שגדשו לראשונה את בתי הקפה והמסעדות לאחר כחודשיים וחצי.

רבים מהעסקים שנפתחו לישיבת לקוחות, לאחר מאבקים ומחאות, היו בתפוסה גבוהה והיו מקומות שלא ניתן היה למצוא מקום פנוי. גם רשימת ההזמנות היתה מלאה בחלק מהמסעדות. "התחושה היא שנולדנו מחדש", אמר עובד בקפה האקלייר ברחוב נגבה ברמת גן, שמהבוקר היה מלא באורחים. "תגברנו את צוות העובדים וריווחנו את השולחנות, כדי לשמור על תקנות הריחוק. מאוד התגעגנו לרגע הזה", סיפר חיים, הבעלים של בית הקפה – "נערכנו על פי תקנות 'התו הסגול'".

גם בקפה שקד בשכונת רמת חן בעיר השולחנות היו מלאים. "היתה תנועה ערה והתרגשות רבה. הלקוחות חיכו ליום הזה", סיפר הבעלים מני שקד. עופר מילנר, הבעלים של "הקפה של דבורה", סיפר שכבר התקבלו הזמנות רבות גם להמשך. "לקוחות רבים הגיעו בפעם הראשונה וזה נראה כמו פגישת מחזור אחרי תקופה ארוכה. רעדתי מרוב התרגשות לקראת הפתיחה המחודשת".

במסעדת מיט-בר בשדרות ח"ן בתל אביב היתה רשימת המתנה של לקוחות. "הלקוחות חזרו בשמחה והתחושה היתה שכאילו לא היתה קורונה", סיפר אחד מהבעלים שרון שלומי. ברשת מקדונלד'ס הכפילו את מספר הסניפים עם מקומות ישיבה באוויר הפתוח לכ-100 מכלל 180 הסניפים ללקוחות ניתנה אפשרות לקבל את ההזמנה עד לשולחן כדי למנע המה על די הדלפק ולשמור על ריחוק חברתי

אווירה חגיגית שררה גם במסעדה הוותיקה "מפגש הייגים" הוותיקה בנמל עין גב בכנרת. "פתחנו בשמחה את המסעדה עם שולחנות וכיסאות ממש על קו המים. במקום גם פחנו חנות דגים טרים מהכנרת למכירה ואנחנו משלבים את דגי הכנרת על רקע הנוף של האגם המלא", ציין מנכ"ל תיירות עין גב, חיים סתתיהו.

עם זאת, לא כולם היו מרוצים. נציגות בעלי אולמות האירועים נערכת להגשת עתירה לבג"צ במחאה על האפליה הקשה, לדבריהם, במתווה הפתיחה. לטענתם, בנוסף לפגיעה הכבדה שספג ענף האירועים בחודשים האחרונים, בשבועות הקרובים הפגיעה תחריף עם הגעת עונת החתונות במגזר הדתי והחרדי לאחר תקופת "ספירת העומר" בה לא ניתן היה לקיים אירועים.

ממובילי המחאה, ישראל גפנר נמסר: "לא יתכן שנתן לעוולה הזו להמשך. בזמן שהמסעדות המועדונים ובתי המלון מלאים לעייפה, מאות זוגות שמועד חתונתם נקבע לימים אלו לאחר חג השבועות, נמצאים במצב אבסורדי של אי וודאות ואיסור הלכתי לדחות את חתונתם. כל החתונות הפיראטיות שיתקיימו בשבועות האלו, עלולות להיות מסוכנות מאד ובעלות פוטנציאל הדבקה כמו שהיה בגל הראשון, לעומת זאת אולם אירועים יכול להתנהל בצורה הרבה יותר מפוקחת, אחראית ולפי הנהלים. אנחנו דורשים לתקן את ההחלטה הזו של משרד הבריאות ולהקדים את פתיחת אולמות האירועים לפי תקנות ריחוק חברתי כפי שנקבע במסעדות ובתי מלון".

פתיחת בריכת גורדון (צילום: אבשלום ששוני)
פתיחת בריכת גורדון (צילום: אבשלום ששוני)

גם בבריכות השחייה שנפתחו לראשונה היה מרגש. "ההרגשה לחזור ולשחות בבריכה בלתי נתפסת. אני רגיל לשחות שש פעמים בשבוע ושבועיים וחצי הבריכות היו סגורות", סיפר רותם רף (45) שהגיע לשחיית בוקר בבריכת גורדון בתל אביב. "ביום הראשון המבקרים היו בעיקר השחיינים הקבועים. מבוגרים קבועים עדיין לא הגיעו, אבל זו רק ההתחלה ורק נקווה לא יהיה עוד סגר", הוא ציין עוד בהתלהבות.

בתוך כך, בחור כבן 29 טבע אתמול אחה"צ למוות דרומית לחוף הבונים. הוא נמשה מהים וצוות מד"א שהוזעק למקום קבע את מותו. באירוע טביעה נוסף, פעוט כבן שלוש טבע בצהריים בבריכה פרטית במושב במועצה האזורית מבואות חרמון. הוא פונה על ידי מד"א במצב קל לבית החולים זיו בצפת. ילד נוסף, כבן ארבע, טבע בבוקר בבריכה פרטית במושב במועצה האזורית גולן. הוא פונה על ידי מד"א במצב בינוי לבית החולים פוריה בטבריה.