ברקע החלת הריבונות על יהודה ושומרות הצפויה להתממש ב-1 ביולי, התארח היום (רביעי) שר הרווחה איציק שמולי בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לסוגיית הסיפוח: "בטווח הקצר זה עלול לעורר תבערה גדולה כשברקע יש חשש לגל שני, זה עלול להוביל לביטול הסכם השלום עם ירדן. בטווח הארוך זה כמובן מאיים על ישראל, על יכולתה להישאר יהודית ודמוקרטית".

יוכפז: אשמח להשמיע לך הקלטה של יו"ר איגוד הסטודנטים, אתה זוכר את האיש?
"זוכר בהחלט איש שהיה במוקד של אירוע היסטורי גדול מאוד, אבל היום אותו האיש מנסה לא רק להשמיע את הזעקות, אלא גם להיות במקום בו מוצאים פתרונות".

יוכפז? דברים שרואים משם לא רואים מכאן?
"לא, למה? בשבוע הראשון שאני במשרד הצלחנו לפתור את העוולה המקוממת הזאת של קיזוז הקצבאות, 250 מיליון שקל חזרו לאנשים השקופים ביותר באמת, אלו שקל להתעלם מהם, שפשוט נגרם להם עול גדול מאוד. נפתחו מרכזי יום בגלל הבדידות של הקשישים ב-20 מיליון שקל, המאבק לאלימות במשפחה עוד 30 מיליון, אתמול הודיע שר האוצר שמתווה הנכים יקוים במלואו".

דוידוב: האיש הזה לא השתנה?
"בסופו של דבר זו לא ממשלת החלומות שלי, בואו. זה גם לא ממשלת החלומות של הליכוד ונתניהו, זה כורח המציאות כי החלופה היא ללכת לבחירות רביעיות בשעה שישראל עלולה למצוא את עצמה, כך אומר משרד הבריאות, בעוד כמה חודשים בגל קורונה שני, בשעה שבה השלכות חברתיות-כלכליות עמן אנחנו מתמודדים עוד מהגל הראשון, הן ממש נוכחות כאן, אנחנו ממש בראשיתו של המשבר הזה".

יוכפז: אתה מדבר על ההבטחה, אתה מסתכל בעיניים למאות אלפים שנמצאים בכיכר ואומר 'חשוב לנו בניגוד להנהגה שקיימת עכשיו לעמוד מאחורי כל מילה שלנו', מה שמבטיחים – יקוים. שמולי הפוליטיקאי הוא הפוך משמולי יו"ר איגוד.
"אני יכול לקבל את הביקורת שהיא במקומה, אני לא בפוליטיקה במסע של תענוגות. הבחירות הן בחירות שהיינו צריכים לקבל אותן, בחירות קשות מאוד בין שתי חלופות רעות מאוד, הסברנו את זה ואני מוכן להסביר את זה כמה שצריך. אם לעשות לכמה אנשים נעים היינו הולכים לבחירות והייתי יכול להגיד שאנחנו בעצם עמדנו עד תום בהתחייבויות שלנו אז בסדר, אני חושב שהבחירה שאנחנו עשינו היא הנכונה מכיוון שבסופו של דבר ללכת למערכת בחירות נוספת ולהכניס את המדינה לסחרור מהסוג הזה זה דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת. אני נמצא במשרד הרווחה לא כברירת מחדל - זו משימת חיי. גם אני וגם הממשלה הזאת ייבחנו בתוצאות של מה שהם יביאו. אני חושב שבסופו של דבר יש לנו יכולת בגלל העובדה שאנחנו נמצאים בממשלה פריטטית להשפיע באופן דרמטי על סדר היום ועל הדברים שיקודמו".

דוידוב: 2011 יחזור על עצמו?
"בהחלט יכול להיות, אמרתי בישיבת הממשלה האחרונה שאנחנו נעים לעבר קרחון, הקרחון הוא מאוד ברור. התוכנית הטובה שמביא שר האוצר ושאושרה בכנסת היא תוכנית שבמקסימום נועדה לתת מענה ל-600,000 ישראלים, יש עוד 400,000 ישראלים שאין להם מקומות עבודה לחזור אליהם. אלו אנשים בדרך כלל צעירים שהיו בעלי הכנסה בסדר גמור ועכשיו לא רק שהם יתדרדרו לדמי אבטלה, תקופת האבטלה נגמרה, הם מתדרדרים להבטחת הכנסה - זה דבר בלתי מתקבל על הדעת".

יוכפז: אמרת שיש לכם קול שמשפיע בממשלה, זה מה שראית במהלך השבוע האחרון בדיונים בין פרץ ושר האוצר?
"התוכנית אותה מקדם שר האוצר היא תוכנית טובה וגם עמיר פרץ וכל גוש כחול לבן תומך בתוכנית. יחד עם זאת, וגם שר האוצר הסכים, הסיפור הזה שהמעסיקים שנהגו בהוגנות ועשו כל מאמץ לשמור על העובדים שלהם במקומות העבודה ועכשיו אנחנו לא נותנים להם תגמול אלא מענישים אותם - זה בלתי מתקבל על הדעת. אפרופו גל שני, מה שיקרה בגל השני אם חלילה ננהג בצורה הזאת, כל המעסיקים יבינו את המסר וביום הראשון ישלחו את כל העובדים הביתה".

דוידוב: איך פותרים את זה? מה שהציע עמיר פרץ לא עבד; גולן – הוא לא קיבל את מה שהוא ביקש, זרקו לכם חצי מיליארד שקל.
"יש שלושה דברים שצריך לתקן בתוכנית הזאת. הדבר הראשון זה הנקודה הזו, וגם שר האוצר והממשלה כולה הקצתה בין חצי מיליארד למיליארד שקל, שצריכה לבוא על פתרונה תוך זמן קצר. הדבר השני הוא, שיש 600,000 ישראלים שהממשלה תנסה בכל הכוח לדחוף אותם לתעסוקה, יש 400,000 שנשארים בחוץ ואני יחד עם כל גוש כחול לבן מתכוונים להביא תוכנית לממשלה שנועדה לתת מענה לאנשים האלו, גם מבחינת המחיה והיקום גם מבחינת היכולת לדחוף אותם בכל זאת לתעסוקה. הדבר השלישי – אוכלוסיות הרווחה, אי אפשר שהן יישארו מאחור".

דוידוב: איך תצביע בסיפוח?
"כשאומרים סיפוח או החלת ריבונות צריך לראות מה עומד על הפרק, העמדה הבסיסית שלנו לא השתנתה, היא אומרת שסיפוח עומד בניגוד מוחלט לאינטרס הלאומי של ישראל, בטווח הקצר זה עלול לעורר פה תבערה גדולה כשברקע יש חשש לגל שני, זה עלול להוביל לביטול הסכם השלום עם ירדן. האיום המרכזי שלנו נשקף ממזרח, הסכם השלום מעניק למדינת ישראל עומק אסטרטגי וביטחוני עד למדבר העיראקי, בטווח הארוך זה כמובן מאיים על ישראל, על יכולתה להישאר יהודית ודמוקרטית".

יוכפז: מסתמן שתמיכה במשא ומתן עם פלסטינים על הקמת מדינה כפי שקובעת תוכנתי טראמפ תהיה הצהרתית בלבד. איך תצביעו בעד?
"אני לא בטוח שזה יהיה ככה, האמריקנים לא הניחו לממשלת ישראל תוכנית כבקשתך".

יוכפז: נתניהו מרח את ראשי המתנחלים?
"אני לא יודע, לא הייתי בפגישה, ואני בטח לא יכול לתת ציונים לראש הממשלה אם לא הייתי בחדר".

יוכפז: איך תצביעו?
"תלוי מה יקרה".

יוכפז: חד צדדי, לא בתמיכת הירדנים, לא תוך מגעים עם הפלסטינים - אם יהיה רק הצהרתי?
"אנחנו לא נתמוך במתווה שלא עולה בקנה אחד עם העקרונות שאמרתי".

יוכפז: תישארו בממשלה?
"אני אומר, האמריקנים לא הניחו תוכנית כבקשתך במסגרתה ממשלת ישראל יכולה לקחת מה שנוח לה ולזרוק מה שלא".

יוכפז: מה תעשו?
"תסתכלו על ראשי מערכת הביטחון שאומרים שהדבר הזה מסוכן בעת הזו ואי אפשר ליישם אותו בטווח הזמנים".

דוידוב: לא עונה על השאלה.
"לא עונה על שאלות היפותטיות כיוון שיש הבדל האם מחר בבוקר באים עם הצעה דקלרטיבית על כוונה להחיל ריבונות באחד מהגושים בתנאים כאלו ואחרים, תמורת העברה של שטח משטחי C לפלסטינים, או לחלופין באים ואומרים 'אנחנו מחילים את הריבונות על כל השטחים ביו"ש".

דוידוב: מה אתה יכול לסבול?
"אני חושב שגם ההחלטות האלו צריכות להתקיים בגוש כחול לבן, זה לא באוויר ולא תיאורטי. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות את הדיון בתוך עצמנו ואז להגיד למה אנחנו מסכימים ולמה לא".