שערו של הדולר לעומת השקל ממשיך להתרסק. אתמול במסגרת המסחר בבנקים ירד שער הדולר אל מתחת ל־3.45 שקלים וחזר לשערו ערב משבר הקורונה. מאידך, היורו המשיך להתחזק הן כנגד הדולר והן כנגד השקל.

שערו של היורו חצה אתמול את ה־3.9 שקלים, לראשונה לאחר מספר חודשים. על פי ההערכות, התחזקות היורו מוסברת בתוכנית הסיוע שהופעלה על ידי הבנק המרכזי של אירופה. הוא הודיע אתמול על הרחבת תוכנית רכישת הנכסים הפיננסיים (בעיקר איגרות חוב) ל־1.35 טריליון יורו. היחלשות הדולר היא מפתיעה לנוכח מספר גורמים - הייבוא במשק חזר להיקפו, אך מצד שני הייצוא נפגע. גם ההשקעות הפיננסיות של גופים מוסדיים קטנו, כך שכל אלה אמורים היו להביא להתחזקות שער החליפין.

בעבודות כלכליות שנעשו בימים האחרונים בהתאחדות התעשיינים הם הגיעו למסקנה אחת: הדולר מתרסק בגלל פעילות ספקולטיבית. סוחרי המטבע מנצלים את נוכחותו הדלילה בשווקים של בנק ישראל, במיוחד בסופי השבוע, כדי להשפיע על שער החליפין. הדיבורים על חזרת המשק לשגרה והתאוששות בנתוני התעסוקה מהווים גם הם תירוץ להתחזקות השקל, שמהווה מכה נוספת לתעשיינים שכבר איבדו הזמנות ייצוא בעקבות משבר הקורונה. עד לאחרונה התערב בנק ישראל במהלך המסחר, ועל פי ההערכות, רכש במהלך מאי כמות גדולה מאוד של דולרים, מה שהקפיץ את יתרות המטבע לשיא חדש. אלא שמתחילת יוני נעלמו עקבותיו.

נשיא התאחדות התעשיינים ד”ר רון תומר מסר ל"מעריב־סופהשבוע": “אני לא מצליח להבין את התנהגות שער החליפין. בימים אלה, כששוקי הייצוא נפגעים בצורה קשה בגלל משבר הקורונה ושוקי העולם מתכווצים, הדולר מתרסק, ואף אחד לא מוטרד מכך”. לדבריו, “אין לי ספק שמגמה זו מוסברת בפעילות ספקולטיבית. אני מצפה מנגיד בנק ישראל ומהממשלה לעבור למדיניות תומכת ייצוא. אסור לנו לגרום להתרסקות גדולה יותר. היצואנים כבר מדממים. אני לא מצליח להבין את מקבלי ההחלטות”.

ד
ד

ד”ר תומר הוסיף: “היינו מצפים ששער הדולר יעלה לפחות לרמתו בשיא משבר הקורונה. אני יודע שאם הנגיד רוצה, הוא יכול להגביר את הרכישות ולפעול בצורה אגרסיבית בשוק, כי הספקולנטים חוגגים. אסור לתת להם לנצח. הדולר הוא פטיש נוסף על הייצוא הישראלי”.
 למרות דברים נחרצים אלה, ההערכות הן שנגיד בנק ישראל אינו מתכוון להמשיך בהפחתת הריבית בטווח הנראה לעין ונראה שהיא תעמוד על 0.1% לשנה. עם זאת, במידה שיוכח שהמשק נקלע למיתון עמוק יותר - לא תהיה ברירה אלא להמשיך להוריד את הריבית ולהגדיל משמעותית את רכישת המט”ח.