כחלק מההתאוששות ההדרגתית בתחום התרבות גם המוזיקה הקלאסית חוזרת. קונצרט הגאלה לציון מלאת 30 שנה לקשת אילון, מפעל כיתות האמן הבינלאומיות לכלי-קשת, ייערך במועדו, ביום שלישי, ה-9 ביוני, אם כי בזום. דרכו ישאו דברי ברכה כוכב הקולנוע מייקל דאגלס, מידידי קשת אילון בארצות הברית ושר התרבות והספורט הטרי חילי טרופר.

"נגיף הקורונה לא ינצח אותנו וחייבים להמשיך בתרבות", מצהיר גלעד שיבא, יוזם, מייסד ומנכ"ל קשת אילון מאז הקמתו. באומרו זאת, הוא מסתמך על דברי ווינסטון צ'רצ'יל, ראש הממשלה המיתולוגי של בריטניה בתקופת מלחמת העולם השנייה, שכאשר הוצע לו לקצץ בתקציב התרבות לצורך המלחמה, הוא שאל - "אז בשביל מה אנחנו נלחמים?"

שיבא, 72, מי שניצח במשך שנים על המקהלה באילון, קיבוצו בגליל המערבי, הקים את ה"קשת" יש מאין. ראשיתו, כשהזדמן למכללת "אורנים" ופגש שם באקראי את החבר'ה של "הנוער המוזיקלי". בו במקום הבזיק בו הרעיון להזמינם לבוא בקיץ הבא לאילון. מסתבר שההזמנה לא הייתה תמימה. "קיוויתי שבתמורה נוכל להתקין מזגנים בלול לשעבר, שלהט בימי הקיץ, כשקיימנו בו את פעילות המקהלה", הוא מודה.

המיזוג הותקן, מלונדון בא זוג הכנרים והמורים יצחק רשקובסקי ואני שנרך - ובעקבות קול קורא שהופץ הגיעו לאילון בחום יולי-אוגוסט כנרים צעירים מהארץ ומחו"ל להשתלמות קיצית. אחד מהם, ואדים גלוזמן - אז נער בן 16 שעלה באותה שנה מריגה שבלטביה וכיום הוא מחשובי הכנרים בעולם - היה אמור להיות אורח הכבוד ב"קשת" של הקיץ.

"גלוזמן, שיחתום בנגינתו את קונצרט הגאלה בזום עם רעייתו, הפסנתרנית אנג'לה יפה, הוא ראש וראשון ל-1400 הבוגרים שהגיעו אלינו מעל ל-50 מדינות", מציין שיבא. "כשהם חוזרים מכאן לארצותיהם, הם השגרירים הטובים ביותר של המדינה שלנו. אני זוכר כנרת סינגפורית צעירה שהגיעה למחזור הראשון אצלנו. למרות שהתנאים היו עדיין די מזוויעים, היא התפעלה ממה שהיא חוותה כאן. 'אף פעם לא שמעתי על ישראל חוץ מאשר בהקשר של טרור והנה נפלא אצלכם', התמוגגה. מכאן ניתן להבין שיש ציונות במה שאנחנו עושים, לא רק מוזיקה".

מבחינת שיבא, ציונות איננה מילה גסה. לצד המטרה המוזיקלית, שבמרכזה קידום נגינת כלי הקשת בארץ ובחו"ל, חשוב בעיניו מיקום ה"קשת" בפריפריה, לא הרחק מגבול לבנון. "לא הכל אמור להתנהל סביב תל-אביב", הוא מעיר בחיוך. "בנוסף מרכז המוזיקה קשת אילון חרת על דגלו את קירוב הלבבות ואת צמצום הפערים בין צעירים יהודים לערבים באמצעות המוזיקה. כך ינגן בפתיחת הקונצרט בזום עיסא חורי, הכנר בן ה-18 מכפר-יסיף".

מול הכנרים שעברו את קשת אילון בדרכם אל התהילה, כמו מקסים ונגרוב וסרגי אוסטרובסקי, מציין שיבא את מורי קורס הקיץ במרוצת השנים, דוגמת שלמה מינץ, אידה הנדל, עברי גיטליס, חיים טאוב ושמואל אשכנזי, מגדולי הכנרים בעולם. אלה ורבים אחרים נרתמו לתרום מנסיונם העשיר לכנרים הצעירים.

בדרך אל השבתת ה"קשת" הקיץ מחמת הקורונה נזכר שיבא בהשבתה הקודמת ב- 2006. "זה קרה 12 יום לפני תחילת קורס הקיץ", הוא משחזר. "פתאום שמענו מהקיבוץ שלנו מטוסים ותותחים. לא היה לנו צורך בחדשות כדי לדעת שפרצה מלחמת לבנון השנייה. בהחלטה מהרגע להרגע נאלצנו להעביר את הפעילות באופן חד-פעמי למכללת בית ברל".

מבלי לבקר את קודמיו, שיבא מביע את תקוותו ששר התרבות החדש יירתם למען המוזיקה הקלאסית. "לא פעם מצאתי את עצמי במבוכה מול תורמים מחו"ל, שכאשר פניתי לבקש את עזרתם, שאלו מה המדינה נותנת", הוא מספר. "נראה לי שלגוף שפעיל כבר 30 שנה ראוי שתינתן לו תמיכה הולמת. בינתיים אני רואה בקונצרט הגאלה בזום גם מעין קונצרט-התרמה". 

לדברי שיבא, זה לא הכל. אמנם לא היה מנוס אלא לבטל הפעם את פעילות קשת אילון, אבל למרות הכל יתקיים חלק מפעילות כיתות האמן. זאת, כמו קונצרט הגאלה, גם כן באמצעות פלאי הזום ולמרות הקשיים הטכניים הכרוכים בכך.

"טוב שישנו הזום, אבל הוא לא תחליף לפעילות החיה", משמיע שיבא את אקורד הסיום. "אנחנו קיימים בשביל לחבר ולקרב, לא כדי לנתק. אני לא דואג. הרי כשהגיעו הקומקומים לקיבוץ, היו שהביעו חשש שהחברים יפסיקו לבוא לשתות תה בחדר האוכל - והתבדו".