ועדת העבודה והרווחה והשר שמולי משלבים כוחות: כמעט חמש שנים בתפקיד שר העבודה והרווחה לא הספיקו לח"כ חיים כץ (הליכוד) כדי להשלים את מה שהיה לאחד מיעדי הדגל שלו כשנכנס לתפקידו הקודם כשר: העלאת קצבת הבטחת ההכנסה לקשישים עניים. עכשיו, כשחזר לתפקיד יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, שם לעצמו כץ כמטרה את השלמת היעד ופתח את הדיון הראשון של הוועדה בכנסת ה־23 בנושא.

בישראל יש כיום כ־198,400 אלף בתי אב שבהם ישנם מקבלי קצבאות השלמת הכנסה לאזרחים ותיקים ושאירים, כחמישית מהאזרחים הוותיקים בישראל, 23% מהם זוגות. סכום הקצבה המשולבת (זקנה והשלמת הכנסה) ליחיד עומד היום על כ־3,300 שקל וכ־5,100 שקל לזוג.

"אחת המטרות שלנו בוועדה הזאת היא לנסות להעלות את האזרחים הוותיקים מעבר לקו העוני. אני בטוח שנקבל תמיכה גורפת משר הרווחה החדש איציק שמולי. נגיש ונקדם הצעת חוק שתקבע שהקצבה של אותם גמלאים שזכאים להשלמת הכנסה תעמוד על 5,300 שקל בחודש, ונוסיף הצמדה עתידית של הסכום לשכר המינימום", אמר כץ בפתח הדיון.

מאיר שפיגלר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מאיר שפיגלר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר הביע תמיכה בצעד: "אנחנו תומכים בהעלאה כזאת. גם השר שמולי תומך בהסדרת הנושא. ככל שהדברים יובאו במסגרת מהלכים שיהיו בסמכותו ויכולתו, הם יקודמו", אמר.

לעומתו, נציג אגף התקציבים באוצר עלי בינג נשמע מסויג: "מדובר בנושא בעל משמעויות תקציביות כבדות ואני חושב שהממשלה, בעת גיבוש התקציב, תצטרך לתעדף ולבדוק האם הנושא הזה נכנס בסדר העדיפויות שלה". כץ ענה לו: "בוועדה הזאת זה הדבר הראשון שיקודם, כדי שלאנשים תהיה יכולת לחיות, לקום וללכת לישון בכבוד".

בתוך כך, משירות התעסוקה נמסר אמש כי מאז החלו ההקלות בסגר התקבלו 263,840 דיווחים על חזרה לעבודה, ומנגד נרשמו 107,871 דורשי עבודה חדשים. מבין 37,084 דורשי העבודה שנרשמו בחודש מאי, יותר מרבע פוטרו מעבודתם (27.1%), 49.9% הוצאו לחל"ת, 8.8% התפטרו ו־14.2% עזבו את עבודתם מסיבה אחרת. בחודש אפריל היו 180,320 נרשמים, מהם 79.2% עקב הוצאה לחל"ת ו־11.8% מפוטרים, ובמרץ 850,568 נרשמו כדורשי עבודה, מהם 89.6% עקב חל"ת ו־6.4% שפוטרו.

חיים כץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חיים כץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור אמר: "אנו מעריכים שנמשיך לראות בימים הקרובים חזרה של עשרות אלפי עובדים מחופשה ללא תשלום למעגל העבודה, וסביר שעד סוף הקיץ רוב אנשי החל"ת וגם מובטלים נוספים יחזרו לעבוד. אולם גם לאחר מגמה זו אנו מעריכים כי שיעור האבטלה יישאר דו־ספרתי, כ־10%, עם כ־400 אלף דורשי עבודה, בתרחיש אופטימי.

"שירות התעסוקה ערוך עם תוכנית לאומית מקיפה לצמצום ממדי האבטלה בישראל, שתסייע לעובדים בין היתר בהשמות ישירות, חיזוק כישורים ומיומנויות והכשרות מקצועיות".