באופוזיציה תקפו היום (ראשון) בחריפות את החלטת הממשלה לבצע קיצוץ רוחבי של 1.5% כדי לממן הקמת משרדי ממשלה חדשים. יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר כי "חצי מיליארד שקל העבירה הממשלה לא לעצמאים, לא למובטלים, לא לעסקים קטנים אלא לעצמה. למשרדים מיותרים כמו המשרד למשאבי מים והמשרד לקהילות שלא קיימות ולסגני שרים מיותרים שאף אחד לא צריך. מנותקים נמאסתם".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) תקף ואמר "ממשלת שודדי הקורונה ממשיכה לקבוע שיאים חדשים של ניתוק ואטימות. קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה ובעיקר במשרדי הרווחה והבריאות, ובמקביל הוצאה מטורפת על עוד משרדי ממשלה מיותרים, הוא לא רק יריקה בפניהם של האזרחים אלא בעיטה בבטנם. הנזק שהממשלה גורמת לציבורים המוחלשים בישראל הוא בלתי נסלח".

לדברי ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) "במקום שהממשלה תקדיש את כל זמנה ומרצה לטיפול במשבר הכלכלי העמוק, היא מבזבזת זמן יקר, משאבים וכסף ציבורי רב על סידורי ג'ובים והקמת מערכים ממשלתיים להפעלתם. זו לא ממשלת חירום לטיפול בקורונה אלא ממשלת מנותקים שמתעסקת בעצמה".

עוד אמר כי "בזמן שיש מעל מיליון מובטלים במשק צריך להוסיף תקנים בביטוח הלאומי ובמשרד העבודה ולא לצמצמם כדי להפעיל לשכות ומערכים פיקטיביים לשרים לקידום המים, האוויר והכוכבים. זוהי עוד דוגמה לסדר העדיפויות העקום של המנותק והמנותק החלופי".

גם ח"כ מרב מיכאלי (עבודה) מתחה ביקורת על ההחלטה ואמרה: הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה הוא פגיעה בחלשות והחלשים ביותר בחברה שלנו. נתניהו, גנץ ואשכנזי לוקחים לעצמם ולשרים שלהם פינוקים וכיבודים ממי שהכי זקוקים לשירותים החברתיים שלנו. הפעולה הראשונה של הממשלה הזאת הייתה פגיעה בדמוקרטיה, השנייה היא פגיעה קשה בחברה. אין עדות ברורה יותר לכך שזאת ממשלת חרפה ונזק".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה: "ניסו למכור לנו שהממשלה הזו נולדה בתגובה למצב חירום. ועכשיו מוכרים שמטרתם היא לשרת את הציבור. הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה מהווה פגיעה אמיתית בשירותים לציבור. ראשי הממשלה קנו לעצמם ממשלה בתיקים פיקטיביים ומשרדים מומצאים. תקופת חירום זה הזמן לחזק את השירות הציבורי ולא לקצץ אותו".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ ב-103FM: "אפשר לקצץ בלי לפגוע באלו שחיים על פרוטות"

ח"כ ניצן הורוביץ, יושב הראש של מפלגת השמאל מרצ התייחס בריאיון שהעניק לענת דוידוב ב-103FM לקיצוץ הרוחבי שאושר בישיבת הממשלה, ותקף את התנהלותה.

מה הביקורת שלך על הקיצוץ?
זה הכי מזיק לכולם. יש דרכים לעשות קיצוץ אפקטיבי מבלי לפגוע בכאלה שחיים מפרוטות, או בלי לפגוע בתחבורה ציבורית או רווחה, שאלו אנשים שבאמת חייבים את הכסף. אפשר לעשות את זה עם אנשים שמרוויחים יותר או לקצץ באופן פרוגרסיבי. אני חושב שלמשל בתקציב משרד הביטחון אפשר לקצץ יותר מאשר בתקציב משרד הרווחה, ואני אומר את זה כחבר ועדת חוץ וביטחון. קיצוץ רוחבי זה גרוע מאוד".

היום אנחנו שומעים אנחנו שראש הממשלה רוצה למתוח את התקנות לשעת חירום עד למרץ 2021. על מי זה משפיע?
"זה משפיע על כל אחד. התקנות האלה מנוסחות כך שהממשלה תוכל להטיל מגבלות מוחלטות על כל האוכלוסייה לפי שיקול הדעת שלהם. מה הבעיה פה? קודם כל, שזה נעשה בצורה מחטפית. דבר שני, ההגדרות מאוד מעומעמות. מה זה אומר מצב חירום? מי מפקח על זה? מי מחליט על זה? הכל מאוד גורף ופתוח".

למשל אם אני רוצה להפגין, יכולים להגיד לי שאי אפשר בגלל שאנו בשעת חירום.
"בהחלט. אפשר להחליט שבעיר מסוימת אנשים לא יוצאים מהבית או נוסעים ברחוב. את ואני רוצים לקוות שזה נעשה מתוך שיקול דעת, אבל ברגע שנותנים כזה כוח בלתי מוגבל בידי פקידים וממונים למיניהם בלי פיקוח אמיתי, אז עלולים לנצל אותו לרעה. אנחנו שואלים את עצמנו, איך אנחנו יודעים שמי שמסתכל לנו על הטלפונים לא עושה בזה שימוש אחר?"

מלבד דיבורים, מאמרים, כתבות והתנגדויות שלכם בכנסת. יש לכם מה לעשות?
"לאופוזיציה אין רוב בגלל זה היא אופוזיציה, אבל היא יכולה בתהליך שיהיה בכנסת לנסות ולהשפיע על החקיקה וגם לגרום ללחץ ציבורי. צריך להגביל את החוק ולהגדיר אותו".