"נעשה הכל כדי שהאלימות תיפסק": מחאת נשים גדולה התקיימה הערב (שני) בעקבות גל מעשי רצח נשים בידי בני זוג וגברים מהמעגל הקרוב שלהן בגן צ'ארלס קלור בתל אביב. לארגונה חברו כמעט כל ארגוני ועמותות זכויות הנשים, השויויון המגדרי והמאבק באלימות כלפי נשים בישראל. יוזמות "מצעד הנשים", שבשל הנחיות הקורנה הפך לעצרת, קבוצה של פעילות שיזמו גם את המחאה הקודמת בהן דרור שדות, סתיו ארנון, נילי מדרר ואחרות.

"11 נשים ותינוקת נרצחו בחמשת החודשים האחרונים", סיפרו המארגנות. "בהן, שמונה נשים רק מתחילת מגיפת הקורונה. כבר שנים שמקבלי ההחלטות מורחים אותנו בזמן שנשים נרצחות, הגיע הזמן שנעמוד בראש סדר העדיפויות של הממשלה הבזבזנית בהיסטוריה".

שירה וישניאק, אחות של מאיה וישניאק ז"ל שנרצחה על ידי בן זוגה לפני שבועיים אמרה בנאומה: "אני לא רוצה שאף אחות אחרת תצטרך לקבור את אחותה בגיל 21. אני לא רוצה שהתופעה הזו תימשך. אני רוצה לעשות את כל מה שביכולתי כדי למגר את התופעה הנוראית הזו. ולכל מי שהגיע לפה היום – בואו נדאג שמאיה שלי תהיה האחרונה. אני פונה אליכם, חברי וחברות הכנסת בדרישה, שימו את מניעת הרצח הבא בראש סדר העדיפויות שלכם. הרימו את הכפפה והובילו יחד איתנו את המאבק. יש פתרונות והם בידיים שלכם, אין לנו יותר זמן לבזבז. מאיה אני מבטיחה לך, את לא תהיי חלק מהסטטיסטיקה".

אלימות כלפי נשים: עו"ד אילנה שושן דורשת מהממשלה להתחיל לעבוד

מאיה ווישניאק (צילום: פייסבוק)
מאיה ווישניאק (צילום: פייסבוק)

לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז”ל נאמה על הבמה ואמרה: ״זו השעה לצופף שורות. שלבו ידיים, חזק. חומה בצורה. אפס אגו ואפס רחמנות לאלימות. אפס נרצחות בשנה. מספיק עם שיח הבעיות והקורבנות, עם הפלסטר עלהפה והאישה שמקופלת בפינה. זהו השעה לשיח של פתרונות. היא החזקה, והוא החלש העלוב שלא שולט בעצמו. זו השעה לצופף שורות. שלבו ידיים, חזק. חומה בצורה. אפס אגו ואפס רחמנות לאלימות. אפס נרצחות בשנה. מספיק עם שיח הבעיות והקורבנות, עם הפלסטר עלהפה והאישה שמקופלת בפינה. זהו השעה לשיח של פתרונות. היא החזקה, והוא החלש העלוב שלא שולט בעצמו".

מיכל סלה (צילום: פייסבוק)
מיכל סלה (צילום: פייסבוק)

צעדת הנשים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
צעדת הנשים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

מאז שהחליטה הממשלה הקודמת לתקצב את התכנית למניעת אלימות במשפחה ב-250 מליון שקלים, רק בעקבות המחאה הקודמת הועברו 50 מליון שקלים מתוכם ולאחר מכן תוספת תקציב של 20 מליון שקלים מאז המשך תקצוב התכנית תקוע. "אנחנו דורשות ודורשים יישום והעברת התקציב לתכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה ומשרד ממשלתי אחד שיטפל בנושא. רצח זה נקודת הקיצון של הטרדות, הערות פוגעניות וחיפצון, של הסללת נשים למקצועות בשכר נמוך ושל העובדה שלא קיים חינוך מגדרי בבתי ספר. תוצאה של אלימות ואפליה מגדרית שנשים מרגישות בכל יום ובכל מרחב".

בין הארגונים שנטלו חלק בעצרת היו מאות פעילות נעמת. יו"ר נעמת, חגית פאר: "התגברות הטרור נגד נשים הוא אחת מתופעות הקיצון של מגפת הקורונה. הלחצים הכלכליים והנפשיים מובילים להחרפה דרמטית בכמות הדיווחים על אלימות, מרביתם של נשים אשר סבלו מאלימות עוד קודם לכן וחלקם של נשים החוות אלימות לראשונה כשהפונות לסיוע הן רק קצה הקרחון".

צעדת הנשים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
צעדת הנשים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

צעדת הנשים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
צעדת הנשים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בעצרת השתתפו גם גברים רבים, בעיקר צעירים, בהם כ-250 חניכי וחניכות תנועות הנוער העובד והלומד ודרור ישראל שחרטו על דגלן את המאבק נגד אלימות כלפי נשים ובעד יחס שוויוני ומכבד בין נשים לגברים ומחנכות לכך בקרב ילדים ובני נוער בכל חלקי החברה הישראלית. "כתנועה שמחנכת לשוויון ערכו של כל האדם, הנוער העובד והלומד נאבקת ותמשיך להיאבק ולחנך נגד תופעות של סקסיזם, אלימות ואפליה נגד נשים, ולמען שוויון מלא בין המינים והמגדרים" אמרה מיה גבע, רכזת הנוער העובד והלומד, "המציאות סביבנו מלמדת אותנו שלצד ההישגים שהושגו לאורך השנים, הדרך עוד ארוכה, ואנחנו נמשיך לפעול עד שהבנות, הנערות, הצעירות והנשים בישראל יוכלו לחיות את חייהן בביטחון ובכבוד".

לעצרת הצטרפה גם קואליציית 16 ארגוני קהילת הלהט"ב שמסרו: "אנחנו עומדים ועומדות לצד מאבקן הצודק של נשים בחברה ומדגישים כי אלימות, אפליה והדרה - פוגעות בכל מיעוט מוחלש בחברה הישראלית. המצב הנוכחי בו נשים נתונות לאלימות ואפליה על בסיס יומיומי רק בשל מגדרן, הוא מחדל עצום של ממשלת ישראל שתוקעת את תקצוב התכניות בנושא גם לאחר הבטחותיה. לא ניתן להמשיך להפקיר את ביטחונן של נשים, כמו של אוכלוסיות מוחלשות בחברה".