בעקבות מגיפת הקורונה ניצבת ישראל מול משבר כלכלי חסר תקדים, הכולל יותר ממיליון מובטלים. גם החזרה לשגרה לא תצליח להחזיר למעגל העבודה את כל מפוטרי המשבר, ונראה ששוק העבודה נוטה להגיב באטיות על הצעדים הכלכליים שאותם נקטה הממשלה.

מעבר להשלכות הכלכליות והחברתיות, כדאי לפוליטיקאים לזכור שלאבטלה בממדים כה גדולים עשויות להיות השלכות על היציבות הפוליטית. היא עלולה להביא לתסיסה ולמרירות, שיובילו למשבר אמון חריף בהנהגה, ואפילו, חלילה, למרי אזרחי. צעירים רבים נמצאים במצב של ייאוש, ורבים מהם יתקשו להשתלב מחדש בשוק העבודה.

אחת הדרכים להיאבק במשבר התעסוקה היא באמצעות ייזום של פרויקטים לאומיים גדולים של תשתיות. פרויקט אחד כזה - שהוא גם בעל חשיבות אזורית עצומה - הוא הקמת קריית המודיעין החדשה באזור ליקית־עומר שבנגב, שאליה אמורים לעבור כל בסיסי המודיעין של צה"ל, היושבים כיום במספר אתרים במרכז.

 במהלך 20 השנים האחרונות כל ראשי הממשלה, שרי הביטחון והרמטכ"לים תמכו במהלך וקידמו אותו - למעט הרמטכ"ל הנוכחי, רא"ל אביב כוכבי, שמתנגד לפרויקט מאז היותו ראש אמ"ן.

הקמת קריית המודיעין היא חלק ממהלך רחב היקף של העתקת בסיסי צה"ל לדרום, שנועד לייצר בנגב מנועי צמיחה כלכליים־טכנולוגיים. חלק מהמהלך כבר בוצע, למשל הקמת עיר הבה"דים ליד ירוחם והתחלת העבודות על קריית התקשוב ליד פארק ההייטק בבאר שבע. אבל המהלך המשמעותי ביותר - הקמת קריית המודיעין - נתקל בקשיים, ובראשם התנגדות אנשי המודיעין למעבר, שזוכה לגיבוי מצד הרמטכ"ל. כוכבי החליט כנראה לוותר על כובעו כמנהיג צבאי, לטובת האינטרסים הצרים של קציני מודיעין מפונקים.

רא״ל אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)
רא״ל אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)

מיד עם כינון הממשלה פתחנו אני וחבריי למטה להעתקת קריית המודיעין לנגב, הכולל ראשי ערים ורשויות לצד פעילי ציבור, בקמפיין שקורא לממשלה להוציא לפועל את המהלך, אשר בלי ספק ישפיע דרמטית על עתידו וקיומו של הנגב.

הרמטכ"ל ואגף המודיעין מעכבים את פרסום המכרז בתואנות שווא, שלרובן אין בסיס. למשל הטענה על היעדר נגישות תחבורתית לקרייה החדשה, בה בשעה שכביש 6 כבר נסלל למטרה זו עד ליקית־עומר, והובטחו כל התקציבים ואושרו סטטוטורית כל התוכניות לחיבור הבסיס החדש לתחנת הרכבת באר שבע צפון, במסילה שאורכה 7 ק"מ.

כאשר מעמידים את התרומה החיובית של הפרויקט עבור הנגב - כ־30 אלף מקומות עבודה חדשים וכ־60 מיליארד שקלים בפעילות כלכלית במהלך שני עשורים (יותר מסך התקציבים השנתיים של כל הרשויות והעיריות בדרום יחד במהלך אותן שנים) - אל מול ההשפעה השלילית כביכול של ירידת מאות ספורות של קציני קבע לדרום, אין בכלל ספק לאן נוטה הכף. ועוד לא הזכרנו את אחת התוצאות החשובות של המעבר - שחרורם לשוק של עשרות אלפי דונמים של קרקע יקרה במרכז, לדיור ועסקים.

גם הניסיון של אנשי המודיעין לצייר את הנגב כ"ארץ גזירה" מוטעה ומטעה. הנגב מציע היום איכות חיים שלא נופלת מזו של המרכז בהבדל אחד - יוקר מחיה נמוך יותר, במרחק של שעה נסיעה מהמרכז.

מצופה היה מהרמטכ"ל כוכבי להפגין מנהיגות ולהכריז "אחריי לנגב" לכל קציניו ופקודיו מהמודיעין, אבל קצר המקום מלטפל בהתנהלותו במסגרת מאמר זה. בקצרה, נאמר שזהו כישלון מוסרי וערכי ממדרגה ראשונה.

מי הבוס?
הנמען המרכזי לפנייה שלנו אם כן הוא ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, ח"כ והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. בידיו יכולת ההחלטה, ובו תלוי הדבר. החלטה חיובית שלו בעניין זה תבטא את המחויבות הרבה שלו ושל מפלגתו לפיתוח הנגב, ותוביל לצמיחה ולשגשוג בשעה כה קריטית, שבה הפריפריה בכלל והנגב בפרט סובלים ממצוקה כלכלית ומשיעורי אבטלה גבוהים.

אנו מזכירים לגנץ כי עמיתו להנהגת המפלגה גבי אשכנזי, תמך בעבר בתוכנית בהיותו הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון. הוא אף התייצב פיזית בשטח המיועד להקמת הקריה החדשה בליקית והצהיר קבל עם ועולם כי "זה לא רק חזון בן־גוריון לפיתוח הנגב, זה מנוע הצמיחה הלאומי לתושבי הדרום והנגב.

בני גנץ  (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ (צילום: אלעד מלכה)

 זה פרויקט ברמה לאומית. אני מבטיח לכל תושבי הנגב שאם תקום ממשלת כחול לבן נפעל בעדיפות ראשונה להוריד את בסיסי אגף המודיעין לדרום. זה טוב לאגף המודיעין, זה טוב לנגב, וזה טוב למדינת ישראל".

כולנו תקווה שאת ההבטחה החשובה הזו כחול לבן והעומד בראשה לא יפרו. במאמר מוסגר עולה שאלה נוספת, הנוגעת לניהול תקין של מדינה: האומנם הצבא מנהל את המדינה? את הפרויקטים הלאומיים שלה? את המכרזים שיוצאים בשמה? האם הצבא הוא גם זה שיישא באחריות לפגיעה בציבור כל כך רחב מבחינה כלכלית, חברתית, דמוגרפית? אלה הן שאלות חשובות ומהותיות שכל מנהיג, בוודאי שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, צריך לענות עליהן.

אף שהממשלה לא יזמה את האבטלה, מוטלת עליה חובה ציבורית ומוסרית לסייע לקבוצות שנפגעו ממנה. אם הצלחנו לחמוק מגורלה הבריאותי של איטליה, אסור לנו להגיע למצבה התעסוקתי.
יש להכריז מיידית על החברה הזוכה במכרז כדי להתניע את הפרויקט הגדול והחשוב ביותר במסגרת מעבר צה"ל דרומה. גנץ יכול לתרום היום תרומה משמעותית למאבק באבטלה על ידי הפשרת המכרז להקמת קריית המודיעין בנגב. בצל משבר התעסוקה החמור הגיע הזמן למעשים, כפי שגנץ עצמו אומר. ומכל מקום, אנו אנשי הנגב לא נאפשר לרמטכ"ל כוכבי לטרפד את המהלך.

הכותבת היא ממובילות המאבק להעברת יחידות המודיעין של צה"ל לנגב.
[email protected]