המנהיג הפלסטיני במלכודת: מקורות המשקיפים על פעילות בית הדין הבינלאומי בהאג אמרו כי אם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יעמוד מאחורי הודעתו כי שם קץ להסכמי אוסלו וכי הוא מעביר לישראל את האחריות לממשל בשטחים - הוא עלול לפגוע באפשרות להעמיד אישים ישראלים לדין באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו בתחומי הרשות.

"אבו מאזן הכניס את עצמו למלכודת", אמרו המקורות. "אם הוא מוותר על האוטונומיה שהוענקה לרשות, איך הוא יכול לטעון שפלסטין היא מדינה ריבונית, מה שמעניק לבית הדין בהאג את הסמכות לדון בפשעי מלחמה?". שר החוץ הפלסטיני ריאד אל־מליכי אמר מנגד כי לדעתו הודעת אבו מאזן אינה משנה את המנדט של בית הדין בנדון.

אבו מאזן (צילום: רויטרס)
אבו מאזן (צילום: רויטרס)

בשבוע שעבר פנו לאבו מאזן שלושת שופטי בית הדין המקדים, שאמור לפסוק אם לבית הדין יש סמכות לשפוט פשעים שבוצעו לכאורה על ידי ישראל בשטחים, ודרשו ממנו הבהרה בנושא זה עד 10 ביוני. התובעת הכללית של בית הדין פאטו בנסודה, שהעריכה כי לבית הדין ישנה הסמכות לשפוט ישראלים, נדרשה על ידי שלושת השופטים להעביר את התייחסותה לתשובת הרשות הפלסטינית עד 14 ביוני.

ישראל התבקשה לעשות כן עד 24 ביוני, אך נראה שאין בכוונתה להתייחס שוב לנושא, כדי שלא להעניק לגיטימיות לבית הדין. שלושת השופטים צריכים להעביר את חוות דעתם בתוך שלושה חודשים לכל היותר. מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר כי ארה"ב נחושה בדעתה למנוע מבית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, וכי בימים הקרובים צפויה "סדרת הודעות" של הממשל בנדון.