זה שנים שארגוני סביבה מנסים להיאבק בזיהום הפלסטיק החמור בישראל שמצוי בכל פינה, כשישנם פתרונות שהממשלות עד כה פשוט סירבו לקדם.

אחד מהם הוא "חוק הפלסטיק" שניסח הארגון אדם טבע ודין, שם מקווים למצוא מנהיגות סביבתית חדשה אצל שתי נשים שנכנסו לתפקידן לאחרונה: השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל (הליכוד) ויו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן).

החוק מבקש להרחיב את הפיקדון לכל בקבוקי המשקה החד־פעמיים, לאסור שימוש בכלים חד־פעמיים ולהטיל אחריות יצרן מורחבת על מוצרי פלסטיק אחרים, לצד הרחבת איסור השימוש בהם בגופים ציבוריים ובחיק הטבע, תוך אכיפה מסיבית.

עמיעד לפידות, ראש תחום פסולת ומחזור באדם טבע ודין, חשף בשיחה עם "מעריב" את תוצאותיה של בדיקה שערך השבוע: "לא רק שישראל היא מהמובילות בעולם בייצור אשפה לאדם, אלא שמדינות אחרות, כמו באיחוד האירופי, באוסטרליה ואפילו בארה"ב, מייצרות מדי שנה פחות ופחות פסולת ואנחנו לעומת זאת רק יותר.

"בשנת 2000 כל אמריקאי ייצר 2.3 ק"ג אשפה ליום, והיום הם עומדים על 2.01 ק"ג. בממוצע האירופי רואים מגמת ירידה מ־1.4 ק"ג ל־1.3 בתוך עשור. לעומת זאת, בישראל אנחנו עומדים על 1.73 ק"ג אשפה לאדם ליום, כשבכל שנה הנתון הזה רק עולה ובקצב מהיר. אנחנו גם המובילים בעולם בשימוש בפלסטיק חד־פעמי מזהם. 18% מהפסולת שלנו היא פלסטיק לעומת ארה"ב, שם זה רק 11%".

הוא מדגיש: "ישראל היא מדינה מלוכלכת. זה הדבר שהכי מפריע לתיירים שבאים לכאן לפי סקר של משרד התיירות, ונשאלת השאלה - למה? זה לא רק בגלל התנהגות הציבור, אלא כיוון שאין כאן מנהיגות סביבתית".

לפידות בא בטענות בעיקר ליצרנים ולממשלה: "הפתרון נעוץ קודם כל בהרחבה של החוקים הקיימים, וזה בסמכות השרה להגנת הסביבה. מדובר בחוק הפיקדון על בקבוקי משקה, חוק האריזות וחוק השקיות. עד היום מי שעצר את הרחבת חוק הפיקדון הוא המשרד להגנת הסביבה עצמו. בקלות הבלתי נסבלת של השימוש בכלים חד־פעמיים אפשר להיאבק בעיקר בהטלת אחריות יצרן על הזיהום שהם, וכל מוצר פלסטיק או מיקרו־פלסטיק אחר, יוצרים".

קצת נתונים: בישראל מצטברים מדי שנה כמיליון טון פסולת פלסטיק, יותר מ־100 ק"ג לאדם. מדי שנה נצרכים כ־2 מיליארד שקיות חד־פעמיות וכ־1.7 מיליארד בקבוקי שתייה חד־פעמיים. משק בית ממוצע בישראל מוציא כ־800 שקל בשנה על כלים חד־פעמיים, 2 מיליארד שקל בשנה בכלל הציבור, כשבשנים האחרונות נרשם גידול של יותר מ־10% בצריכתם. 90% מהפסולת בחופי הים היא פלסטיק, 38% מתוכה הם כלים חד־פעמיים ו־12% הן שקיות.