על רקע ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה בישראל, שוחח הערב (רביעי) סגן שר הבריאות, יואב קיש, עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתייחס לנושא וכן לאופציית סיפוח שטחי יהודה ושומרון.

באיזו אופציה בתפריט שמונח אתה היית בוחר?
"אני הייתי מנצל את ההזדמנות ההיסטורית ומוביל לריבונות, לא הולך לשום מהלך שמתוכו אפשר להבין כאילו אנחנו מסכימים למדינה פלסטינית או איזו שהיא ישות שכזאת מלבד אוטונומיה, שזה משהו שאני בהחלט חושב שלגיטימי. הייתי מוביל לריבונות ומנצל את זה, ואין לי ספק שבכל רגע בעתיד הנושא הזה יעורר קשיים עם השכנים שלנו בירדן, אולי גם בעיות עם הרשות וגם בזירה הבין-לאומית. לאור כל מכלול התנאים, קודם כל כמו שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, צריך להוביל לריבונות, חד וחלק. יהיו קשיים אולי, זה יהיה לא פשוט, יכול להיות שגם יהיו אירועים אלימים חלקם, אבל יש הזדמנות פוליטית לעשות את המהלך הזה, אסור לפספס אותה".

השאלה היא אם לא כרוכה בהצעה הזאת באופן בלתי ניתן להפרדה גם הכרה במדינה פלסטינית.
"אם זה המצב אז לא עושים שום דבר. אין לי תשובה לגבי האם אפשר או לא, אבל אני לא הייתי הולך למהלך של ריבונות אם במשתמע ממנו יוצאת גם הכרה במדינה פלסטינית".

חשבתי שאתה קצת יותר מתון. לי זה נראה חזירות, שאנחנו גם רוצים את הסיפוח וגם לא מוכנים לקחת את התוכנית. אפילו טראמפ אומר, 'אתם לא יכולים להגיד רק את מה שטוב לי'.
"אז זה כנראה קצת סטריאוטיפ עליי. אני הובלתי את המהלך הזה בכנסת הקודמת בכל הכוח. אני מאוד גאה שהייתי בין המובילים שהובילו את זה להבשלה רעיונית, ואני מאוד מקווה שבתקופה המאוד קרובה גם נזכה לראות את זה קורם עור וגידים".

חוזרת הקורונה כמו שאמרה פרופ' סדצקי?
"הקורונה מרימה את הראש, הקיץ לא ניצח את הקורונה, החום לא ניצח אותה, זה בוודאות נכון. גל שני אני מאוד מקווה שלא. אני חושש הרבה יותר להתפרצות משולבת בחורף עם שפעת כי גם האירוע שקורה עכשיו, שזה שינוי מגמה, אנחנו רואים עלייה ודברים שלא הכרנו בשבוע-שבועיים לפני כן, ואתם רואים את זה בעצמכם. מדי פעם בית ספר נכנס לבידוד, הייתה התפרצות יותר משמעותית בירושלים, אבל אנחנו עוד לא רואים פה אירוע של גל שני. אבל קח את אותו מצב שאתה רואה היום ותצרף אותו לאירוע של שפעת בחורף, זה אירוע מאוד מורכב. בגלל שהתסמינים דומים ובגלל שבסופו אנשים לא ידעו אם זה צינון או קורונה או שפעת, והאם להגיע לבית חולים או לא. זה יהיה אירוע שמערכת הבריאות חייבת להיערך אליו. אנחנו כבר מתחילים בדיונים בעניין הזה. השר יולי אדלשטיין מעורב ומוביל את המשרד בכל הדרגים...".

בשבוע הראשון לתפקידו הוא כבר יצא לחופש.
"א', הוא לא יצא לחופש, הוא הלך לחגוג את חג השבועות וזה לגיטימי. וחוץ מזה שהוא היה מעורב בדברים של פיקוח נפש בכל מה שקשור לנושא הקורונה באותו סוף שבוע. אבל אני אומר עוד הפעם, אנחנו נכנסנו באמת לא מזמן. יש לנו הרבה מה ללמוד, זה גם ברור, ואנחנו בסופו של דבר אולי אפילו הרווחנו כשנכנסנו בדיוק אחרי הגל הראשון, ואנחנו באיזו שהיא נקודת זמן שמאפשרת לנו להיכנס לעניינים. יש הרבה מה ללמוד והמון מה לעשות".

בתי הספר, מה היית עושה עכשיו? סוגר מהר הכול כי יש כבר אלפי תלמידים בבידוד? נותן למנהלים סמכות בכל בית ספר או סוגר נקודתית בכל מקום שאתה מוצא?
"אנחנו כמשרד הבריאות בוודאי לא הוצאנו הנחיה לסגור את מערכת החינוך, ממש ממש לא, וזה לא אירוע שאנחנו התכוונו אליו. אנחנו כן מתכוונים לטפל בכל ההתפרצויות הנקודתיות, ועדיין לא הגענו למקום שבו אנחנו אומרים, אנחנו באירוע שמחייב את סגירת מערכת החינוך".

אז למה לא לקחת כל בית ספר שיש בו חולה אחד ולבדוק את כל התלמידים והמורים?
"כך עושים, זה בדיוק מה שעושים".

רוטשטיין הציע לבדוק את התלמידים בגימנסיה רחביה בבית החולים הדסה ואסרו עליו לבדוק אותם.
"כל תלמידי גימנסיה רחביה כולל ההורים והמורים, נבדקו. הוקם לטובת זה גם מתחם מיוחד, היום יש גם מתחם דרייב אין. מה שאנחנו לא רוצים, ואני חושב שזאת החלטה נכונה של המנכ"ל, שלא תהיה פה איזו שהיא התנהלות מקרית של בית חולים כזה או אחר, אלא בצורה מרוכזת, מהסיבה הפשוטה, הבדיקות זה מצרך... יש פה עניין של מלאים. אנחנו גם מצד שני לא רוצים להיות בסיטואציה שאם חס וחלילה תהיה התפרצות אז נעמוד בלי מטושים כמו שהיינו בפעם שעברה. אז העסק הזה צריך להתנהל בצורה מסודרת דרך משרד הבריאות. בדיקות שצריך לעשות בהדסה אצל רוטשטיין, בדיקות שמד"א צריכים או הקופות ייעשו בדרך הזו.

"נקודתית, אם יש איזו התפרצות באיזה שהוא מקום, אנחנו נותנים מענה. ושאלת מה הספקנו לעשות, אז השר הוביל יחד איתי את נושא שינוי הבדיקות ומגמת הבדיקות שגם א-סימפטומטיים נבדקים. אנחנו באנו בשביל להתוות מדיניות, השר מתווה מדיניות ברורה, ובוודאי בנושא הבדיקות, אני מאמין שזה חלק מהדרך לשלוט על מציאות הקורונה. ואם שאלת בתחילת השיחה גם מה קרה, אז כן הקורונה פה כדי להישאר לצערי. אסור לנו להגיע לאירוע של התפרצות שנייה כי זאת תהיה ממש מכה קשה לכלכלה, כולנו מבינים שהאתגר הכי גדול הוא איך מייצרים פה שגרת קורונה ושמירה על כלכלה שמצליחה לשמוח. הרבה מזה תלוי בציבור. שמירה על כל הנהלים, על מסכות, על הריחוק החברתי".

כמו שאומר התשדיר שלכם, ריחוק חברתי, מסכות והיגיינה.
"והוא אומר 'אם לא נהיה בסדר, נהיה בסגר'. אז לא מאיימים אבל חשוב לשמור על הכלכלה ולשמור על ההנחיות".