בשנים האחרונות, עשרות אלפי יהודים ספרדים מכל רחבי העולם ובמיוחד מישראל הגישו בקשה לאזרחות פורטוגלית על בסיס תיקון לחוק הלאום הפורטוגלי שבוצע בשנת 2015 שמטרתו תיקון עוול היסטורי. 

רוח החוק מעולם לא דיברה על הגירה לפורטוגל או לימוד השפה הפורטוגזית. ההקשר לחוק ולפורטוגל היה חיבור העבר ונסיבות ההיסטוריה, ולא ההווה. 

כעת בכירה מהמפלגה הסוציאליסטית, גב' קונסטנסה אורבנו, מבקשת לשנות את החוק ולחייב את המתאזרחים היהודים לגור שנתיים בפורטוגל על אף שאין בהתניה הזו שום הגיון כלכלי. עו"ד לאון אמיראס, היועץ המשפטי של הקהילה היהודית בפורטו טוען ש"הצעת החוק מתעלמת מכך שמשפחות רבות שכבר קיבלו אזרחות הקימו שם בסיסים והקהילות היהודיות פתחו מוזיאונים יהודים, מסעדות כשרות, בתי מלון, סופרמרקטים, חדרי תפילה חדשים והפיקו סרטי היסטוריה. מאות מיליוני יורו הושקעו בכלכלה הלאומית פורטוגל, ופורטוגל שיפרה את מעמדה הכלכלי מאז 2015".

עו''ד לאון אמיראס (צילום: ללא)
עו''ד לאון אמיראס (צילום: ללא)

אם אכן יתקבל השינוי בחקיקה, החוק יהפוך ללא רלוונטי עבור האזרחים הישראלים שאין בכוונתם לבצע הגירה בכפייה. עו"ד אמיראס מסביר, שהחוק הפורטוגלי מאפשר הוצאת אזרחות לאוכלוסיות רבות בעולם ולא רק ליהודים צאצאי מגורשי ספרד. אך עם זאת הצעת החוק מבקשת להקשיח את התנאים רק עבור הישראלים ועל כן "יש בה ריח של אנטישמיות ואנטי ציונות".

עו"ד מוטי כהן, הבעלים והמייסד של "פספורטוגו" המתמחה בהגשת בקשות לאזרחות ודרכון פורטוגלים, אומר כי "אני סמוך ובטוח כי הקהילה היהודית בפורטו תדע לייצג את צאצאי האנוסים הספרדים ולאפשר להם להמשיך לממש את זכותם ההיסטורית. היהודים שעזבו את פורטוגל לפני 400-500 שנה לא עשו זאת מרצונם. הם נרדפו וגורשו והחוק מאפשר את מימוש הצדק. זה עניין של זכויות אדם".

מוטי כהן (צילום: באדיבות פספורטוגו)
מוטי כהן (צילום: באדיבות פספורטוגו)