השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה התייחס לראשונה הערב (שבת) למותו של איאד אלחלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים, שנורה ע״י שני שוטרי משמר הגבול: ״אני משתתף בכאבה של משפחת אלחלאק ומביע צער על מותו של איאד, צעיר בעל צרכים מיוחדים. האירוע נבדק כמתחייב בחוק, ונפעל בהתאם לממצאים כדי למנוע מקרים דומים״.

עוד הוסיף השר כי ״עד לסיום הבדיקה, לא נחרוץ את דינם של השוטרים. הם נדרשים לקבל החלטות גורליות בשניות, בשטח רווי פיגועים תוך סכנה תדירה לחייהם".

מוקדם יותר נמסר כי איאד אלחלאק, הוא תושב מזרח ירושלים בן 32 ובעל צרכים מיוחדים, אשר נורה הבוקר למוות על ידי שוטרי מג"ב בעת שהיה בדרכו בדרכו לבית ספר המיועד לבעלי צרכים מיוחדים שבו הוא לומד. שני שוטרים נחקרו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בעקבות הירי שגרם למותו. מאוחר יותר שוחררו השניים למעצר בית.

איאד אלחלאק ז''ל (צילום: רשתות חברתיות)
איאד אלחלאק ז''ל (צילום: רשתות חברתיות)

בתום חקירתם של השניים, שוחרר הלוחם שירה בתנאים מגבילים, בעוד שותפו, שלא היה מעורב בירי, שוחרר ללא תנאים ונראה כי במח"ש יסיימו את החקירה בעניינו בהקדם.

עו"ד אורון שוורץ, המייצג את מפקד הכוח, אמר: "שני אנשי מג"ב נכנסים לסיטואציה על סמך קריאה של שוטרים כחולי מדים על חשוד כמחבל הנושא נשק והם מנהלים אחריו מרדף. הלוחמים מבצעים נוהל מעצר חשוד וצועקים לו לעצור והוא לא עוצר. השלב הטראגי מגיע כשהם נכנסים לסימטה בעיר העתיקה וכשמפקד הכח מזהה שהוא משתלט על האירוע הוא קורא חדל אש אולם , משהו קורה ברמת החרדה של הלוחם הצעיר שבאותה שנייה הגיב בירי לעברו של הקורבן ירי שבעצם גרם למותו. צריך להבין את הסיטואציה המורכבת ואת מהירות התרחשות האירוע. בשום אופן לא מדובר פה במקרה אלאור עזריה 2".

מהחקירה של השניים במח"ש במהלך פעילותם בעיר העתיקה הם קיבלו קשר דיווח על מחבל ובעצם דלקו בעקבות החשוד. הלוחם הוותיק יותר ששימש כמפקד על האירוע, ביצע ירי על פלג גופו התחתון של החשוד, אך לא פגע בו. בשלב מסוים, כשהחשוד נכנס לסימטה ללא מוצא, פתח לעברו בירי הלוחם הצעיר יותר, בעזרת רובה M16 שהיה ברשותו, והרג את החשוד. הלוחם הותיק יותר (מ"כ) ביצע ירי מאקדח. לטענת השניים, הם נקלעו לסיטואציה לאחר ששוטרים כחולים (משטרה רגילה ולא מג"ב) ניהלו מרדף וטענו כי מדובר בחשוד שהוא מחבל שחמוש באקדח ולכן גם ביצעו את הירי. 

גורמים במג"ב אמרו: "אנו קוראים לאנשי הציבור לעצור את ההסתה הפרועה נגד הלוחמים ומציינים כי אין ספק שמדובר באירוע קשה עם תוצאה טרגית, והיא תיבחן לגופה ולעומקה, גם יחד עם זאת, יש לזכור כי בגזרה החמה הזו התרחשו לא מעט פיגועים ופעילות הלוחמים מנעה לא פעם נפגעים רבים חפים מפשע. אף אחד לא מאמין באמת שהלוחמים פעלו מתוך כוונה לרצוח".

בני משפחתו של אלחלאק קיבלו עדכון ממח"ש על החקירה, ובאותו מעמד טענו בפני החוקרים כי הקורבן הינו בעל צרכים מיוחדים. בנוסף, התבקשו בני המשפחה להציג מסמכים רפואיים המאששים את טענותיהם.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לאירוע: "לצערנו אנו עדים בשעות האחרונות להכללות ולהשתלחות בוטה וחסרת אחריות של אישי ציבור וגורמים שונים בשוטרי משטרת ישראל ולוחמי משמר הגבול הפועלים מדי יום ולילה למען שלומם ובטחונם של אזרחי ישראל. תפקידם ומשימתם של כוחות השיטור בירושלים ובפרט בעיר העתיקה, היא משימה מורכבת במיוחד וכרוכה פעמים רבות בקבלת החלטות מורכבות, הקרבה וסיכון חיים. 

"בשנים האחרונות כולל בתקופה האחרונה, היינו עדים למספר ניסיונות אכזריים לפגוע ולהרוג שוטרים ולוחמי מג״ב בעיר העתיקה ובסביבתה. למרות שמרבית הפיגועים הללו לא צלחו הודות לעירנות השוטרים ותפקודם המהיר והמקצועי, הרי שחלקם גבו חיים של שוטרים. המקרה החריג שארע הבוקר הועבר מיד לחקירת מח״ש בכדי שיבדק ויחקר בהתאם כמקובל. יחד עם זאת, מן הראוי להמתין לתוצאות החקירה וממצאיה בטרם הסקת מסקנות נחרצות, ולהימנע מהכפשות ומהשתלחות מכוערת ופסולה במי שמגן מדי יום בגופו על ביטחון אזרחי ישראל".

בחמאס הגיבו לאירוע, ובהודעה מטעם ארגון הטרור נמסר: "ההוצאה להורג של אדם פלסטיני בעל צרכים מיוחדים מוכיחה את הסאדיזם של ההנהגה הישראלית. פשעים כאלו מהווים דלק למהפכה של העם הפלסטיני, שלא יפסיק להילחם עד לנסיגת הכובשים מכל אדמותינו הפלסטיניות. התגובה של העם שלנו תהיה בכל פעם פעולת התנגדות ואינתיפאדה מתמשכת".

יו"ר מרץ ח"כ ניצן הורוביץ צייץ בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לאירוע: "פניתי למשטרה בדרישה לחקור את הריגתו של איאד אלחלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים. שוטרים קראו לו כשהסתובב ליד שער האריות. הוא כנראה לא הבין ולא הגיב. השוטרים התחילו לרדוף אחריו ולמרות שלא ביצע שום פשע, לא היה חמוש, ולא איים עליהם בשום צורה, פתחו באש (שבעה כדורים). למה? מעשה בלתי נסלח".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הביע את תנחומיו למשפחת אלחלאק. "הם איבדו את בנם בעוד אסון אלים במזרח ירושלים", אמר עודה. "חייבים להאבק בטיוח הצפוי ולדאוג שהשוטרים יישבו בכלא ובו זמנית לזכור שהם אומנם לחצו על ההדק, אבל הכיבוש טען את הנשק. צדק יעשה רק כשמשפחת אלחלאק, חבריהם וכל שאר העם הפלסטיני יידעו חירות ועצמאות".

ח"כ אחמד טיבי התייחס גם הוא הריגתו של איאד אלחלאק ואמר "פשע חמור, מיניאפוליס זה כאן". טיבי הוסיף מדובר בצעיר מוכר עם צרכים מיוחדים שהטענה כי נשא נשק בידו היא טענה שקרית לפי עדי הראיה ולפי התוצאה. "רק אתמול הסית השר אוחנה את השוטרים לירות 'במי שתוקפים שוטרים' והשוטרים הבינו מזמן את המסר".

לדבריו, "בארה"ב הרוחות סוערות בגלל הריגתו של אזרח שחור וכאן הטיוח רק התחיל. ירושלים המזרחית תחת כיבוש והכיבוש הזה חייב להסתיים אבל בינתיים המג"בניקים היורים חייבים להיענש ולהיות מאחורי סורג ובריח. ירי בגב תוך כדי מנוסה לצעיר אוטיסט הוא פשע חמור".

ח"כ עידא תומא-סלימאן אמרה הגיבה גם היא לאירוע ותקפה את השר לביטחון פנים אמיר אוחנה: "שר המשטרה הנכנס לא היסס לאיים כי 'כל מי שתוקף שוטר דמו בראש', וכנראה שכל פלסטיני, דמו בראשו! למי שמזועזע מהרצח בארה״ב, תסתכלו קרוב - עם שלם נאנק תחת כיבוש מבלי שיוכל לנשום".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר בתגובה לאירוע כי "את המקרה היום בירושלים ניתן להגדיר אך ורק כרצח בידי שוטרים. ההסתה ממסדרונות הממשלה עשתה את שלה וכעת כל פלסטיני הוא מחבל עד שהוכח אחרת ו'מחבלים' מוציאים להורג גם כשהם שרועים על הקרקע או נסים על נפשם. הטרור האמיתי הוא שלטון צבאי, כיבוש, שמבטיח שימשיך להישפך כאן דם מדי יום ביומו".

כזכור, שוטרי משטרת ישראל הבחינו באלחלאק שהחזיק בחפץ חשוד שנראה להם כאקדח. השוטרים קראו לצעיר לעצור, ומשזה לא נענה לקריאתם, פתחו אחריו במרדף, תוך שהם מדווחים בקשר המשטרתי "מחבל מחבל" כמי שמזעיקים סיוע ותגבור.

שני לוחמי מג"ב שהיו באזור העיר העתיקה, ואשר נחשפו לקריאת הסיוע של השוטרים, זיהו את החשוד שהיה במנוסה וקראו לו לעצור, ומשזה המשיך במנוסתו פתחו לעברו לוחמי מג"ב בירי וגרמו למותו במקום.