1. "כשאני מגיע לישיבות ממשלה ומסתכל על איך שהעסק הזה מתנהל, אני מתפעל כל פעם מחדש. זה כמו עגלה שמובילים אותה עשרה סוסים, כל סוס לכיוונו", אמר לי השבוע אחד מ־34 השרים בעקבות בילוי של כמה שעות ליד שולחן הממשלה הכחול, שדומה בגודלו למגרש פוטבול. "הם כל הזמן מדברים, כולם רוצים לדבר ולהתבלט, ובהרחבה!", סיפר שר אחר מהליכוד, כשנשאל על התרשמותו מהשותפים הטריים לאחדות. "לפני הישיבה הראשונה גנץ הנחה אותם לא לדבר, וזה היה מעולה. חבל שאי אפשר לחדש את ההנחיה גם בהמשך. השבוע היו לנו 22 נושאים על סדר היום. וכל אחד מכחול לבן ביקש להביע את דעתו. שעה שלמה הם רק דיברו, וזה עוד לפני שהתחילו ויכוחים אמיתיים". שר אחר הוסיף: "הדיונים בממשלה הם עוד כלום בהשוואה להכנות לישיבות הממשלה. קביעת סדר יום, מה עולה ומה לא עולה. זה בלגן אחד גדול".

אין צורך לחפש בנרות דוגמאות לחוסר הסדר. הסיפור הטרי מהשבוע: החוק של שר האוצר ישראל כ"ץ לגבי המענק למעסיקים על החזרת עובדים. לדברי בכיר בממשלה, עד הרגע האחרון אף אחד לא ידע לענות על השאלה הבסיסית, אם זה קורה ואם החוק עולה לדיון ולהצבעה בממשלה. "פתאום נוצר ויכוח בין כ"ץ לעמיר פרץ", הוא מספר. "בכחול לבן דרשו לעצור את החקיקה עד שיתקיים הדיון. השיח נמשך עד תחילת ישיבת הממשלה, והכל עבר בדקה ה־90 ועם הרבה עצבים".

ישיבת הממשלה במשרד החוץ (צילום: חיים צח, לע''מ)
ישיבת הממשלה במשרד החוץ (צילום: חיים צח, לע''מ)

חברי הקואליציה מתבוננים במתרחש ואינם רגועים. "רואים על נתניהו כי קשה לו להחזיק במושכות ולנהל את הממשלה המנופחת והלא מתואמת הזאת", טוענים שם. מכאן ועד לקונספירציות על בחירות נוספות הקרבות ובאות, הדרך קצרה. יש כבר מי שיכולים לספק לכם נימוקים שונים המצביעים על כוונתו של נתניהו לפרק את השותפות בקרוב. אלו התומכים בתיאוריה הזו נוהגים להצביע על הקו האגרסיבי שנקט כלפי מערכת המשפט. הטענה אומרת כי אדם שרוצה לצלוח את משפטו בשלום מנמיך פרופיל ולא מחפש עימות עם השופטים - אלא אם כן הוא מתכונן לבחירות ומחמם את הקהל.

אך הרוב במערכת הפוליטית אינו מאמין כי פניו של נתניהו לשבירת הכלים מול כחול לבן ולמערכת בחירות רביעית. גם אם יש לו תוכניות כלשהן, אסור לשכוח כי מעל ראשו עדיין מרחפת סכנה גדולה שעלולה לפגוע קשות במצבו הפוליטי. לסכנה הזאת קוראים: השלכות הקורונה.

לא במקרה שונתה המדיניות: אם בתחילת המגיפה נטה נתניהו לקבל את העמדות המחמירות ביותר, הסכים לסגירת המשק ולנעילתה של מדינה שלמה בבית, כעת התסריט נראה אחרת. הדיווחים ממשרד הבריאות ומהמל"ל נעשים מדאיגים מיום ליום. הרופאים חוזים שחורות. אלפים נכנסים לבידוד, בדיוק כמו בתחילת המגיפה, ואף אחד אינו מדבר על הסגר. ראש הממשלה אינו מופיע יותר ערב־ערב בטלוויזיה עם מסיכה על הפנים בשעה 21:00. הציניקנים משוכנעים כי כל זה נובע מכך שאין יותר צורך להפחיד את הציבור וללחוץ על גנץ להצטרף לממשלה.

אך ייתכן כי שינוי המדיניות נובע מההבנה שהסגר נוסף יגמור סופית את הכלכלה הפצועה ויוציא אנשים מתוסכלים לרחובות. ביניהם, כמובן, גם ליכודניקים. נתניהו קורא היטב את המפה. הוא לא רוצה בחירות במועד רע כלכלית. הוא גם לא רוצה בחירות במועד נוח מבחינתו מהזווית המדינית. הוא נחוש להביא בשורה ולרשום דף חדש בהיסטוריה. לבשורה הזאת קוראים "החלת הריבונות בשטחי יהודה ושומרון".

2. כל מי שיצא לו לשוחח עם ראש הממשלה בתקופה האחרונה מעיד כי הוא רציני בכוונותיו להעביר את הסיפוח, שלא מדובר בדיבורים ובתרגילים, שעכשיו זה המאני־טיים, ושכל עוד דונלד טראמפ נמצא בבית הלבן, אסור להחמיץ את ההזדמנות.

אסור להחמיץ הזדמנות. דונלד טראמפ  (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
אסור להחמיץ הזדמנות. דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

השבוע קיבלו ראשי מועצת יש"ע זימון שלו המתינו כבר תקופה. במקרה או לא, השיחה מלשכת ראש הממשלה הגיעה כמה שעות אחרי שראשי המתנחלים השתתפו בישיבת סיעת ימינה והצטלמו עם בנט ושקד. המפגש התקיים ביום שלישי בלשכת ראש הממשלה, והטלפונים, כמנהג המקום, נשארו בחוץ. "יהיה לנו שיח פתוח, הנושא חשוב, שום דבר לא צריך לדלוף החוצה", התריע נתניהו. השיחה ארכה שעתיים, ולכל הנוכחים ניתנה זכות דיבור. כולם, פחות או יותר, חזרו על אותו מסר: המפה האמריקאית רעה ומסוכנת, היא מעניקה רצף לערבים ומשאירה את היהודים במובלעות. ובוודאי שאין להסכים לעצם הרעיון של הקמת המדינה הפלסטינית.

לא כולם זומנו לפגישה. נציגי המתנחלים שקיבלו את ההזמנה היו רק אלה שנחשבים לבלתי מתפשרים בתפיסתם בנושא הסיפוח. הם, חשוב לציין, הרוב בקרב מועצת יש"ע. בין הנוכחים היה גם בני כשריאל, ראש עיריית מעלה אדומים - העיר הגדולה במועצת יש"ע. כשריאל, שנחשב גם לבכיר ההתיישבות וגם לבכיר בליכוד, אמר לנתניהו וליו"ר הכנסת יריב לוין, שהשתתף במפגש: "העיר שלי מסודרת. לו הייתי דואג רק למעלה אדומים, לא הייתי יושב כאן עכשיו. אבל אני חבר הליכוד ואיש ארץ ישראל, לכן אני דואג ליישוב הכי מבודד והכי מרוחק ביהודה ושומרון". ראש הממשלה התרשם, הנוכחים התרגשו.

השיחה התנהלה ברוגע, למעט אפיזודה קולנית בודדת, שבה יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני צעק על לוין: "בתוכנית טראמפ נאמר על הקמת מדינה פלסטינית כחלק מהעסקה! איך אתה טוען שאתם לא מדברים איתם על זה?! אתה קורא להם שקרנים? או שאתם לא אומרים לנו את כל האמת? מי משקר כאן?". נתניהו התערב, הרוחות נרגעו, אך השאלות נותרו ללא תשובות ברורות.

הכרזת תכנית המאה  (צילום: רויטרס)
הכרזת תכנית המאה (צילום: רויטרס)

לא רק למתנחלים יש שאלות בלתי פתורות באשר לסיפוח העתידי ולתוכנית טראמפ. הן נשאלות גם בצה"ל, במשרד החוץ, בממשלה ובכנסת. לדברי גורמים במערכת הפוליטית, "נתניהו מחזיק את הקלפים קרוב לחזה. ככל הנראה, הוא רציני בעניין העברת הסיפוח, עד כדי כך שהוא לא מערב בשיח עם האמריקאים גם את ראשי מערכת הביטחון".

מלבד לוין, קומץ האנשים שהותרה להם גישה לדיוני הסיפוח כולל את שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר ואת ראש המל"ל מאיר בן שבת, שזוכה לאמון יוצא דופן מראש הממשלה. זה  זמן מה שבן שבת משמש כאיש סודו של נתניהו, ועל פי גורמים המעורים בפרטים, בבלפור כבר מכינים את הקרקע לשלב הבא בקריירה שלו: מינויו לראש השב"כ בסיום הקדנציה של נדב ארגמן.

אבל זה לא מה שנמצא עכשיו על הפרק. כרגע עוסקים בהחלת הריבונות, ובן שבת לוקח חלק משמעותי במהלכים. הזמן קצר, והמלאכה מרובה.