הצעת החוק הממשלתית, שגובשה בהובלת משרד ראש הממשלה, בתיאום עם משרדי הבריאות, האוצר והמשפטים ויתר הנוגעים בדבר - תוגש היום (ראשון) לאישור הממשלה. עד לאישור הבוקר, עברה ההצעה ביקורת ציבורית ודיונים בה, וייתכן שאף תעבור לאחר אישורה את מבחן בג"ץ. חלק מהטענות עסקו בפגיעה בזכויות האזרח, בין השאר בחופש הביטוי וההפגנה. 

בעקבות הביקורות הדגישו בממשלה כי בתום סבב תיקונים מאומץ שהוביל שר המשפטים אבי ניסנקורן, תובא היום טיוטת חוק הקורונה לדיון בוועדת השרים לחקיקה. בין הסעיפים שעברו תיקון ניתן למצוא את השמירה על זכות ההפגנה, תיחום תקופת החירום לכחודש ימים ועוד.

מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט, הדגישו כי הצעת החוק הופצה ב־28.5 על ידי משרד ראש הממשלה להערות הציבור, אך נוכח פניות שהתקבלו הוארך המועד עד ל־4.6. תקנות שעת חירום הראשונות שהותקנו צפויות לפקוע באמצע חודש יוני, ומכאן שקיימת דחיפות באישור הצעת החוק בכנסת עד למועד זה. לאור זאת, לא ניתן היה להאריך עוד את המועד לקבלת הערות הציבור.

בנימין נתניהו - ישיבת הממשלה (צילום: פול איל סלמן )
בנימין נתניהו - ישיבת הממשלה (צילום: פול איל סלמן )

לפני התיקונים בחוק, תקפו באופוזיציה בחריפות את הממשלה. יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד טען השבוע כי החוק יוביל לפגיעה בפרטיות הציבור, וכי ישמש כלי שרת בידי הממשלה למנוע מחאה: "אין שום היגיון לתת לממשלה סמכויות כל כך רחבות לעשרה חודשים. זה כולל מעקבי שב"כ ואפשרות לאסור על הפגנות שאינן נוחות לממשלה. אין הצדקה לתקנות מבחינת הקורונה. עדיף שהממשלה תתרכז בעזרה לעצמאים ולעסקים הקטנים ותנסה להציל את הכלכלה הישראלית".

החוק המוצע מעגן למעשה את התקנות לשעת חירום כהוראת שעה למשך עשרה חודשים. במסגרת התקנות תוכל הממשלה להכריז על הגבלות כמו הטלת סגר, כפיית בידוד ביתי, הסדרת סמכויות המשטרה בפיזור התקהלויות (מאסר וקנס), הסדרת כללי התנהגות במרחב הציבורי לעסקים (חנויות, קניונים, מסעדות) והסדרת ריחוק חברתי לשני מטרים. הצעת החוק קובעת שהממשלה תוכל לאשר תקנות לשעת חירום מבלי שתידרש לקבל את אישור הכנסת, אלא רק להניח אותן על שולחן הוועדות.

בין הסעיפים המרכזיים בחוק ניתן למנות: שוטר לא יורשה להיכנס לביתו של אדם ללא צו, הכרזה על מצב חירום תהיה תקפה ל־30 יום, הכנסת תהיה רשאית לבטל את ההכרזה על מצב חירום בכל עת, תקנות מכוח החוק יהיו חייבות לקבל את אישור הכנסת תוך שבוע, הכרזה על יישוב או שכונה כאזור מוגבל תהיה תקפה לשבוע, והממשלה תחויב בהתחשבות מיוחדת באנשים עם צרכים מיוחדים. 

לצד זאת, עדיין יש ביקורות על החלטות מנהליות מתוקף החוק, באצטלה של משבר הקורונה. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה מקדם הצעת חוק מזורזת, אשר תייצר מפגשים בין עורכי דין לבין חשודים עצורים וכלואים באופן וירטואלי בלבד. להחלטה זו יש השלכות קשות, אומרים גורמים משפטיים שונים, שטוענים כי מדובר בפגיעה בזכות הייצוג וזכות הפרטיות של הנעצרים ואף תקשה על עבודתם של עורכי הדין. לעומתם, אחרים טוענים כי מדובר בצורך מתבקש נוכח משבר הקורונה.

קורונה בישראל - הגברת האכיפה (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל - הגברת האכיפה (צילום: אבשלום ששוני)

סעיפים מרכזיים בחוק:

הפרת המגבלות תהיה עבירה פלילית

הכרזה על מצב חירום תהיה תקפה ל־30 יום

הכנסת תהיה רשאית לבטל את ההכרזה על מצב חירום בכל עת

הכרזה על יישוב או שכונה כאזור מוגבל תהיה תקפה לשבוע

הממשלה תחויב בהתחשבות מיוחדת באנשים עם צרכים מיוחדים