מספר בעלי עסקים מספרים על ההסתגלות למציאות החדשה בצל סגר הקורונה. המשבר הכלכלי הפך את עולמם והסב להם נזקים, שכעת, עם החזרה לשגרה, הגיעה העת לתקן. מומחי בנק הפועלים מייעצים כיצד להתמודד עם המשבר שנגרם בשל התקופה המאתגרת, וכיצד ניתן לצאת ממנו מחוזקים מבחינה עסקית. 

דליה מנטבר -עובדת בבית עם קבוצות קטנות

"בתחילת מרץ שבתי עם בן זוגי מטנריף והבנתי שהקורונה כבר בישראל. ממש נבהלנו ונכנסו לבידוד ביתי מרצון למרות שלא הייתה עדיין חובה כזו.הסטודיו המשיך לעבוד ואני לקחתי חצובה, שמתי עליה אייפד והתחלתי לשדר שיעור יומי קבוע בן רבע שעה. עשיתי לזה פרסום ברשתות החברתיות וזה עבד. כשהתחיל הסגר, הוצאתי מיד את 19 המורים שעובדים כאן לחל"ת ועצרתי את ההורדות של מינויי הקבע. נוצר מצב שכולם מפסידים - אחד כסף והשני שיעורים.

"לאורך הסגר המשכתי להוציא שידורים מהבית חינם בלייב. הודעתי על כך למנויים כי היה לי חשוב שהם לא יפסיקו להתאמן. אחרי חודש ושבועיים בלי תזרים מזומנים הבנתי שזהו - הנגיף גמר לי את העסק, אחרי 44 שנות פעילות. חבר עורך דין אמר לי 'כל דקה שאת לא מודיעה שאת סוגרת, החוב שלך גדל'. הייתי בדיכאון. העיקרון בפילאטיס הוא שליטה, וכאן בא כוח עליון שגרם לנו להיות במצב של חוסר שליטה.

"אותנו שחררו מהסגר ב־12 במאי. בעקבות עצתו של בן זוגי, החלטתי לא לפתוח יותר את המכון ולהתחיל לעבוד בבית עם קבוצות קטנות. גם קיבלתי בשורה טובה מרואה החשבון, שרשות המסים החליטה להכיר בהוצאות של אנשים שלקחו חלק מהדירות שלהם והפכו אותו לעסק. בינתיים אני כמעט ולא מכניסה כסף, רק מחזירה את השיעורים שאני חייבת ללקוחות - והם מאושרים. אני משוכנעת שרבים מהם יגיעו אליי גם בעתיד. במקביל, אני ממשיכה את השיעורים באונליין פעמיים בשבוע, כי זה נהיה ערוץ קשר מאוד חשוב עבורי".

הכותבת היא מייסדת ומקדמת שיטת הפילאטיס בישראל, 052-7919555.

דליה מנבטר (צילום: רון קדמי)
דליה מנבטר (צילום: רון קדמי)


אמיר גליק: "השירות בלייב הוכיח את עצמו"
"הקורונה תפסה אותנו כשהיינו במקום טוב - עשרה סניפים פועלים, ורגע לפני שעמדתי לפתוח סניף חדש בהרצליה שבדיוק סיימנו לשפץ. כשהודיעו שאסור לפתוח מ־15 במרץ, הוצאתי מיד לחל"ת את 25 השכירים, ולכ־150 הפרילנסרים הודעתי שאנחנו משלימים להם את החצי השני של חודש מרץ. חשוב לתמוך בציבור הזה. אני עצמי לא קיבלתי שום מענק, אולם לקחתי את ההלוואה שהציעה הממשלה.

"ברגע שהפסקנו את הפעילות גם הקפאנו את המינויים. עם זאת, נתנו להם אפשרות לתמוך בנו: לוותר על חצי מהמינוי או להקפיא אותו רק בסוף השנה כדי להקל על התזרים שלנו. אני ועוד שלושה נתנו מענה לכל לקוח שפנה אלינו. במקביל, פתחנו את שירות 'נעים בבית' - שיעורי כיתה בבית אונליין, שגם יצרו תכנים וגם היוו ערוץ הכנסה למורים שלנו בכל התחומים - יוגה, מחול, בלט, פילאטיס, מדיטציה ועוד. היו לקוחות שאמרו שזה הדבר הכי טוב שקרה להם בתקופת הקורונה.

"רק לפני כשבועיים פתחנו מחדש, אך עם מגבלות שמקשות מאוד על הפעילות. למשל, יש מגבלה של שבע מטר לאדם בחלל החדר. כלומר פחות ממחצית האנשים שפעם היית יכול להכניס לחלל אחד. אז נכון שמצב הרוח של האנשים השתפר, אבל מצב הרוח של העסק הוא עדיין נעלם אחד גדול. לא סגרתי אף סניף, אבל בינתיים אני לא פותח את הסניף החדש בהרצליה. אם אני לוקח את הביטולים, ההקפאות והתזרים השלילי, ברור שייקח הרבה זמן להתאושש. עם זאת, החלטנו להמשיך את השירות בלייב, כי זה מוצר חדש שהמצאנו תוך כדי הסיטואציה ושהוכיח את עצמו".

הכותב הוא הבעלים של המרכז לתנועה "סטודיו נעים". 03-5188998, www.naim.org.il

יוגה (צילום: אינג אימג')
יוגה (צילום: אינג אימג')

ניר שפיר: "לתכנן את היציאה מהסגר"
"המצוקה של מכוני הבריאות היא מובנת כי הם בין הראשונים שנכנסו לסגר ובין האחרונים לצאת ממנו. בין לבין הם גם צריכים להתמודד עם סוגיית המנויים, כי הרי יש ביניהם התחייבות הדדית. לפיכך היציאה מהסגר חייבת להיות מתוכננת ולכלול הבנה ברורה לבקשותיו וצרכיו של כל מנוי ומנוי. זאת, מתוך מטרה להגיע איתו להסדר שיהיה מקובל על שני הצדדים ומבלי להיגרר לערכאות משפטיות".
הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי

ניר שפיר  (צילום: צילום פרטי)
ניר שפיר (צילום: צילום פרטי)

ליאורה אלטשולר: "להתמקד בשימור המנויים הקיימים"
"בתקופה לא קלה שכזו, מאוד חשוב לנו ללוות את הלקוחות בחזרה מפגרת הקורונה ולעזור להם לחזור ולייצר הכנסות שישיבו את המחזור הכספי לאותו סדר גודל שהיה לפני הפגרה. במקרה של מכוני בריאות ומכוני כושר, המשימה שלהם היא קודם כל שימור המנויים הקיימים, כי מנוי זה כסף. אפשר להציע להם הטבות כמו אימון אישי, שני שיעורים חינם על כל עשרה אימונים בתשלום וכן הלאה. לצורך כך נדרשים הרבה יצירתיות, עבודה קשה והתעקשות על כל מנוי ומנוי".
הכותבת היא מנהלת סניף פנקס בת"א בבנק הפועלים

ליאורה אלטשולר (צילום: צילום פרטי)
ליאורה אלטשולר (צילום: צילום פרטי)

פועלים אתכם בכל החלטה
על רקע היציאה ההדרגתית של המשק ממשבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים בתהליך החזרה לשגרה, ולתת כלים מעשיים, ידע והכוונה ליציאה מיטבית מתקופת המשבר ולצמיחה מחודשת במציאות החדשה. מדי שבוע נציג בפניכם כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה זו. המידע המופיע לעיל הינו כללי בלבד ונכון ליום פרסומו. המידע יכול להיות חלקי או לא מעודכן, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ מומחים פיננסיים או עו"ד המתחשב בנתוניו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. בכפוף לתנאי הבנק, אי־עמידה בפירעון הלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.