אתמול ביליתי באחת המסעדות במרכז תל אביב כדי לחוש את הדופק ואם באמת העסקים חוזרים לשגרה. האירוע היה מכמיר לב: כמחצית המסעדה, שבימים כתיקונם מלאה בשבתות עד אפס מקום, הייתה פנויה. וזה היה עוד לפני שנודע על החששות מהתפרצותו המחודשת של הנגיף.

בעלי העסקים הקטנים נקלעו בעקבות הידיעות על חזרתו של הנגיף למצב בלתי אפשרי. מצד אחד נתנו להם את האפשרות לפתוח מחדש את המסעדות ובתי המלון אבל זו פתיחה על תנאי. המגבלות הופכות את חוויית הקנייה, הסעודה או הבילוי בנופש לבלתי נעימה.

לכך יש להוסיף שלציבור אין חשק לבלות ולפתוח את הכיס לנוכח תנאי אי הוודאות הנוכחיים. לבסוף כספי הסיוע של הממשלה מבוששים להגיע כי לאוצר יש את כל הזמן שבעולם. דוגמה בולטת: קרן הסיוע לעסקים בקשיים בהיקף 4 מיליארד שקל כלל לא הובא לאישור.

אבל כן הבטיחו להביא היום לאישור הממשלה הקמת קרן סיוע בהיקף של 6 מיליארד שקל המיועדת למעסיקים שימהרו להחזיר עובדים. החל מׂ־1 ביוני יקבלו 7,500 שקלים לעובד אבל מי שהחזיר במהלך מאי יקבל מחצית מהסכום.

ומה עם כל אלה שהחזירו במחצית השנייה של אפריל? בעיה שלהם. מדובר בתוכנית שהוכנה בחיפזון רב, בעידוד נגיד בנק ישראל, החרד לממדי האבטלה ופקידי האוצר.

שירות התעסוקה (צילום: באדיבות שירות התעסוקה)
שירות התעסוקה (צילום: באדיבות שירות התעסוקה)

התוכנית מענישה את המעסיקים שמיהרו להחזיר עובדים, מתעלמת מהירידה במחזור העסקים ומופעלת ללא שום גמישות. וחוץ מזה אם לאחר כל האותיות הקטנות היקף הסיוע הממשי יגיע למחצית מהסכום המובטח (כלומר 3 מיליארד שקל) זה יהיה הישג מצוין. 

ככה לא בונים תוכנית. התוכנית פורסמה על רקע אזהרת הקורונה שפרסם אתמול נתניהו, שלדבריו ראה בסוף השבוע את הישראלים חוגגים בים וצוהלים במסיבות. ״שמעתי אותם אומרים שנגמרה הקורונה, אבל זה לא נכון. המגיפה לא מאחורינו". 

ממש גילה את אמריקה. אם זה המצב אז מדוע לא נערכו בדיקות יזומות בהיקפים גדולים הרבה יותר? ומדוע ממשיכים להתעלם מעסקים קטנים שעדיין קורסים תחת הנטל?

״המגיפה עדיין כאן, בינינו ובתוכנו. כיבינו את הלהבות הגדולות, אבל הגחלים של המגיפה עדיין כאן וכל רוח קטנה מייצרת אש. אם כן נעשה זאת נוכל להחזיר את הצמיחה במשק", הוסיף ראש הממשלה.

 אדוני ראש הממשלה: היכן כל תוכניות הסיוע שהבטחת עוד לפני חודש לעסקים? מדוע עדיין לא החזירו לעצמאים את מקדמות המס לינואר פברואר? למה כספי הפעימה השלישית עדיין לא שולמו? היכן הם דמי האבטלה לשכירים בעלי שליטה ומדוע קרן הסיוע לעסקים גדולים עדיין אינה פועלת.

גם בדבריו של שר האוצר הטרי ישראל כ"ץ לא הייתה שום בשורה, למעט הבטחות מעט פומפוזיות: ״אנו רוצים להחזיר את המשק לפעילות. אנחנו בעיצומו של מהלך קריטי ומתן תמריצים להשבת עובדים, היושבים כיום בבית. גיבשנו תוכנית חדה ומהירה", אמר השר והתעלם מכל חורי הענק בתוכנית.

ישראל כ''ץ  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"חיפשנו שיטה קלה ליישום וביצוע. יש ביקורת על התוכנית, כמו על כל תוכנית. תמיד יש ביקורת" הסביר והתעלם מהנקודות שבהן הביקורת מוצדקת כמו הפגיעה הקשה באמון המעסיקים שמרגישים שהפכו לפראיירים.

 וכמובן אי אפשר בלי החנפנות ההכרחית לנתניהו: "יש לי יתרון שעומד לצדי אחד המומחים הגדולים בעולם בכלכלה מדינית - ראש הממשלה נתניהו. נגבש ביחד תוכנית כלכלית שתחזיר את ישראל לצמיחה ושגשוג".
אלא ששר האוצר, שעמד במקום הכי בולט במפגן התמיכה בנתניהו בבוקר פתיחת משפטו בדיוק לפני שבוע, שכח שנתניהו לא נחשב מהעשור האחרון "מר כלכלה".

הוא עסוק בעיקר בהישרדות ואת ענייני הכלכלה הפקיד בחמש השנים האחרונות בידי שר האוצר הפורש משה כחלון. עד כמה הציבור מאמין בהנהגה הנוכחית ניתן יהיה ללמוד מהמסחר בבורסה, שיחל הבוקר, לאחר פגרת החג. לפי הערכתי, המסחר יחל במגמה שלילית עם ירידות שערים.