לאחר פתיחת חנויות הרחוב, הקניונים, מכוני הכושר, בתי הקפה, המסעדות, מועדוני הגימלאים ואחרים, נשואות כל עיני עולם התרבות לתאריך ה־14 ביוני, היום שבו צפויים להיפתח אולמי המופעים הגדולים והקטנים, היכלי התרבות והתיאטראות. לפי המתווה שגיבשו שרי התרבות והבריאות, יועלו הצגות ומופעים באולמות בתפוסה של עד 75% או עד 500 איש תוך שמירת הנחיות ריחוק שני המטרים בין אדם לאדם ועטיית מסיכות. קניית הכרטיסים תהיה, לפי המתווה, אך ורק באופן מקוון, ללא שימוש בקופות כרטיסים פיזיות.

למחרת פרסום המתווה, התגבש מטה המאבק להצלת עולם התרבות והאירועים והציג מתווה משלו, ולפיו כל העסקים ייפתחו תחת שמירה על הנחיות “התו הסגול" של ריחוק, מסיכות ותפוסה של 85%. כך, צפויות להתקיים החל מ־14 ביוני ההופעות הראשונות מאז פרוץ הקורונה - חנן בן ארי בהיכל התרבות בתל אביב ובאמפי קיסריה, ההופעות של דודו טסה, מרסדס בנד וטונה במועדון הבארבי בתל אביב ועוד.

“אם מועדון הבארבי מכיל מקום ל־960 אנשים בעמידה, אז פתחנו את מכירת הכרטיסים למופע של דודו טסה, הראשון אצלנו מאז הקורונה, ל־760 כרטיסים שכבר נמכרו, עם 1.3 מטרים מרחק בין אדם לאדם ללא סימון", אומר שאול מזרחי, הבעלים של מועדון הבארבי בתל אביב, שפתח אתמול בבוקר בשביתת רעב מול בית ראש הממשלה במחאה על המתווה. “יש מספיק מרווחים והפרדות אחד מהשני. אנחנו נשמור על ההנחיות ונבצע את הבדיקות שאנחנו צריכים מבחינת מדידת חום, אבל במשרד התרבות לא התייחסו לפורמט ההופעות שלנו - הופעות עמידה, אלא רק לפורמט של הופעות בישיבה. לא קם איש ממשרד הבריאות שהציג מתווה לגבינו. אין לאף אחד בממשלה ביצים לגבש מתווה רציני".

לדברי מזרחי, הוא נתקל בשיחה בלתי שגרתית עם פרסום המתווה החדש של משרד התרבות. “הייתה לי שיחה בזום עם מישהי ממשרד ממשלתי", הוא מספר. "היא אמרה שמשרד הבריאות רוצה לדעת איך הוא יכול להיות במעקב לגבי תרחיש שבו אדם מגיע לבארבי למופע בעמידה ומתברר שהוא חולה. איך ניתן לדעת אילו אנשים עמדו לידו. ואני שואל אותה: ‘איך משרד הבריאות יכול לדעת באיזו תחבורה ציבורית עלה הבן אדם? זה נשמע כמו פרודיה הזויה מהסרטים הצרפתיים של לואי דה פינס".

אז איך בכל זאת תוכל לאכוף זאת?
“אני מאמין שהקהל ממושמע וילך איתנו לפי ההנחיות בכדי לייצר סוג של תקינות. יש לנו מאגר של כל הנרשמים אונליין, נעשה את הבדיקות - חום ומה שצריך, אבל אני לא אגיד לאנשים לבוא עם מסיכות כי זה לא המתווה שלי וזה לא אני".

חשוב לציין כי ההבדל בין מופעים בישיבה למופעים בעמידה הוא מהותי: במופע ישיבה הכיסאות מסודרים, ובין אם רוצים או לא קיים ריחוק בין אדם לאדם. במופע בעמידה, כשאנשים רוקדים וזזים, יש התקלויות של בני אדם וקשה יותר לשמור על המרחק ביניהם. לכן, אכיפת שמירת הריחוק במופעי עמידה תלויה ברמת המשמעת והאחריות של כל אחד ואחת בקהל. 

על אף התמיכה מהקהל שרכש בהמוניו כרטיסים להופעות המתוכננות במועדון בארבי, החליט מזרחי לשבות רעב מול בית ראש הממשלה בירושלים מאתמול (ראשון). בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כתב: “לא נותרה לי ברירה, שלושה חודשים ללא פיצויים וללא אופק. השאירו אותי בעלטה". 

שאול מזרחי, בעלי מועדון הבארבי בתל אביב (צילום: צילום מסך: קשת 12)
שאול מזרחי, בעלי מועדון הבארבי בתל אביב (צילום: צילום מסך: קשת 12)

נתונים לחסדים

ברשת מועדוני זאפה, שבבעלותה גם אמפי שוני, לייב פארק ושלל אולמות ומתחמים ברחבי הארץ, לא נסערים מהמתווה של משרדי הבריאות והתרבות. “גם בימים שאינם בשגרת קורונה יש אצלנו את המרווח הנחוץ, וזה נכון לכל הזאפות", אומר רן שקד, הבעלים של קבוצת איינשטיין שבבעלותה גם מועדון הזאפה בבאר שבע, שבו צפוי להופיע בעוד כחודש אביב גפן. “בגלל המגבלות אנחנו נפגעים מעט, אבל עדיין אנחנו מוכנים לסדר את הזאפה כך שזוגות יוכלו לשבת על הבר, יהיו שולחנות ייעודיים לזוגות, אך אם בעבר יכולנו להושיב שני זוגות בשולחן, נושיב רק זוג אחד. נוסף לכך יהיה אחראי משמרת אצלנו שישמש ‘נאמן קורונה’ ויפקח על הנחיות 'התו הסגול’ של משרד הבריאות".

מנקודת המבט של היכלי התרבות התמונה נראית אחרת לגמרי: כרטוס הלקוחות שרכשו כרטיסים באופן מקוון יתבצע בכניסה למתחם באמצעות סריקה דיגיטלית כאשר הכרטיס נמצא בידי הלקוח והסורק בידי הסדרן, כך שאין ביניהם מגע. בכניסה למתחם ייבדק חום לכל הנכנסים. מתחם האולמות והכניסה לאולמות ייפתח כשעה לפני המופע בכדי לצמצם את כמות הקהל בלובי ובכניסה לאולם. בכל שורה באולם ישב זוג וכיסא מפריד בינו לבין הזוג האחר. בתחילת המופע ובסופו תושמע הודעה מוקלטת שמבקשת מהקהל לקיים את כללי “התו הסגול" ולצאת מהאולם בצורה מאורגנת, כאשר השורה הראשונה יוצאת ולאחריה תצא השורה השנייה וכך הלאה.

“משרד התרבות לא תומך בהיכלי התרבות. הם ניתנים לחסדי תמיכת הרשויות העירוניות שנקלעו לקשיים כלכליים עקב הקורונה, לכן ההיכלים זקוקים לתמיכת משרד התרבות כדי להצליח להניע את שגרת המופעים", מסביר אריה ימיני, מנכ"ל היכל התרבות פתח תקווה. “כרגע ההנחיות מגבילות את תפוסת ההיכל ל־75% כשבפועל מדובר בתפוסה של כ־60%. אם אצלי בהיכל יש מקום לכ־800 מושבים, אז 75% מזה הוא בערך 600 מושבים, אך המגבלה היא עד 500 איש. זה יוצר בעיה גם עם מי שקונה כרטיס בודד ולא בא כזוג, הוא תופס יותר מקום".

מהו הפתרון?
“היו שלוש אופציות שעמדו לנגד עינינו: האחת היא העלאת מחירים אבל זה לא ריאלי כי לא יהיה מי שישלם מחיר יותר יקר, בייחוד בזמנים כאלה. מופעים מחו"ל אינם אופציה כי אף אחד לא ירצה לממן מלון למשך שבועיים לאמן מחו"ל שיצטרך לשבת בבידוד. האופציה הנוספת היא תחילה לפתוח מופעים בלובי שלנו שמוגבלים ל־50 עד 100 איש, ובמקביל להכין תוכנית מופעים חדשה להיכל הגדול. לא נספיק לשווק ולהתניע מופעים עד ה־14 ביוני, זה לוקח זמן, לכן נעשה זאת בהדרגתיות. ישנו פתרון גם שאמן יופיע בפלייבק על הבמה וזה יקצץ הוצאות נגנים, אבל זה פחות אידיאלי. ישנה אופציה נוספת שבה אולי חברות ההפקה של האמנים יסכימו להתגמש במחיר ולספק באותו מחיר שני מופעים כדי שנוכל לאכלס בשתי נגלות קהל של 500 איש, אבל זה תלוי כבר בחברות ההפקה עצמן".

דודו טסה (צילום: ליאור רוטשטיין)
דודו טסה (צילום: ליאור רוטשטיין)

אין רווח

יש מספר שאלות שנשאלות בהקשר לחזרה לשגרה גם מבחינת ההפקה: האם מספר הנגנים יצומצם? האם צוות שמלווה אמן בהופעה יהיה בהרכב לא מלא? דור מאיר, מפיק ההופעות ומנהלו האישי של הזמר מאור אדרי, מסביר: “המופע שלנו מתחיל מצוות של כ־12 איש למופע, החל מהמופע הקטן ומופע פרטי, ויכול לגדול בהתאם לדרישות הטכניות. זה כמובן לא כולל את הצוות הטכני של חברת ההגברה. נכון לעכשיו אנחנו מתכננים להישאר עם אותו הצוות שמותאם לצרכיו הטכניים של מאור. נתתי הנחיה לנגנים ולכל הצוות לשמור על הנחיות משרד הבריאות מבחינת מסיכות וריחוק, ורק על הבמה יסירו הנגנים ומאור את המסיכות אך ישמרו על מרחק סביר. אנחנו לא ראינו רווח בתקופה הזו של הקורונה, אלא נאבקנו בשיניים כדי לשרוד ועשינו המון מופעים ופרויקטים בהתנדבות מלאה ומכל הלב להעלאת המורל. אנחנו שמחים לחזור להופעות אך עדיין שום דבר לא ידוע מבחינת איך זה יתנהל בהתאם להנחיות, אנחנו מחכים שדברים יתבהרו יותר".

יובל אראל, בלוגר מוזיקה וצלם הופעות שחי, נושם, מסקר מופעים ומעלה בבלוג שלו (“הבלוג של יובל אראל") עדכונים מהשטח תוך שיחות עם גורמים בולטים בתעשייה. “לגבי צמצום כוח אדם זה עניין שתלוי בהרבה משתנים: האם יספיקו רק שלושה עובדי במה כלליים במקום עשרה? האם חברת ההגברה החיצונית שתבוא תסכים לצמצם כוח אדם ועם זה עלויות? כנ"ל לגבי סדרנים", הוא מסביר. “יש כל כך הרבה פונקציות והמון אנשים שמעורבים בהופעה, נניח בקיסריה. צריך לקחת הרבה דברים בחשבון, וכמובן שאין כרגע כל כך רווח כלכלי למקומות שיפתחו".

המפיק אורן מודן, הבעלים של חברת MPlive המפיקה למגזר העסקי בארץ ובעולם מופעי מוזיקה, כנסים ואירועי ענק, מוסיף: “מצד אחד, אנחנו רוצים להחזיר את המופעים של אלפי אנשים ומצד שני, קיים חשש גדול של הצדדים ורצון לשמור על הנחיות משרד הבריאות. כרגע אנחנו מנסים למקסם את כמות האורחים ועדיין לשמור על בטיחות. האירועים עם אמנים שלרוב כוללים אלפי אנשים, צומצמו לפי ההנחיות, אבל כבר אנחנו מתכננים אירועי ענק לקראת אוגוסט־ספטמבר בתקווה שהמצב יחזור לקדמותו".

האם בשל הפסדי הענק יתייקרו מחירי הכרטיסים? “אני משער שהמחירים יעלו בכ־30% בשל הקהל המצומצם שיכול להגיע לכל מופע נתון כי מחיר הפקת המופע לא יורד אלא נשאר אותו הדבר, רק כמות הקהל יורדת", טוען מודן. “כל עוד לא תהיה עלייה של מע"מ לא אעלה את המחירים. הבארבי תמיד דגל במחירים שווים לכל כיס. זה חרות על דגלנו וזה אחד הדברים שאנחנו הכי גאים בהם", מרגיע מזרחי. 

גם במועדון הזאפה ובהיכלי התרבות צפויים המחירים להישאר כרגיל. “כרגע רוב האנשים נמצאים במצב כלכלי בעייתי, יש כמות עצומה של מובטלים אז אני לא חושב שמחירי הכרטיסים יעלו כי אנשים לא יכולים להרשות לעצמם", מעריך אראל. “נשאר רק לחכות ולראות מתי תחזור השגרה שאליה הורגלנו".