מסמך חדש שנשלח במהלך סוף השבוע למנהלי בתי הספר וגני הילדים, ופורסם ב"חדשות 12" פירט את התנאים של משרד הבריאות ומשרד החינוך לקיום מסיבות סוף שנת הלימודים. מהמסמך עולה בין היתר כי את נשפי הסיום הגדולים של התיכונים יחליפו מסיבות כיתתיות כאשר כל כיתה תחגוג בנפרד. בנוסף, ההשתתפות במסיבות תיאסר על הורי התלמידים.

מנשה לוי, מנהל תיכון ויו"ר איגוד מנהלי ביה"ס, ובר ששון, תלמידת תיכון שוחחו הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על ביטול נשפי הסיום. לוי אמר: "יש לי רגשות מעורבים. מצד אחד, מסיבת סיום יב' פעם בחיים, ולבי יוצא אל הילדים, התלמידות והתלמידים". דוידוב הגיבה: "זה הפרום המפורסם, כמה שנים מחכים לזה" ולוי השיב: "נכון, גם בבית הספר וגם נשף שהם עושים בעצמם, מצד שני המגבלות הבריאותיות, מצד שלישי אתה מסתכל על חופי הים, אתה מסתכל בכל המקומות עולם כמנהגו נוהג, יש פה איזשהי בעיה".

דוידוב: "כלומר סוג של אפליה אתה אומר, למה אלה כן ואלה לא".
לוי: "משהו כזה, כן. צר לי אבל אני פה אמביוולנטי, אני מבין את משרד החינוך, אני מבין את משרד הבריאות ואני מבין את הילדים".
יוכפז: "רגע אז בוא נעשה סדר. משרד החינוך והבריאות אומרים שבניגוד למה שנהוג בכל השנים לקראת סיום שנת הלימודים לא יהיה נשף, לא תהיה הצגה, לא יהיה טקס, לא יהיה אירוע עם ההורים והמשפחות, יהיה אירוע הרבה יותר קטן ומצומצם בתוך הכיתות, איך נערכים?".
לוי: "קיבלנו טיוטה של חוזר ממשרד החינוך שבאמת כותב את מה שאתר אומר כאן במדויק, מצד שני נאמר לנו שזאת טיוטה. יש פה צוות חשיבה שלם שחושב על האירוע החשוב הזה, הכנו שני תסריטים קיצוניים במרכאות, תסריט אחד שעל פי חוזר אין מסיבת סיום בדרך הקלאסית אלא רק מסיבות כיתתיות, מצד שני הכנו גם פתרון לבעיה הזאת שיכול להיות שנלך עליו".

מנהל התיכון הסביר עוד ב-103FM: "אם אכן המגבלות יישארו על כנן, נעשה מסיבה שנשדר בשידור ישיר ביוטיוב שבה יעשו חלק על הבמה באודיטוריום שלנו הצוות שמארגן ומתארגן, ויצפו בזה כל העולם ואשתו, כלומר כל התלמידים וכל ההורים, זה לא אותו דבר". לוי ציין עוד כי כל תלמידי בית הספר בריאים: "טפו טפו טפו, כולם בריאים ואין לנו גם תלמידים בבידוד, בינתיים עמק חפר נקייה".

אתה יודע, יש ויכוח עכשיו אם לא כדאי להפסיק לגמרי את הלימודים בחטיבות ובתיכונים ולחדש אותם רק בראשון לספטמבר, יש מצב שעשרות בתי ספר ממילא מושבתים בגלל שבגלל שנמצאו שם תלמידים ומורים חיוביים לקורונה ואולי כדאי להפסיק את הגל הזה ופשוט לוותר על הלימודים עד סוף השנה. מה אתה אומר?
"לא, אני לא בעד זה. אני חושב שאין דין עמק חפר כדין ירושלים או כדין בני ברק, צריך כאן לנקוט במדינות דיפרנציאלית שמתאימה את המגבלות לתנאים שישנם בשטח. אנו חייבים לעשות את זה. יש פתרונות, אנו בבית הספר התחלנו בשיטה של קבוצות קטנות שמגיעות לבית הספר של פחות מ-20 תלמידים, מה שמאפשר להם ללמוד ללא מסכות, שילוב של למידה מרחוק עם למידה בקרוב מתוך בית הספר, לא בכל השבוע התלמידים מגיעים לכאן, זה במדורג ויוצא פעמיים שלוש בשבוע. אני חושב שזאת המתכונת הנכונה, לא נשאר הרבה אלא נשארו עוד תשעה או עשרה ימי לימוד ואפשר לנקוט בדרך הזאת שהיא הגיונית יותר לטעמי".

בר ששון, תלמידת תיכון הגיבה גם היא להחלטה ואמרה: "אצלנו כבר בערך בהתחלה הבנו שהשנה זה יהיה שונה, ולא כל כך ידענו איך להתמודד עם זה". לדבריה, הרכזת של השכבה באה אלינו ואמרה שיש לנו שתי אופציות, או שאנחנו מבינים מראש שאין מופע או שאנחנו זורמים עם הזרם ולפי ההוראות שנותנים זה מה שאנחנו עושים. "זה מאוד קשה לבנות מופע כשיש כל רגע שינויים. אז בהתחלה היינו מבואסים שלא יהיה מופע, ואז השתפר אז שמחנו שכן יהיה מופע ועכשיו שוב אין מופע, אז זה מאוד מתסכל", ציינה, "חיפשנו כל מיני אלטרנטיבות כמו שמנשה אמר, הגענו לתוצר שהוא הכי טוב להנחיות ומאפשר לנו לסיים את השנה".

זה הפיתרון של היוטיוב
"כן, הפיתרון של היוטיוב. אנחנו עבדנו על זה מאוד קשה בצוות, מאוד התרגשנו, כבר ישבנו ורשמנו טקסט והתחלנו לבנות ריקודים, זה היה ממש לא קל להבין שזה לא יקרה בסוף".

מה מבאס, מאכזב, מעצבן?
"זה מאוד מבאס וגם קצת מעצבן, כי באמת כמו שמנשה אמר זה לא כולם עוצרים זה רק אנחנו עוצרים והים ממשיך כרגיל, והכל ממשיך רגיל, כאילו רק אצלנו עוצרים את זה וזה לא נעים".

צעירות מודדות נעליים לקראת נשף הסיום, אילוסטרציה (למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: רויטרס)
צעירות מודדות נעליים לקראת נשף הסיום, אילוסטרציה (למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: רויטרס)

ששון פנתה לשרי החינוך והבריאות: "אם אנחנו רוצים לעצור את הקורונה כמו שצריך, אז אני חושבת שהדרך הנכונה זה להסתכל על כל המדינה שלנו, ולא רק על איפה שכרגע יש התפרצות, כי מחר יכולה להיות התפרצות במקום אחר".

ולכן מה?
"ולכן אני חושבת שצריך אולי באמת להבין שאפשר לעשות חשיבה מחודשת על הפתיחה של המקומות האחרים".

את אומרת, יש מועצות, יש תיכונים, יש אזורים שאפשר לקיים בהם פעילות רגילה, וצריך לשמור אותם ככה כי אין בהם התפרצויות, ובמקומות שיש בהם התפרצויות אז לשקול דרכים אחרות
"זה לא שאני לא רוצה ללכת לים אבל אני חושבת שאני יכולה ללכת לים כי באזור שאני נמצאת בו אין תחלואה אז אין סיבה שלא אלך".