שר האנרגיה יובל שטייניץ השיב בשלילה לחברות הדלק שפנו אליו בבקשת סיוע לאחר שנקלעו לקשיי נזילות. כך נודע ל"מעריב". החברות נתקלו בתקופת הקורונה בשתי בעיות עיקריות: רכישת מלאי עסקי גבוה בזמנים שבהם מחירי מוצרי האנרגיה גבוהים, ומכירתו לאחר מכן במחירי הפסד. הירידה התלולה במחירי הבנזין פגעה אף היא בנזילות החברות. החברות ביקשו סיוע במימון ממשלתי של המלאי או בקבלת מימון לתחזוקת מאגרי החירום, אבל כאמור נענו בשלילה.

"הקו המנחה שלי עוד מהתקופה שהייתי שר האוצר הוא שחוץ ממקרים חריגים הממשלה לא צריכה לסייע לחברות בקשיים", אמר השר שטייניץ בראיון ל"מעריב" והסביר: "החלטתי שחוץ מבמקרים חריגים ודחופים, בהם יוענק סיוע, לא נכון לסייע אוטומטית. הגישה שלי היא שצריך לתת לשוק הפרטי להתמודד עם המשבר בכוחות עצמו. החברות יכולות לבקש סיוע ממקורות אחרים ולא מהקרנות הממשלתיות". 

עם זאת, הוסיף השר, בשל משבר הקורונה שהוא החריף ביותר בתולדות המשק הישראלי, אמר השר שהוא מוכן לתמוך במתן סיוע נקודתי לחברות שנתקלו בקשיים, כשהוא מתייחס בעיקר לעסקים קטנים המתקשרים להמשיך ולשרוד. כמו כן גם במקרה של חברות גדולות שהחשיבות להמשך פעילותן חיונית למדינה. 

בתשובה לשאלה כיצד הוא מתייחס לטיפול הכלכלי במשבר הקורונה השיב שר האנרגיה: "הוכנה תוכנית לסיוע מיידי, אבל אף תוכנית לא מושלמת. בנסיבות שנוצרו היא טובה וסבירה, אולם גם מהירות הטיפול היא חיונית".

"עכשיו צריך להכין תוכנית מקיפה ליציאה מהמשבר", מוסיף שטייניץ, "לא מדובר ב'עזרה ראשונה' לעסקים אלא בעידוד הצמיחה וההשקעות. מדובר בתכנון לטווח ארוך, כולל צורך בתקציבים דו־שנתיים, ופחות בשימוש בתקציבי סיוע ישירים אלא בערבויות מדינה חלקיות. אני משוכנע שיש לישראל התנאים לצאת מהמשבר בהצלחה".

מהו עתיד קרן העושר?
"בדוח ששינסקי נכתב שקרן העושר תתחיל לפעול ב־2021־2022. התמלוגים מהגז ומסי החברות יגיעו השנה ל־2 מיליארד שקל. 'מס ששינסקי' בגין רווחי יתר יזרום לקרן מאוחר יותר. אני מאמין שקרן העושר תתחיל לפעול במהלך הקיץ".

על התקלות בקידוח לווייתן אומר השר: "האסדה עושה את העבודה המוטלת עליה ומנפקת גז בכמויות יפות לישראל, למצרים ולירדן. תמיד בשנה הראשונה יש יותר תקלות, אבל הפעם היו יותר ממה שצפינו. גייסנו חברה בינלאומית לבדיקת האירועים, אולם שום תקלה לא גרמה לזיהום אוויר ביישובי הסביבה. בכל חצי השנה האחרונה איכות האוויר בחוף דור הייתה הרבה יותר טובה מזו שבתל אביב או בירושלים או בחיפה, אבל זה לא אומר שאנחנו לא מוטרדים מהתקלות".

על תעריפי החשמל הגבוהים אומר שטייניץ: "מאז חתימת מתווה הגז המחיר בירידה. בחוזים שנחתמו אחרי המתווה המחיר ירד ב־50% ל־4.5 דולר ליחידת חום. ב־2021 תהיה תחרות מלאה בין מאגרי הגז. בעוד שנה יתחילו להפיק גז גם מקידוחי כריש ותנין, כך שבעלי לווייתן ייאלצו להתחרות בהם. אני מבטיח שאז תהיה ירידת מחירים נוספת. אזכיר לך שמחיר החשמל ירד בתחילת השנה גם בגלל הירידה במחירי הגז".

מה דעתך על העברת האחריות לנושאי המים לשר אלקין?
"נכון שהאחריות על המים הועברה אליו, אבל מסורתית הטיפול במים היה שייך למשרד החקלאות או למשרד הפנים. מבחינתי השלמתי את כל הרפורמות בתחום: טיפלתי במקורות, שהכפילה את כמות העבודות שלה, והכפלנו את התפלת המים עם חיסכון של מיליארדי שקלים".

הראיון המלא יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"