המשטרה דיווחה אתמול על חקירה המתנהלת ביחידה הארצית לחקירות הונאה, אשר בוחנת חשד לעדות שקר של שתי עובדות במעון ראש הממשלה, אותה מסרו במסגרת תביעה אזרחית נגד רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו. הכתב לענייני משפט של "חדשות 12" ושדרן 103FM גיא פלג שוחח היום (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם על החשד ועדכן בפרטים.

יוכפז: מה קרה?
"המשטרה חושדת שהוגשו לבית המשפט תצהירי שקר, שהעידו בבית המשפט עדות שקר. מדובר בשתי עובדות שעבדו בזמן אמת יחד עם שירה רבן בבית ראש הממשלה. אחת העובדות אפילו בזמן אמת החליפה מסרונים עם שירה רבן, מסרונים מהם עולה תמונה ברורה של התעמרות של שרה נתניהו בעובדים, וחרף זאת היא מסרה תצהיר הפוך. כשעלתה על דוכן העדים ואומתה עם המסרונים שהיא עצמה כתבה לרבן וקיבלה ממנה, היא אמרה שמדובר במסרונים פיקטיביים במובן הזה שכל מטרתה אז בזמן אמת היה לגרום לשירה רבן לעזוב את בית רה"מ".

פלג המשיך: "עובדת אחרת, כך אנחנו מבינים, הגיעה לפני כמה חודשים ליועצת המשפטית של משרד רה"מ, שלומית ברנע-פרגו, ואמרה לה שהיא העידה עדות שקר בבית המשפט. פרגו עדכנה את היועמ"ש לממשלה ומשם התגלגלה חקירת המשטרה שהגיעה אתמול לחקירתן באזהרה של שתי העובדות, זה לא סוף פסוק".

דוידוב: שרה נתניהו לא חשודה.
"היא לא מוגדרת חשודה. צריך תמיד לשאול ולתהות במקרים כאלה, עדיין לא הוכחה העבירה. יש חדש. אבל ככל שנעברה כאן עבירה צריך לשאול את מי העבירה הזאת, שוב, ככל שנעברה, משרתת. אני לא רואה איך ניתן לסיים חקירה כזאת מבלי לכל הפחות לגבות את עדותה של הגברת נתניהו ומעניין יהיה לראות איך החקירה הזאת תתפתח. צריך לזכור שלחקירות יש דינמיקה משל עצמן, מישהו אומר דבר אחד בחקירה ואחר כך מעמתים אותו עם עדויות אחרות, עם ראיות אחרות, והוא מחליט פתאום לשנות. מעת לעת אנחנו מכירים מצבים של עדי מדינה ותמיד בכל חקירה צריך לזכור שהמטרה של היחידה החוקרת ושל המאשימה הפרקליטות היא להגיע למי שמכונה בשפה המקצועית אדון העבירה, מי שעבורו בוצעה העבירה, מי שלמענו בוצעה העבירה, מי שנהנה מאותה עבירה, שוב ככל שנעברה".

יוכפז: לא ברור מי לחץ ואם לחצו, מי עומד מאחורי השינוי?
"אני חושב שהדברים האלה ברורים וידועים, החקירה הזאת בעצם התנהלה באופן די סמוי כבר חודשים על חודשים. איך למדנו על החקירה הזאת בכלל? שירה רבן לא תבעה רק את שרה נתניהו אלא גם את משרד ראש הממשלה, במובן הזה מי שמייצג באופן חלקי בבית המשפט את המדינה זו הפרקליטות שהייתה צריכה להגיש סיכומים, כי התביעה האזרחית הזאת הסתיימה. סיימו לשמוע את העדים של הצדדים אז המדינה הודיעה בשלב הראשון שהיא בודקת. אתמול המדינה הודיעה לבית המשפט שמתנהלת חקירה. אני יודע שיחקרו אנשים נוספים, לא מן הנמנע בכירים, בטח בבית ראש הממשלה, כבר בימים הקרובים".

דוידוב: זה עובר לעו"ד יוסי כהן , פרקליט של הגברת נתניהו. הוא אומר על היועמ"ש לממשלה שהוא – 'משעבד את המשטרה לרדיפה אובססיבית ומגמתית של משפחת נתניהו בניסיון להפיל את ראש ממשלת ישראל. באופן חריג ביותר התערבה המשטרה בהליך אזרחי, ופתחה בחקירה פלילית בעוד תיק סרק תפור נגד רעיית ראש הממשלה'. מנדלבליט השיב כי 'אין כל שחר לדברי הבלע שפרסם עוד כהן בניגוד לטענת הכזב של עוד כהן המידע אשר עורר את החשד הגיע לידי רשויות אכיפת החוק בשנה שעברה והועבר לבדיקה. התבטאויותיו המשתלחות של עו"ד כהן אינן הולמות עורך דין, ראויות לכל גינוי, אין בהן בדל של אמת, וממילא גם אין בהן כדי להרתיע איש ממערכת אכיפת החוק מלבצע את מלאכתו נאמנה'.
"צריך להוסיף תגובה נוספת שהעביר אתמול איתמר בן גביר שמייצג את אחת העובדות. הוא אמר שמרשתו עומדת על כך שהעידה עדות אמת בבית המשפט והיא סבורה, כך הוא אומר, שמשתמשים בה בכדי להפיל את רה"מ והיא בסך הכול פיון. הוא עצמו אמר שהוא בבית המשפט עשרות שנים ומעולם לא נתקל במקרה שבו משטרת ישראל פותחת בחקירה על תצהיר שהוגש בתביעה אזרחית. שימו את עצמכם בנעליו של היועמ"ש לממשלה ושימו את עצמכם בנעליה של היועמ"ש למשרד ראש הממשלה. כשעובדת מגיעה ואומרת שהעידה עדות שקר, האם לברנע פרגו הייתה איזושהי ברירה אלא להעביר את החומר ליועץ? היועמ"ש למשרד ראש הממשלה מעדכנת את היועמ"ש לממשלה שיש עובדת שהצהירה שהעידה עדות שקר. האם ליועמ"ש לממשלה יש איזשהו שיקול דעת או אפשרות שלא להורות למשטרה מיד לפתוח בחקירה?"

שרת התחבורה מירי רגב התייחסה לחקירת שתי העובדות ויצאה להגנתה של אשת ראש הממשלה: "הבוקר הזה ליבי עם רעיית ראש הממשלה, הגב׳ שרה נתניהו. עוד האשמות, עוד הכפשות, מהסוג שמתחילות בכותרות ענק ומסתיימות בקול ענות חלושה. הציבור כבר אמר בקולו בכל דרך - די לרדיפה, די לסתימת הפיות ולשנאת החינם". את הדברים כתבה רגב בחשבון הטוויטר שלה.

"מדובר בהטיית משפט"

עו"ד נעמי לנדאו, המייצגת את שירה רבן בתביעה נגד שרה נתניהו ומעון ראש הממשלה, התייחסה בהמשך התוכנית לחקירת המשטרה בחשד למתן עדות שקר במשפט של רעיית ראש הממשלה. לנדאו סיפרה על ההתנהלות במהלך גביית התצהיר משתי עובדות שתמכו בגברת נתניהו, ותהתה מדוע נתניהו התייצבה בבית המשפט להשמעת התצהירים של העדות ממעון ראש הממשלה.

דוידוב: בוקר טוב.
"בוקר טוב, אני חשבתי כבר שאנחנו אחרי זה אבל מסתבר שאנחנו עוד לפני זה".

שרה נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שרה נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

דוידוב: לא ידעת?
"לא, אני אדייק מאוד. באוקטובר שנה שעברה 2019 הודיעה הפרקליטות שיש בדיקה עוד לפני העדויות של העדות.

יוכפז: בבית המשפט?
"כן, עוד לפני הודיעה שהיא מבקש לדחות, עוד לפני אוקטובר, לדחות את מועד הדיון שנקבע כי ישנה בדיקה ורק כאשר תסתברנה תוצאות הבדיקה היא מבקשת לקבוע".

יוכפז: איזו בדיקה?
"על תלונה שהוגשה על ידי בכירים שעובדים עם משרד ראש הממשלה, שעובדים עם המעון ,וגם של עובדת שמתלוננת שמתעמרת בה ודורשים ממנה לעשות דברים שלא יעשו".

יוכפז: לא דיברו על חזרה בהן?
"זה היה הרבה לפני. התחילה בדיקה אצל עו"ד ברנע כיועמ"ש של משרד רה"מ. אכן, באיזשהו שלב הודיעה הפרקליטות 'אפשר להמשיך בעדויות', ואז הוגשו התצהירים ואז נשמעה העדות, זה היה הזוי. תאמינו לי, אני עמדתי שם, אני חקרתי את 2 העדות האלה, ראיתי את ההתנהלות סביב השולחן של עו"ד כהן שלידו צמודה גברת נתניהו ולא זזה, תבינו. כל העדות הגברת נתניהו, כל היום עדויות, ישבה צמודה לעו"ד כהן".

יוכפז: את רומזת שהיא הייתה שם במטרה..?
"כדי להשגיח מה נאמר שם. לא יכול להיות אחרת.

יוכפז: תתארי לנו; יוכפז: לא מורידה מבט?
"נכון".

יוכפז: בזמן אמת?
"וודאי, היו שם גם, עם כל הכבוד, חיבוקים של אחת העדות את שרה נתניהו, כאשר לי יש מסרונים בזמן אמת שאומרים דברים מאוד רעים על הגברת נתניהו והם חלק ממסכת העדויות".

דוידוב: אין ברירה אלא להעיד ככה כשהיא יושבת ממול?
"זו הייתה אוירה שאני לא יכולה לתאר אותה. זו פעם ראשונה, אני 45 שנה עו"ד ובקיאה בתחום ולא ראיתי עוד התנהלות משונה כזו. בייחוד שאנשי הביטחון צמודים, על מה? על גברת שירה רבן?"

יוכפז: התמונה ברורה, אבל מה קרה שם?
"אני לא יכולה להיכנס לנשמות של אחרים, אני יכולה רק להרגיש שלא דיברו אמת וגמגמו כל העדויות, אבל זה לא שייך לעניין. שינו גם את מה שנאמר בתצהיר החתום, אומרת אחת העדות 'אני נקראתי למשרדו של מר כהן וחתמתי על התצהיר', - 'את יודעת מה כתוב פה?'- 'לא. לא חשוב'; 'אמרת את הדברים האלה?' – 'יכול להיות'; 'את מבינה את המילים'? – 'לא אני לא מבינה את המשמעות'. היה שם משהו לא ראוי ולאחר מכן הגיעה העת לכתוב את הסיכומים ואני מקבלת מסרים מהפרקליטות שיש איזושהי בעיה בלהגיש סיכומים. מבקשים שאני אעצור את הגשת הסיכומים, אני אומרת לא, חובתי להגיש אותם עד ה-31 במאי. ואכן עמדתי ב-31 במאי להגיש את הסיכומים כאשר אני טוענת את מה שאני טוענת, 5 דקות אחרי ההגשה מגיעה ההודעה של הפרקליטות שהיא מבקש לעצור את הכול כי יש חקירת משטרה".

דוידוב: רק שתי עובדות?
"שתי עובדות ויש עוד בכיר בחברת כוח האדם שגם העיד ואמר שנעשו שם שינויים, אני לא יודעת מי היה במשטרה, אינני עוסקת בתחום הפלילי".

יוכפז: בן גביר שמייצג את אחת העובדות שנחשדת במתן עדות שקר והיא אומרת רודפים את נתניהו.
"אף אחד ואני כבר מצהירה קבל עם ועדה, אף אחד לא בא בתלונה אחת ויחידה נגד ראש הממשלה, הוא לא בתמונה. אנחנו מדברים על גברת נתניהו, עורך דינה והטיית משפט".

דוידוב: הוא אומר את זה.
"הוא לא אומר את זה עליה".

דוידוב: הוא אומר רודפים את אשתי ותעזבו אותה וכו'.
"הזמנים מאוד צמודים אבל אין לזה שום קשר, מגיע לגברת שירה רבן אותה אני מייצגת משפט צדק ומשפט אמת".

יוכפז: איך היא הגיבה לחשדות?
"בעלה דיבר איתי, הוא שמע על זה מאחיו כי אין להם טלוויזיה הם לא קשורים לעולמנו היום-יומי. הסברתי לו שמוטב שהם יירגעו, יישארו בעולמם הם ויעברו את הקורונה בשלום".

דוידוב: לא פשוט להתמודד עם משפחת נתניהו בחזית משפטית, איך היא התמודדה?
"היה לה מאוד קשה, היא בכתה בבית הדין, אני הייתי הפסיכולוגית והעובדת הסוציאלית שלה למרות שזה לא בהכשרתי לאורך הרבה זמן וכל פעם אמרתי 'אולי תוותרי'? והיא אמרה 'לא, לפני היו עוד, אחריי יהיו עוד'. ואכן, יש תיק חדש שמתנהל בבית הדין לעבודה עם הגב' גנסיה אצל אותו נשיא בית הדין בירושלים, מתנהל".