ברוח חג השבועות, מאזינים עלו לשידור בתכניתה של ד"ר מאיה רוזמן ב-103FM, ושאלו את המומחית על ערכן התזונתי של גבינות ולמה יש לשים לב בעת צריכתן כדי לשמור על הבריאות. כמו כן, חוותה רוזמן את דעתה המקצועית על הימנעות קבועה מצריכת חלב ומוצריו, וכן על הקשר בין השמנה לבין צריכת גבינות. 

רציתי לדעת מהו הערך התזונתי של הגבינות השונות, ולמה צריך לשים לב כשקונים אותן?
גבינות נחשבות למקור משמעותי לחלבון ולסידן, ומסייעות להפחתת הידלדלות העצם, להתפתחות המוח ומערכת העצבים, ולמנגנון התכווצות השרירים וקרישת הדם. ההמלצה היא להגיע ל־1,200 מ”ג סידן ביום, ובכדי לעשות זאת יש לשלב בתפריט היומי לפחות שני מוצרי חלב. למרות כל מה שאומרים על אכילת גבינה צהובה חשוב לזכור שיש לה ערכים תזונתיים נהדרים. אין בה כמות רבה של כולסטרול, ובכדי להגיע לכמות הכולסטרול שיש בביצה אחת צריך לאכול עשר פרוסות גבינה. 

מעבר לזה, אין בה כמעט לקטוז, ועל כן היא מומלצת לשימוש גם לאנשים שרגישים ללקטוז. כמות הנתרן בפרוסת גבינה צהובה אחת דומה לאותה הכמות שנוכל למצוא בפרוסת לחם. נתון נוסף שחשוב לי להדגיש הוא שבגבינה צהובה יש חומר שנקרא טיראמין, והוא עלול לגרום לכאבי ראש לחלק מהאנשים, במיוחד אם הם אוכלים גבינה ושותים קפה. מבין כל הגבינות הלבנות, הגבינה הכי מומלצת היא גבינת ריקוטה, זאת משום שהיא מכילה את החלבון הכי איכותי, ומועשרת בסידן. בכל מה שקשור לגבינות המלוחות, חשוב לי לציין שבקוביית גבינה בולגרית אחת יכולה להיות יותר מחצי כפית מלח, ובגבינות מלוחות שנחשבות ‘מעודנות’ בדרך כלל נמצא כמות גבוהה מאוד של נתרן, ועל כן חשוב מאוד לקרוא את טבלת הערכים התזונתיים שמופיעה על האריזה”. 

מה דעתך על טרנד ההימנעות מאכילת מוצרי חלב? 
“בעוד שיונקים אחרים צורכים חלב רק בתקופה הראשונה של חייהם ואז עוברים לאכילת מוצרים אחרים, בעל החיים היחיד שממשיך לצרוך חלב ומוצריו גם בגיל מבוגר הוא האדם. עם הגיל ישנה ירידה ביכולת הגוף לעכל ולפרק את הלקטוז, סוכר החלב. רבים מעריכים שאחוזים גבוהים באוכלוסייה רגישים ללקטוז והוא זה שגורם להם לכאבי בטן, גזים ותחושת נפיחות. חשוב לי להדגיש שאפשר להגיע לתזונה בריאה גם אם אוכלים שניים־שלושה מוצרי חלב ביום, או משלבים בתפריט מוצרי מזון עשירים בסידן וחלבון, כמו סויה”.

האם יש קשר בין שומן בטני לבין צריכת מוצרי חלב?
“השמנה באזור הבטן גורמת לעלייה ברמות שומני הדם לאחר הארוחה, ולכן היא עלולה לגרום גם לעלייה בסיכוי להתקפי לב. במחקר שפורסם בירחון אמריקאי לתזונה קלינית בדקו אם תוספת של חלבון מי גבינה משפיע על עליית שומני הדם לאחר ארוחה. במחקר השתתפו 63 אנשים, והם נתבקשו לשתות חלב או משקה חלבון מי גבינה לאחר כל ארוחה שומנית. בתום 12 השבועות שבהם נערך המחקר התפרסמו התוצאות, ובאופן מפתיע התברר כי חלבון מי הגבינה הפחית את רמות שומני הדם בהשוואה לחלב, ולכן גם הפחית את הסיכון למחלות לב. חלבון מי הגבינה הוא החלבון האיכותי ביותר לבניית השרירים, יחד עם ביצים כמובן”.

מבחינתי, הקיץ כבר כאן, ועל כן רציתי לדעת אם לדעתך יש יתרון לגלידת סורבה שעל אריזתה כתוב שהיא מכילה אפס אחוז שומן? 
“נכון שזה נראה מאוד זוהר שעל אריזת גלידה כתוב שהיא מכילה אפס אחוז שומן, אבל אם נסתכל על האותיות הקטנות נראה שיש בגלידה כזו הרבה יותר קלוריות מבגלידות אחרות. מעבר לזה, גלידת הסורבה מכילה כמות עצומה של סוכר, ואין בה חלבונים או סידן בכלל. גלידות היוגורט הן הגלידות בעלות הערך הבריאותי הכי גבוה. הן מכילות את יתרונות היוגורט שמשפר את תפקוד המערכת החיסונית, אבל חשוב להיזהר עם כל התוספות מלמעלה. הרי אם מוסיפים לגלידה הזו מעט פירות מתקבלת מנת בריאות איכותית שמכילה כ־150 קלוריות, ואם מוסיפים חלווה וסירופים כאלה ואחרים, אפשר להגיע למנה שמכילה קרוב ל־800 קלוריות, כמעט כמו כמות קלוריות ביום שלם של דיאטה”.

אם אנחנו אוכלים הרבה יותר קלוריות ממה שצריך, הגוף שלנו גם שורף יותר?
“בדרך כלל כשעושים דיאטה דלה מאוד בקלוריות, הגוף מנסה להגן מפני מוות ברעב ולכן מסתגל לחיות עם מעט קלוריות, לומד לבזבז פחות קלוריות ושורף פחות. כדי לדעת אם תהליך זה הינו הפיך, בוצע מחקר שבו בדקו מה קורה לאנשים שאוכלים 40% יותר מדרישת הקלוריות היומית של הגוף. 35 אנשים צעירים אכלו יותר במשך שמונה שבועות, ונבדקה שריפת הקלוריות היומית של הגוף. על פי התוצאות, לא הייתה עלייה משמעותית בשריפת הקלוריות היומית למרות שאכלו יותר, מה שגרם בסופו של דבר לצבירת שומן”.