פרסום ראשון: על רקע התגברות האלימות נגד נשים וגל מקרי הרצח של נשים בידי בני זוגן, משיק משרד העבודה והרווחה קו חדש לפניות של גברים במצוקה, במסגרת התוכנית הלאומית למאבק באלימות במשפחה. יישום תוכנית לאומית למטרה זו מתעכב כבר מספר שנים, בין היתר בשל אי העברת תקציבים ממשרד האוצר ושיתוק פוליטי בממשלה. כעת מקווים כי עם הקמת הממשלה החדשה תוכל התוכנית לצאת לדרך.

במסגרת התוכנית, המוקדנים והעובדים הסוציאליים שיאיישו את הקו החדש יעברו הכשרה ייעודית להתמודדות עם פניות של גברים אלימים ותלונות של גברים שבעצמם נפלו קורבן לאלימות. 

הגברים שיתקשרו למוקד (קו חירום 1218) יזכו לשמוע על מספר האפשרויות שעומדות בפניהם, כולל קבלת סיוע בקהילה באחד מ־113 המרכזים למניעת אלימות במשפחה שמפעיל משרד העבודה והרווחה ברחבי הארץ, או כניסה מיידית לאחד משני ההוסטלים לשיקום גברים אלימים, שנקראים "בית נועם", שמפעיל המשרד.

שר העבודה והרווחה ח"כ איציק שמולי  (העבודה) אמר ל"מעריב" כי "משבר הקורונה הוביל לעלייה של עשרות אחוזים במספר הפניות לסיוע על רקע אלימות במשפחה. כך למשל במוקד 118 של משרד הרווחה לבדו התקבלו מאות פניות שטופלו על ידי עובדים סוציאליים מנוסים ומסורים. 

חה''כ איציק שמולי  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
חה''כ איציק שמולי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"הזינוק מלמד על גודל האתגר שניצב בפנינו, כמו גם עד כמה קריטיים שירותי הרווחה והסיוע לצורך הצלת חיים ממש. השירות החדש יאפשר לנו להרחיב את המענה לתופעה באמצעות מניעה מוקדמת של מקרי האלימות דרך מעקב, פיקוח, הרחקה וטיפול".

ראש מינהל שירותים חברתיים במשרד איריס פלורנטין הדגישה כי "אנחנו יודעים שלגברים רבים קשה להודות בכך שהתנהגותם כלפי נשותיהם ובני משפחתם היא אלימה. קשה להם לבקשה עזרה, ולכן אנו קוראים לאותם גברים לפנות לקו הייחודי החדש שפתחנו". 

פלורנטין מוסיפה כי המעבר להתמקדות בטיפול בגברים הוא חלק ממגמה עולמית: "כבר הוכח שזאת אחת הדרכים היעילות ביותר לצמצם באופן משמעותי את המחלה החברתית של אלימות במשפחה". 

זירת הרצח של מאיה ווישניאק בר''ג (צילום: אלון חכמון)
זירת הרצח של מאיה ווישניאק בר''ג (צילום: אלון חכמון)

במהלך משבר הקורונה בחודשים האחרונים אפשר משרד העבודה והרווחה לגברים שהורחקו ממשפחותיהם לשהות במלונית מיוחדת על חשבון המשרד, בכפוף לכך שייכנסו להליך טיפולי אינטנסיבי. הכוונה היא להמשיך במדיניות זו גם כעת.

על רקע גל הרציחות, שגבה מתחילת השנה את חייהן של 11 נשים ותינוקת, בהן מאיה ווישניאק ז"ל, שנחנקה למוות על ידי בן זוגה עמית אלמוג, יתקיים מחר "מצעד הנשים" בתל אביב. "אנחנו דורשות ודורשים יישום והעברת התקציב לתוכנית ומשרד ממשלתי המטפל בנושא", אומרות מארגנות המחאה. "רצח הוא נקודת הקיצון של הטרדות, הערות פוגעניות וחפצון. הוא תוצאה של אפליה בכל יום ובכל מרחב".