הפרופסור זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה עין כרם, שוחח עם סיון כהן בתכניתה ב-103FM וסיפר על החשש בציבור מגל תחלואה שני בנגיף הקורונה, וכן שיתף במדיניות שמופעלת בבית החולים להתגוננות מהמגיפה.

האם זה נכון שהצעתם לגימנסיה בדיקות ומשרד הבריאות אסר עליהם להיבדק אצלכם?
"זה נכון. הסגן של פרופ' סדצקי הודיע להם בכתב שהוא אוסר עליהם להיבדק על ידי הדסה. אז הם צלצלו אליי בפאניקה ותהו מי יבדוק אותם. אמרתי להם להירגע – אנחנו פתוחים ממילא, יש לנו את ה'היבדק וסע' שלנו בהדסה – תיכנסו ותעשו את הבדיקה, לא תיכנסו? גם כן יופי. היום, יום לפני ההפעלה הרשמית של ה'היבדק וסע' בעין כרם, בדקנו כמאתיים חמישים איש כפיילוט, ביניהם היו 180 הורים כולל המנהל של הגימנסיה. זה בסדר, אנחנו חיים עם זה בשלום".

ראיתי אותך מופיע אתמול במהדורות וגם שהקשו עליך קצת שם. אתה הילד הרע, תמיד היית. הוויכוח הזה על הבדיקות, כאשר משרד הבריאות טוען שהן בכלל לא אמינות...אני קורא עכשיו אצל נדב אייל שאחראי על מערך הבדיקות בקורונה התפטר. איך היינו מקדמים את המאבק בקורונה אם כן היינו בודקים?
"יש לנו מדינות מסביב, אני נורא אוהב את הדוגמא של טייוואן. כי הם גם מצטיינים בתמותה נמוכה, גם לא נתנו לווירוס כל כך להיכנס וגם לא חסמו את הטיסות פנימה, כפי ששאל אותי אתמול הכתב של ערוץ 12 בבורות - אני לא מצפה ממנו לדעת אלא לשאול שאלות ולתת תשובה ולא להפריע. אני אדם אמין שמדייק, אני איש מדע, אני פרופ' למחלות ומנסה בכל כוחי לנסות לרפא את תחלואי עם ישראל - כאלה ואחרים".

אתה אומר שלא היה צריך לסגור את הגבולות? קח את הדוגמא של עזה, הם הקדימו והטילו סגר לפני 12 שנה ועובדה שאין תחלואה.
"אנחנו לא מתחרים בצרות, בטח שלא עם עזה. אפשר לפתוח את הטיסות ולבדוק כל אחד – זה רק עניין של עלות, או התארגנות נכונה. אתן לך את הנתון האחרון שיש לי ממשרד הבריאות עצמו – בחודש האחרון נכנסו ארצה 9,000 איש ישראלים ברובם. מתוכם 232 היו החיוביים לקורונה.

הם כולם נבדקו?
"הם נבדקו בצורה כזו או אחרת, לכן אני יודע את הנתונים. אמרתי את הדבר הבא – במקום ש-9,000 יהיו שבועיים בבית, 232 זה יותר טוב, נכון? זאת אומרת שיש תחליף לסגר ובטח שלסגר כללי".

אם בן אדם מגיע מארה"ב לצורך העניין ונבדק בנתב"ג אז זה עוד לא אומר שהוא עוד לא חולה, צריך לבדוק אותו שוב בעוד כמה ימים.
"נכון, זה מה שאנחנו עושים. שתי בדיקות זה לא נורא. עושים בדיקה אחת מיד כשהוא נוחת, משאירים אותו בבידוד עד ליום הרביעי לאחר מכן ובודקים אותו עוד פעם. אם שתי הבדיקות שליליות, הוא בא בלי קורונה. תודה רבה".

אנחנו לא בגל שני נכון? פשוט כשפותחים את המשק יש צבירי הידבקות. לא צריך להיכנס לפאניקה.
"קודם כל בוודאי שלא צריך להיכנס לפאניקה, ובטח שלא עכשיו אחרי שכבר התנסינו בכל הדברים הכי נוראיים שאפשר להתנסות בקורונה, בעיקר בנושא הפגיעה בקשישים שהזנחנו אותם. פה ושם יהיו הידבקויות ואם נצליח לעשות סיקור נורמלי וסטטיסטי ולעלות על ההידבקות הזאת כשהיא בתחילתה. אנחנו לא מחפשים את הדגים בבריכת הדגים – אנחנו מחפשים את הבודדים שהם ידליקו את המדורות הגדולות של הקורונה".

כשאתה מדבר על סקירה אתה מדבר על האוכלוסייה הכללית, לא על אלו עם התסמינים. מה אחוז התחלואה באוכלוסייה הכללית?
"אני מעריך, על סמך הבדיקות שעשיתי ולא על סמך מודלים, שמדובר ב-1-2 אנשים לאלף".