לדרג המקצועי במשרד החוץ לא ניתנו הנחיות לעשות עבודת מטה בנושא החלת הריבונות בגדה המערבית,  כך על פי גורם דיפלומטי ששוחח עם "מעריב".

על פי ההערכות, המצב נובע מרצונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל לבדו החלטות בנושא. לדברי הגורם, "נראה שהוא לא מעוניין בעבודת מטה נרחבת - צה"ל, משרד החוץ, משרד המשפטים, מל"ל - משום שהוא חושש שזה יפגע בחופש הפעולה שלו. הוא גם חושש מהדלפות מתוך הדיונים שיעוררו שיח ציבורי, שהוא לא מעוניין בו".

בנימין נתניהו  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, עם התקרבות תאריך היעד להחלת הריבונות, ראשי מועצת יש"ע מחריפים את מאבקם לשיפור התוכנית של הממשל האמריקאי. במקביל לסבב פגישות עם שרים וח"כים בשבועיים האחרונים, מתגבש קמפיין נרחב ויקר, שעתיד לצאת אל הפועל כבר בימים הקרובים. ראשי יש"ע טרם סיכמו את כל הפרטים, אך הרעיון העיקרי כבר סוכם: לצאת תחילה בארה"ב בקמפיין נגד תוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ ובמיוחד נגד הקמת המדינה הפלסטינית, ולאחר מכן לנהל קמפיין דומה בארץ.

בקרב ראשי מועצת יש"ע מתעמקת המחלוקת באשר לתוכנית טראמפ. מיעוטם מוכנים ליישר קו עם התוכנית. לתפיסתם, כל עוד התוכנית מאפשרת להחיל ריבונות, היא מבורכת וצריך לשתף פעולה עם הממשלה. אלא שלדעת הרוב התוכנית במתכונתה הנוכחית מסוכנת. לכן יש להתנגד לה, לשרטט מפת ריבונות חליפית ולקדם אותה בכל הכוח מול ראש הממשלה בנימין נתניהו ומול הממשל האמריקאי.

כמה בכירי יש"ע נוספים, בראשם ראש מועצת שומרון יוסי דגן, סבורים שאין זה הזמן לדקדק בקטנות וצריך פשוט לנצל את ההזדמנות. לדברי דגן, "זה העיתוי הכי נכון לריבונות. לטראמפ ישנן הצרות של אמריקה והבחירות, לאירופה יש קורונה. ישראל צריכה לקדם את האינטרס שלה ולא לוותר. אין לשרטט מפות כלל, פשוט לקדם ריבונות".

ישיבת ראשי מועצת יש''ע בנושא החלת הריבונות (צילום: דוברות השר רפי פרץ)
ישיבת ראשי מועצת יש''ע בנושא החלת הריבונות (צילום: דוברות השר רפי פרץ)

בקרב ראשי מועצת יש"ע גובר הזעם כלפי נתניהו. גורם בכיר במועצה אמר ל"מעריב": "מוזר ולא הגיוני שראש הממשלה מעדיף לדבר איתנו באמצעות התקשורת ומעביר מסרים מעל עמודי העיתונים. אנחנו עדיין מניחים שהפגישה המתבקשת עמו תתקיים, אך טרם פנו אלינו וטרם ביקשו לקבוע פגישה כזאת".

כמה מראשי מועצת יש"ע הגיעו אתמול לישיבת סיעת ימינה בכנסת. במהלך החלק הסגור של הישיבה התבטאו גם הם וגם חברי הסיעה ברוח זהה: כן לריבונות, לא למפה האמריקאית ולהקמת המדינה הפלסטינית. 

ח״כ אופיר סופר אמר במהלך הישיבה: "שירטוט מפה זו מדינה פלסטינית עתידית. צריך ללכת על ריבונות בבקעה בתור התחלה ולהשאיר את יהודה ושומרון ללא שרטוט מפה פלסטינית".