מנכ"ל משרד האוצר פרסם היום (ראשון) את מתווה הסיוע לחברת אל על, באמצעות מכתב שנשלח ממנכ"ל המשרד לחברה. לפי עיקרי המתווה, ההלוואה שתיטול החברה, ואשר תובטח במרביתה בערבות של המדינה, תופחת לסך של 250 מיליון דולר.

בנוסף, החברה תבצע הנפקת מניות בהיקף של 150 מיליון דולר והמדינה תתחייב לרכוש את המניות שלא יירכשו בהנפקה. ככל שהמדינה תרכוש מניות כאמור, הן יופקדו בידי נאמן אשר תפקידיו וסמכויותיו ייקבעו על ידי המדינה עד למועד ההנפקה וייקבע מועד שעד אליו הנאמן ימכור את המניות, וכן אופן ביצוע המכירה.

הפגנת עובדי אל על  (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
הפגנת עובדי אל על (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

המדינה צפויה לדרוש מהחברה מספר פעולות דרסטיות, ביניהן פיטורים של כ-2,000 מתוך 6,000 עובדי החברה, צמצום קווי טיסות שנפתחו או תוכננו להיפתח בקרוב, בהם הקווים לשיקאגו, טוקיו, סן פרנסיסקו, מנצ'סטר, סופיה וונציה. בנוסף, תידרש החברה לצמצם את צי המטוסים שלה מ-45 ל-30. תנאי נוסף לחתימת ההסכם יהיה חתימה על הסכמי עבודה קיבוציים עם כלל המגזרים בחברה, לרבות הטייסים ועובדי האחזקה, כמו גם התחייבות שלא לבצע העלאות שכר לעובדים בתקופה שתצויין במתווה.

במכתב צוין כי המתווה כפוף להסכמת החברה, לאישור הממשלה וועדת הכספים של הכנסת. כן צוינו במכתב תנאים אשר המתווה כפוף להם, לרבות חתימה על הסכמים קיבוציים עם העובדים אשר ישקפו התייעלות נדרשת.

כזכור לפני כשבועיים שלח מנכ"ל חברת "אל על", גונן אוסישקין, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו התריע מפני פירוק אפשרי של חברת התעופה לאחר 72 שנות פעילותה, ברקע המשבר המתמשך בענף התעופה עקב ההתגוננות ממגיפת הקורונה, וכתב כי "כראש הממשלה אתה נושא באחריות העליונה לכך שלאחר שבעים ושתיים שנה אל על תסיים את דרכה במשמרת שלך".