שרי הממשלה אישרו היום (ראשון) קיצוץ רוחבי בהיקף 1.5 אחוזים לטובת הקמת המשרדים החדשים בממשלת האחדות. לפי הצעת המחליטים, הממונה על התקציבים באוצר יקצה את התקנים הדרושים להקמת משרד משאבי המים, המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה, משרד ההתיישבות, משרד הדיגיטל והסייבר, משרד המיעוטים, המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, משרד ראש הממשלה החליפי, לשכת השר במשרד הביטחון ולשכת השר במשרד ראש הממשלה. בנוסף, השרים אישרו הקצאת כספים להתאמות נוספות בלשכות שרים ומנכ"לים במשרדי הממשלה הקיימים.

לפי ההצעה, יקוצצו כ-3.7 מיליון שקלים במשרד התחבורה, כ-4.3 מיליון במשרד הבריאות, כ-5.5 מיליון במשרד החקלאות, כ-9.4 מיליון שקלים במשרד רה"מ, כ-8.8 מיליון במשרד האוצר, כ-1.3 מיליון במשרד הפנים, כ-8.4 מיליון במשרד המשפטים, כ-11.4 מיליון במשרד החוץ וכ-14 מיליון במשרד הביטחון.

יעל אגמון מאגף תקציבים באוצר אמר בדיון בוועדת החוקה על החוק הנורבגי: "העלות השנתית לכל לחבר כנסת היא כמיליון וחצי שקל. העלות המקסימלית של החוק הנוכחי, אם כל הסיעות יממשו את מלוא זכותן - 15 ח"כים במכפלות זה 22.5 מיליון שקל, וככל שיעבור, הממשלה תצטרך למצוא לו מקור תקציבי".

רשימת הקיצוצים במשרדי הממשלה (צילום: ללא קרדיט)
רשימת הקיצוצים במשרדי הממשלה (צילום: ללא קרדיט)

שר הרווחה איציק שמולי התייחס לקיצוץ הרוחבי ואמר: "גם מהותית וגם ציבורית הקיצוץ הוא דבר שאינו מתקבל על הדעת. בתקופה כזו לא רק שאסור לפגוע ברווחה אלא שצריך להוסיף לה. הממשלה לא יכולה לאחוז את המקל משני הקצוות- אם יש לקורונה יש השלכות חברתיות וכלכליות אז ההחלטה הזו לא עולה בקנה אחד עם המחויבות של הממשלה לפתור את המשבר".

שמולי פנה גם לפקידות באוצר ואמר: "אני דוחה מכל וכל את האבחנה שלכם בין קיצוץ במטה לבין השטח כשמדובר במשרדים חברתיים. אם יש עלייה בכמות מקרי האלימות במשפחה או במספר הדורשים לאבטלה - כמו שלעובדים בקצה יש יותר עבודה כך גדלה בהתאמה גם עבודת המטה. העבודה של משרד הרווחה גדלה פי כמה וכמה במשבר".

לגבי תכנית עידוד התעסוקה של האוצר אמר שר הרווחה: "מה שמפריע לי זה לא מה שיש בתכנית אלא מה שאין בה, וזו העובדה שגם בתסריט האופטימלי מדברים באוצר על 600 אלף ישראלים שיקבלו מענה, מה עם שאר ה-400 אלף? אי אפשר לחכות שגלגלי המשק יתחילו לנוע כדי שנמצא להם פתרונות. אנחנו הולכים להתנגש בקרחון, במחאות חברתיות אני מבין דבר או שניים. אנשים עלולים ליפול להבטחת הכנסה וירצו לעבוד אבל לא יהיה להם איפה. לא ייתכן שהממשלה תניח שהם יצליחו להתקיים כך במשך חודשים ארוכים. ברור שהירידה מ-25 אחוז אבטלה ל-10 תקרה בצורה מדורגת. צריך למצוא פתרונות לאותה קבוצה ענקית, שיסייעו לה לצלוח את התקופה הזו ובשלב נראה לעין גם להשתלב בתעסוקה".