יו"ר מרצ לשעבר, זהבה גלאון, שוחחה הבוקר (שלישי) עם אראל סג"ל בתוכניתו ב-103FM, בעקבות ציוץ בטוויטר בו כתבה כל על המדינה לאשר איחוד משפחות לפלסטינים, והשניים התעמתו בנושא.

קראתי ציוץ שלך לפיו על המדינה לאשר איחוד משפחות לפלסטינים לאחר שחוק האזרחות הוארך בהוראת שעה, מה טענתך?
"הטענה שלי אומרת שזה לא יכול להיות שבמשך 17 שנים כל פעם הכנסת מאריכה בהוראת שעה החלטה שהיא דרמטית בעיני, שבעצם אומרת לאזרחים הערבים במדינה - אין לכם זכות לאיחוד משפחות עם פלסטינים מהשטחים, אתם לא יכולים להחליט עם מי אתם חיים, אתם לא יכולים להחליט שאתם מגדלים כאן ביחד ילדים. אנחנו עומדים בסיטואציה שיש כ-25,000 משפחות בעצם קרועות, שהורה אחד חי שם ואחד חי כאן ולא רואים את הילדים, מי שחי כאן חי ללא מעמד, אין לו יכולת לקבל חינוך או ביטוח בריאות.

"בעצם מה שאנחנו אומרים לאנשים האלה, זה אמרה החלטת בג"ץ בשתי עתירות של זכויות אדם וגם אני עתרנו,  שהאופי היהודי של המדינה גובר על האופי הדמוקרטי שלה. אם אתם שואלים אותי זה רק קדימון לחוק הלאום, ברגע שבג"ץ אישר את ההחלטה הזו, זה נתן לגיטימציה אחר כך בחקיקה להפוך את האזרחים הערבים בישראלים לסוג ב'".

במקרה הזה את חושבת שהדמוקרטי צריך לגבור על היהודי?
"לא אומרת את זה, אני רוצה להגיד לכם מה התפיסה שלי לגבי מדינת ישראל. אני חושבת וככה חשבנו במרצ, אבל אני חושבת כל ימי חיי שמדינת ישראל היא מדינתנו של העם היהודי, אין חולק על זה. אבל היא גם מדינתם של כל אזרחיה, דהיינו, יש אזרחים לא יהודים. לכן, בתפיסה שלי, בכלל אם היינו מדינה מתוקנת, אני חושבת שצריך לרשום את כל האזרחים בישראל כישראלים, לא על בסיס המוצא האתני אלא על בסיס האזרחות וכל קבוצה תחיה כאן".

זה נורא מיתמם.
"אני לא מיתממת".

מדינת הלאום של העם היהודי וכל יהודי יכול להגיע אליה בזכות חוק השבות, אם זה ככה אז את בעצם אומרת שהוא חוק גזעני ולא הגון כי חוק השבות מאפשר לכל יהודי שהתגייר לעלות ארצה, גם אם רפורמי, ולעומת זאת ערבי שמשפחתו חיה במחנה הפליטים בסוריה – לא.
"צריך להפסיק להיות פרנואידים וכל הזמן להיות בחשש קיומי שאנחנו הולכים בעצם לאבד את דמותה גם היהודי וגם הדמוקרטי של מדינת ישראל אם ילד ערבי ישראלי יזכה לחיות עם שני ההורים שלו. זה מגיע לכל ילד במדינה בלי קשר לדת שלו, זה דבר ראשון. דבר שני, אני מסכימה וחושבת שחוק השבות קם וחוקק בתקופה שישראל הייתה מדינה בהקמה, זה חוק שמהווה סמל לקשר של המדינה שאנחנו חיים בה לעם היהודי, בוודאי שהמדינה הזאת נותנת עדיפות ליהודים רק בשל היותם יהודים, האם זה יוצר אפליה? האם זה נכון שמדינה בהקמה תהיה באפליה? היא בטח הייתה נכונה. אני מאמינה שבלי שום קשר לשאלה הספציפית של חוק השבות ובלי קשר לעניין של איחוד משפחות, מזמן חשבנו וניסינו לקדם את זה - ישראל צריכה לקבוע מדינית הגירה שלא מבוססת רק על דת, גם לרפורמים ולקונסרבטיביים יש בעיה עם חוק השבות".

הם כן נחשבים.
"אני חושבת שצריך חוק הגירה חדש שקודם כל ייקח בחשבון את החובה המוסרית ההיסטורית של המדינה להעניק בית לכל יהודי, בטח ליהודים שחשים עכשיו מאויימים בגלות עם האנטישמיות, אבל גם לא להתעלם מהחובות של המדינה לשאר האזרחים במדינה. אנחנו צריכים לקחת בחשבון שיש כאן אזרחים והפכנו אותם לסוג ב' בזה שאנחנו מתעלמים מזה שיש להם רצונות, אהבות, הם לא הולכים לחסל את אופייה היהודי של המדינה".

גם למסתננים תרצי להעניק אזרחות?
"אלו שתי סוגיות שונות".

הם יגישו בג"ץ ויתלוננו למה הם כן והם לא.
"זה פופוליסטי, יש הבדל בין אנשים שהגיעו לכאן כמבקשי מקלט, בין אם נרדפו ובטח חלקם לא היו מבקשי מקלט, לבין אזרחים שהם אזרחי מדינה בהכרה של המדינה. אנחנו מדברים על אזרחים, הם חיים כאן, יש להם זכויות, יש להם פגיעה בזכויות שלהם. חוק הלאום ודאי הפך אותם לאזרחים סוג ב' כי מהרגע שאתה מוציא את סעיף השוויון מחוק היסוד אתה בעצם אומר ששוויון זה ליהודים בלבד".

בחוק כבוד האדם וחירותו אין שוויון, את מובילה למעשה למדינת כל אזרחיה?
"אמרתי לך בתחילת השיחה, אני מאמינה שמדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי ושל כל אזרחיה, אם הייתי חושבת שמדינת ישראל צריכה להיות כל אזרחיה אני מאמינה שהייתי ברשימה המשותפת, שזו דרישה לגיטימית מבחינתם. אני חושבת שהיא לא יכולה להתעלם מכך שזו מדינתנו של העם היהודי אבל יש כאן אזרחים ואי אפשר לעשות אזרחים סוג א' וסוג ב', אי אפשר לקבוע לאזרחים או להטיל על אזרחים מגבלות דרקוניות על חופש הנישואים שלהם".

ולגייס לצבא?
"אתם עוברים לסוגיה האם יש חובות וזכויות ומה תלוי במה, אבל דבר חשוב - לפני שהחוק הזה נחקק ושכל שנה מאריכים אותו גם, אז כדי לבקש איחוד משפחות זה לא היה תהליך אוטומטי. זה היה תהליך מדורג שלקח 5-4 שנים, שבדקו באופן פרטני כל בקשה, שאין חשש לבעיות ביטחוניות".

גם חשש מסחר בבני אדם.
"היה תהליך, ברגע שזו הייתה בדיקה פרטנית היא הייתה לגיטימית אבל ברגע שהפכו את כל אזרחי ישראל הערבים, כי הבדיקה היא קולקטיבית, את כולם למחבלים בפוטנציה, 'קיים חשש ביטחוני'. בואו נגיד את האמת– זה לא החשש הביטחוני, זה החשש הדמוגרפי. אני חושבת ששערה משערות ראשה לא תיפול מהמדינה הזאת אם תתייחס לאזרחים שלה בכבוד ובשוויון. מדינתו של העם היהודי אבל גם של כל אזרחיה".

איזה חוק יותר חשוב לדעתך - לאום או כבוד?
"חוק יסוד הלאום, לא היה לו מקום במדינה מתוקנת ואם הייתה לנו חוקה שכבוד האדם היה בה".