מאז ומתמיד הגן החוק בחירוף נפש כמעט על זכותו של כל אדם להחליט כיצד לנהל את חייו ואת רכושו, הן בעודו בחיים (ובתנאי שהוא בוגר וכשיר משפטית) והן לאחר מותו (באמצעות צוואה). אולם, עד לפני ארבע שנים לא ניתן מענה משפטי לעניין זה ב"מצב ביניים" - מצב שבו אותו אדם בוגר מאבד, מסיבות שונות, את כשירותו המשפטית ואינו יכול עוד לקבל החלטות בעצמו.
 
במקרה כזה מי שקיבל עבורו את כל ההחלטות הנוגעות לרכושו, למצבו הבריאותי ואף לניהול השוטף של אורח חייו, היה האפוטרופוס שמונה לו על ידי בית המשפט. מיותר לציין כי לא פעם, ההחלטות שקיבל האפוטרופוס היו שונות בתכלית ממה שבאמת רצה אותו חוסה. את העיוות הזה בדיוק שינתה "רפורמת ייפוי הכוח המתמשך" (תיקון מס' 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שנכנס לתוקפו במרץ 2016).
 
לפניה ישירה אל עורך דין ליאור וימן, לחץ/י כאן

 
מהו ייפוי כוח מתמשך?
ייפוי כוח מתמשך הוא למעשה מסמך משפטי שדומה במהותו לצוואה, אך ההוראות שבו אינן מתייחסות למה שיקרה לאחר מותו של אותו אדם, אלא לאותו "מצב ביניים" שבו יהפוך לבלתי כשיר ולא יוכל עוד לקבל החלטות באופן עצמאי.
 
זהו כאמור הכלי המשפטי היחיד שמעניק לכל אדם בגיר וכשיר, את האפשרות להחליט מראש מי יהיה אחראי לענייניו ומה ייעשה בהם, במידה שיגיע חלילה למצב שבו לא יוכל עוד לקבל החלטות בעצמו. 

מה ניתן לקבוע במסגרת ייפוי כוח מתמשך?
במסגרת עריכת ייפוי כוח מתמשך יכול הממנה (האדם שעורך את ייפוי הכוח המתמשך) להחליט מה ייעשה בכל אחד משלושת תחומי החיים העיקריים: עניינים רכושיים, עניינים רפואיים ועניינים אישיים.

מינוי אפוטרופוס
במקום שביהמ"ש ימנה את אפוטרופוס במקרה הצורך, מאפשר ייפוי הכוח המתמשך לאדם עצמו להחליט מראש מי יקבל את ההחלטות עבורו, כאשר באפשרותו להחליט אם ברצונו למנות אפוטרופוס כללי שיהא אחראי על כל תחומי חייו ורכושו, או למנות אפוטרופוס נפרד לכל תחום. נוסף על כך, רשאי הממנה למנות יותר ממיופה כוח אחד (לכל תחום או לכולם יחד) ואף לקבוע אם, מי ומתי יחליף את מקומו של מיופה הכוח ומה תהיינה הסמכויות שיוענקו לכל אחד ממיופי הכוח שבחר.

מה ייעשה בכל אחד מהתחומים
בעת עריכת ייפוי הכוח רשאי הממנה לקבוע האם להעניק למיופה הכוח את הסמכות לקבל החלטות על סמך שיקול דעתו, לקבוע "מסגרת עקרונית", או לקבוע מראש את ההחלטות שאותן יישם מיופה הכוח. כך למשל:

·         בחתימה על ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישיים - יכול הממנה לקבוע הוראות מהותיות כגון האם ברצונו להישאר לגור בביתו או לעבור למוסד סיעודי (באופן עקרוני או מוסד ספציפי), וכן הוראות ספציפיות כגון כמה פעמים ביום הוא רוצה לצאת לטייל, אם ואיך לחגוג יום הולדת וכדומה.

·         בחתימה על ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים - יכול הממנה לקבוע האם לבצע לו טיפולים/ניתוחים שאינם מצילי חיים, האם להקפיד על טיפול מסוים (פיזיותרפיה למשל), מי יהיה רופא השיניים שלו וכדומה.

·         בחתימה על ייפוי כוח מתמשך בעניינים רכושיים - יכול הממנה לקבוע החלטות הנוגעות לרכושו כגון, מה לעשות עם ביתו במידה שיהיה צורך להעבירו למוסד שיקומי ו/או סיעודי, האם וכמה לשלם שכר לאפוטרופוס שבחר, האם וכיצד להשקיע את כספו, למי לאפשר משיכה מחשבונות הבנק וכך הלאה.

תהליך עריכת ייפוי כוח מתמשך
התיקון לחוק מאפשר כאמור לכל אדם בגיר וכשיר שמעוניין בכך, לערוך "ייפוי כוח מתמשך" אצל עו"ד שעבר הכשרה ייעודית והוסמך לכך ע"י האפוטרופוס הכללי ושאין לו כל נגיעה אישית בייפוי הכוח המתמשך. זאת בתנאי שעשה זאת מרצונו החופשי ותוך מודעות מלאה להחלטות השונות ולהשלכותיהן. 

לאחר עריכת ייפוי הכוח המתמשך, נדרשים גם מיופי הכוח  לחתום ולאשר בכתב בפני עורך דין על הסכמתם למינוי ולתוכן ייפוי הכוח המתמשך, לרבות ההנחיות הנכללות בו.

לאחר מילוי והכנת ייפוי הכוח המתמשך ולאחר שהממנה ומיופה הכוח חותמים עליו, מועבר ייפוי הכוח המתמשך לבדיקה ולאשרור במשרדי האפוטרופוס הכללי במחוז מגוריו של הממנה, שלאחריה יקבל את האישור הרשמי. 

חשוב לציין כי בשונה מייפוי כוח רגיל שנכנס לתוקפו מיד לאחר החתימה עליו - ייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקף רק במקרה שבו ייקבע (בדרך כלל ע"י מומחה פסיכוגריאטר) כי הוא אינו כשיר עוד לקבל החלטות בעצמו.

לסיכום, ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי חשוב וערכי מאין כמותו, שכן הוא היחיד המאפשר לכל אדם לקבוע, בעודו כשיר וצלול, כיצד יתנהלו חייו אם לא יוכל עוד לקבל החלטות בעצמו.

ליאור וימן הוא עו"ד לדיני נזיקין וביטוח, בעל הסמכה לעריכת ייפוי כוח מתמשך.
הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לייפוי כוח מתמשך LawGuide.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.